Jag är för en republik. Monarki strider i grund och botten mot demokratin, även om kungen som statschef inte har någon verklig makt.
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein
16 svar · 1 591 visningar · startad av demo
De träffades på en rockfestival. Och den ensamma mamman fick sin drömprins. Mette-Marit Tjessem Höiby, 26, förlovade sig i dag med Norges kronprins Haakon, 27. Nästa år blir det bröllop och när Haakon blir kung blir Mette-Marit drottning.
Kung Harald informerade i dag den norska regeringen om att kronprins Haakon har förlovat sig.
Då hade han redan talat med statsminister Jens Stoltenberg och fått regerings samtycke till den lyckliga händelsen.
Jättegrattis till det unga paret. Det menar jag verkligen.
Men allvarligt talat. Vem bryr sig?
Är inte monarin ganska föråldrad och omodern?
Tycker det är fel att vissa människor skall behöva slita sig sönder och samman i en industri, samtidigt som vissa föds med guldsked i munnen. Vad tycker ni?
I en TV-intervju frågade en reporter om inte drottningen blev upprörd över att se så många fattiga människor. (Tror repotaget handlade om fattiga i Afrika)
Frågan borde väl i stället ha ställts till de fattiga?
Blir ni inte upprörda över att se drottningen bo i ett eget slott, omge sig med tjänare, leva på epanage, bära dyra pälsar och åka limousine, samtidigt som fattiga människor inte har någonstan att ta vägen när den kyliga natten nalkas.
Vår staschef har enligt uppgift diplomatisk immunitet, vilket innebär att han inte kan dömas för brott här i Sverige. Detta är väl mer än märkvärdigt, är detta demokrati?
Har förståelse för att kungen och drottningen uppbär epanage. Kan dock inte förstå att ytterliggare 15 medlemmar av kungafamiljen regelbundet får pengar av staten.
Tycker vi bör införa republik i Sverige.
Vad tycker ni?
Vill dock poängetar att jag tycker kungen och hans familj verkar vara sympatiska och trevliga, absolut inget ont om dem. Tycekr dock att det börjar bli dags att se över vår monarki.
//Demo
------------------
Den som vandrar ödmjukhetens väg drabbas inte av trafikstockningar.
[Redigerat av demo den 02 dec 2000]
Jag är för en republik. Monarki strider i grund och botten mot demokratin, även om kungen som statschef inte har någon verklig makt.
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein
Vad jag tycker är konstigt är att alla blev så upprörda för att norges kronprins skulle gifta sig med en ensamstående mamma. Huvudsaken är väl att han är kär i henne och att det är besvarat. Förövrigt tycker jag norska kronprinsen är den coolaste kronprinsen (coolprinsen) jag sett.
Men kungahuset skulle de ju kunna avskaffa, fast då skulle väl alla pensionärer bli galna o protestera så det är no glika bra att dte får vara kvar. Mig stör det iaf inte :)
------------------
//M@rtin
Men allvarligt talat. Vem bryr sig?
Det var precis min reaktion när jag såg rubriken.. ;)
M@rtin, när du börjar betala in lite mer pengar till vår kära stat kommer det förmodligen att störa dig. Carl reser nämligen till massa exotiska länder, åker i limousin och äter rysk kaviar med dina pengar.. ;)
Om dessa 2 rader skulle tas bort ur grundlagen..
Konungen eller drottning, som enligt successionsordningen
innehar Sveriges tron, är rikets statschef.
/.../
Konungen kan ej åtalas för sina gärningar.
och Carl & co. skulle flytta till en lägenhet i Fittja och leva på socialbidrag (istället för epanage) skulle jag inte ha något emot "konungen".
------------------
matti.intelligens.nu
Tamtaramtaram.... den svenska avundsjukan .... ;)
Matti, nu förstår jag inte riktigt.
Staten och kungen är inte samma sak. Möjligen får kungen pengar utav staten men det blir väl typ högst en krona per skalle o år o det bryr jag mig inte så mkt om även om det är korkat.
------------------
//M@rtin
Kungen är en del av vårt arv, vår kultur. Om vi ska avskaffa kulturen kan vi väl lika gärna vara konsekventa och spara in på allt (museum, teatrar etc..).
Jag tror inte att kungahuset kostar proportionellt mer än många andra "lyx" grejer. Hellre att kungen förblir ansiktet utåt än en lönnfet Göran Persson ;)
[Redigerat av PeW den 02 dec 2000]
Martin, 9 miljoner per år skulle kunna användas mycket vettigare.
- Why do you have a king?
- Well, Göran Persson can't represent Sweden because he's too fat. We've chosen Carl instead, he's good looking so we give him lots of money and immunity. We love this old system, the king gets lots of money for doing nothing. He can steal but we'll not punish him, he's a part of our old beautiful culture!
- I see..
------------------
matti.intelligens.nu
[Redigerat av Matti den 02 dec 2000]
ha ha ha matti! :)
Så en kultur är oviktig?
9 milj är småpotatis i sammanhanget. Fast om kungen invaderar Finland och tar över deras statskassa, så kan han klara sig utan våran enkrona som vi spenderar på honom varje år per person.
:e
// Jag kan ta över din utgift på kungen om du vill ;) så jag lägger 2 kronor nästa år.
Ähum.. Kungens privata tillgångar är uppåt 200 miljoner kronor, samtidigt som han varken betalar nånting för boende, mat, resor och dylikt! För alla pengarna som kungen sitter på skulle man kunna göra mycket bra för dom som har det svårt i Sverige... :)
------------------
"Moral är bara en fråga för människor som inte redan befinner sig i helvetet" - Wally
Europas monarkier har en gemensam förmögenhet på 500 miljarder. Skulle mätta många magar i tredje världen ;)
//Demo
------------------
Den som vandrar ödmjukhetens väg drabbas inte av trafikstockningar.
Nu tror inte jag att vårt kungahus har nån skattkista i nåt valv... pengarna lär väl vara lika mycket placerade som statens pengar. Mao tillför de pengarna både oss och tredje världen någonting. De ingår i "systemet" med andra ord.
Småpotatis jämfört med kyrkans pengar...
Alltså, jag måste säga att jag har inte så mycket emot kungahuset. De är bra ambassadörer för Sverige och det ger lite glans och flärd. Tänk om vi inte hade kungahuset, då skulle vi ha presidentval... *ryser*. Vad kostar inte presidentval oss skattebetalare då???
------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade
Så sant Matti. Men man får betala ett ännu högre pris i en diktatur :(
. De är bra ambassadörer för Sverige och det ger lite glans och flärd. Tänk om vi inte hade kungahuset, då skulle vi ha presidentval
Exakt, vi skulle ha val. Vår statschef skulle väljas i demokratiska val och inte genom arv.
------------------
Klart det skall vara republik. Om det skall vara jämnlikt så borde ämbetet lottas ut och inkomsten blir som svenskt genomsnitt och presidentbostaden är en 3:a i Hagsätra.