[Dubbelpostering :r]
------------------
"Moral är bara en fråga för människor som inte redan befinner sig i helvetet" - Wally
[Redigerat av casca den 03 dec 2000]
47 svar · 5 229 visningar · startad av demo · sida 2 av 3
Laddade ned forna sovjetunionens nationalsång idag. Tycker den är väldigt "mäktig" att lyssna på. Det låter "stort" helt enkelt. Måste nog var tidernas bästa nationalsång, vad gäller melodi. (Förstår inte texten fullt ut) Tycker för övrigt att vi borde byta ut "Du gamla du fria", där nästan alla ändå bara kan första versen till något mer mäktigt, eller något mer modernare. Tycker att den nuvaran
Läs frågan i sin helhet →[Dubbelpostering :r]
------------------
"Moral är bara en fråga för människor som inte redan befinner sig i helvetet" - Wally
[Redigerat av casca den 03 dec 2000]
Staten & Kapitalet är lite för krånglig.. Schweden Schweden och Beväpna er är lättare att lära sig.. dessutom ser det skoj ut när pensionärer sjunger de 2 låtarna..
*funderar på hur Bo Lundgren ser ut när han sjunger*
------------------
matti.intelligens.nu
[Redigerat av Matti den 03 dec 2000]
Eller varför inte låten som spelas på Tv4, nollrasims nu, Peps Person - Det har är mitt land, det här är ditt land? kanske?
------------------
Jag är lite borta men lämna ett meddelande
Sovjetunionens nationalsång är oerhört mäktig! De snackar ju dessutom i Ryssland om att byta tillbaka till den... :)
För övrigt tycker jag att vi kan ta Sverige Sverige av Svenne Rubins istället! :e
------------------
To be or not to be - that's not a question!
Ebba Grön's "Staten och Kapitalet" tycker jag kan få bli den nya nationalsången
Det blir svårt eftersom det inte är Ebba Gröns låt. Jag har för mig att det var progg-bandet Blå tåget som skrev "Staten och kapitalet". Thåström gör ju visserligen en härlig variant av låten, men det är ändå inte Ebbas låt :)
Om vi ska ha en Ebbalåt som nationalsång så röstar jag också på "Beväpna er". Skulle vara kul att höra kungen sjunga med i den :e
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein
Hur är det!? Är inte "Du gamla du fria" bara nationalhymn? Jag tror inte att vi, i Sverige, har någon officiell nationalsång utsedd? :q
Rikard: Jo, så är det.
Hur kan man vilja ha en låt som "Öppna landskap"? Värsta poplåten ju...det ska ju vara nåt magnifikt, stort, symfoniorkester, klassiskt.
Jag tycker "Du gamla du fria" är en höjdare.
...och helt ärligt så är det nog ganska många fler som kan den än "Öppna landskap".
...och varför ska vi envisas med att välja en ny när vi inte ens får spela den gamla utan att bli anklagade för rasism och nationalism. På min gamla högstadieskola så spelas inte den längre på avslutningarna som den alltid har gjort. Detta pga att de invandrare som går på skolan känner sig utanför.
Nån som har hört talas om att "Ta seden dit du kommer"?
Jag blir så trött...
Sverige omnämns i vers fyra av "Du gamla, du fria".
De två sista verserna följer här:
Jag städes vill tjäna mitt älskade land, Dig trohet till döden vill jag svära.
Din rätt skall jag värna med håg och med hand,
Din fana högt, din bragderika bära,
Din fana högt, din bragderika bära!
Med bud skall jag kämpa för hem och för härd,
För Sverige den kära fosterjorden.
Jag byter den ej mot allt i en värld,
Nej, jag vill leva, jag vill dö i Norden,
Nej, jag vill leva, jag vill dö i Norden!
Som synes med en lätt patriotisk touch, kanske därför de utelämnats?? ;)
Måste rätta mig själv. Var visst inte påläst. Sverige nämns i alla fall en gång i den svenska nationalsången. :r
Håller delvis med det du skriver Gustav.
Tycker det är fel att inte låta barnen sjunga nationalsången på skolavslutningarna, enbart för att vissa är rädda för att det kan uppfattas negativt.
//Demo
------------------
Den som vandrar ödmjukhetens väg drabbas inte av trafikstockningar.
[Redigerat av demo den 06 dec 2000]
Redan i slutet av 80-talet blev vi förbjudna att sjunga nationalsången på avslutningarna i högstadiet, så det är ju inte direkt nån ny grej det här... Och inte har det blivit bättre på tio år heller... :(
Men vi sjöng den i alla fall, medan rektorn försökte få tyst på oss... ;)
------------------
To be or not to be - that's not a question!
På min gamla högstadieskola så spelas inte den längre på avslutningarna som den alltid har gjort. Detta pga att de invandrare som går på skolan känner sig utanför.
Lär snarare vara någon puckad rektor/lärare som TROR att de känner sig utanför.
------------------
matti.intelligens.nu
[ot]
Om man ska behöva gömma sig för att man är svensk är det fördj....gt. Matti har nog rätt där, många lärare är helt verklighetsfrämmande
[/ot]
Matti: Oftast antagligen...men inte alltid!
Smygofftopic men ändå: http://www.expressen.se/article.asp?id=48955
Ryssland har beslutat att återinföra Sovjethymnen, dvs samma trudelutt som demo hyllar i denna tråds första inlägg.
Hyllar och hyllar?
Vet inte hur texten går, men tyckte melodin var medryckande. :)
Håller dock med om att det är lite märkligt att man skriver om forna sovjets nationalsång, och hur bra melodin är, och att den sedan återinföras några dagar senare. :o
Håller med OlleBoopp om att det är lite märkligt. Men å´andra sidan så är det ju en märklig värd vi lever i.
//Demo
------------------
Den som vandrar ödmjukhetens väg drabbas inte av trafikstockningar.
[Redigerat av demo den 08 dec 2000]
Erkänner villigt min snabbhet att överdriva, demo... ;)
Ang Peps Perssons trudelutt så kanske nåt svenskt skulle passa bättre som svensk nationalsång.
"Det har är mitt land, det här är ditt land" är ju mer eller mindre en översatt "This land is your land".
För att hitta nationalsånger med Napster så är det bara att skriva in sökorden national och anthem. Då lär du hitta en hel del.
Även Israel har en vacker nationalsång. :)
Däremot emigrerar jag om någon skulle få igenom förslaget med öppna landskap som nationalsång! :(
------------------
Ri, ri, ripuli
Håller med dig Kim. Varför göra landskamperna i hockey ännu mer pinsamma...
Jag gillar faktiskt "Du gamla..". Allt hänger ju så klart på hur den framförs, men den kan, liksom den sovjetiska nationalsången, vara riktigt pampig.
Dessutom tror jag nog att det är rätt så många som faktiskt kan texten (de två första verserna).