Nej för jag syftar inte på en lag endast och jag tänkte mera på försvar av egen egendom istället för personligt försvar när man är ute, vilket är en annan diskussion.
Jag vill ha en polisstat
90 svar · 4 519 visningar · startad av magnusfeldth · sida 3 av 5
Frågan, av magnusfeldth
Inatt vandaliserades flera bilar i Vänersborg, bland annat min mammas bil. Kom polisen? Tog de några fingeravtryck? Var CSI-teamet där? I helskotta! Jag vill ha en polisstat. Jag vill att polisen skall vara som 7eleven, en i varje gatuhörn. Mitt förslag är att lägga ner militären (nej, vi kommer inte i krig, och skulle det hända kan man fråga USA om de vill bomba fienden så löser det sig nog) oc
Läs frågan i sin helhet →Web-Tor skrev:
Rikard skrev:
Så hur vill du se utvecklingen de närmsta 25 åren? En ökning med 300%?
Dum fråga. Jag vill naturligtvis se en minskning med 300%. Frågan är bara om en "polisstat" är det som leder oss fram till ett tryggare samhälle.
Så, vad föreslår du då?
Som jag hintade om tidigare; jag är inte någon expert på detta så jag har inte något färdigt förslag. Jag är dock övertygad om att lösningen ligger i svaret på frågan:
• Varför begår människor brott?
Jag tror inte att svaret på den frågan är: "För att det är låga straff" eller "För att det är låg risk att åka fast"
Tja i Amerika så har dom haft framgångar med brottsbekämpning, stadiga sänkningar i statistiken.
Web-Tor skrev:
Jag tror inte att svaret på den frågan är: "För att det är låga straff" eller "För att det är låg risk att åka fast"
Vad är svaret då? "För att det finns för många poliser"?
Jag är övertygad om att det svenska polisväsendet är kraftigt haltat på grund av den avsaknad av respekt som finns för det. Folk vet att våldtäktsmän får på tok för låga straff, att våldsbrott inte löses upp, att resurser saknas att utreda inom rimlig tid och att det tar sinnesjukt lång tid att få en patrull på plats om det händer något. Detta skapar inget direkt förtroende för polisen, vilket i sin tur leder till mindre anmälningar, "bättre" statistik med nerskärningar som resultat, och det ger signaler till yrkeskriminella att det är "fritt fram".
Rikard skrev:
mrblonde skrev:
Att antalet poliser skulle ha minskat i Sverige beror ju på när man tittar i tiden. Om man tittar i polisens personal statistik 1980 - 2001 (PDF)
Så fanns det (avrundat)
15 400 poliser 1980
18 600 poliser 1993 (topp noteringen under den här tiden)
16 630 poliser 1999 (botten efter toppnoteringen 1993)
16 650 poliser 2001Och jämför vi sedan detta med hur brottsstatistiken har sett ut under dessa år kan vi konstatera att det är åren 1991-1994 (då antalet poliser ökade mest) som antalet anmälda brott avstannar och faktiskt minskar.
http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=Sammanfattning04.pdf&url=/dynamaster/file_archive/050330/a01748d2b2c30b26573c7c7ebde3985d/Sammanfattning04.pdfVi kan också konstatera att antalet våldsbrott har näst intill fyrdubblats från 1975 till 2004.
Nånstans där i tiden (kommer inte ihåg exakt) så avskedades en rejäl andel av de civilanställda - åtminstone i Stockholm blev det ett fasligt liv om det då poliser som tidigare patrullerat och ägnat sig åt "vanligt" polisjobb nu tvingades in bakom skrivbord för att administrera handläggningar, diarieföring, dvs vända papper...
Web-Tor skrev:
• Varför begår människor brott?
Det finns ett flertal studier som påvisar att om brott och bus stävjas på tidigt stadium och även på "låg nivå" såsom bötfällning av folk som cyklar utan cykellyse och/eller reflex på cykeln så medför det en minskad kriminalitet totalt. Uppfattar du det som att polisen har resurser att stävja den typen av brott idag?
Re: Jag vill ha en polisstat
magnusfeldth skrev:
Inatt vandaliserades flera bilar i Vänersborg, bland annat min mammas bil. Kom polisen? Tog de några fingeravtryck? Var CSI-teamet där? I helskotta!
Jag vill ha en polisstat. Jag vill att polisen skall vara som 7eleven, en i varje gatuhörn.
Mitt förslag är att lägga ner militären (nej, vi kommer inte i krig, och skulle det hända kan man fråga USA om de vill bomba fienden så löser det sig nog) och ta de miljarderna man sparar där och lägga helt på polisen.
Om det fanns fler poliser skulle fler brott klaras upp och färre brott skulle begås både genom att bovar skulle avskräckas av den högre polisnärvaron och den högre procenten uppklarade brott.
Övervakningskameror borde också få vara mycket enklare att få sätta upp och borde täcka det mesta av de offentliga utrymmen. Jag bryr mig inte, min personliga integritet inskränks inte.
Jag håller fullständigt med dig!
När jag bodde i Vänersborg så fick jag två inbrott i min bil. Båda gångerna fick jag själv köra in till polisen frö att de skulle kunna ta fingeravtryck! :l Vad mycket försvann på vägen? :bla
Visst är det en intressant fråga att diskutera varför människor begår brott, och jag är inte nån som studerat kriminologi något vidare mycket, men det finns massvis med teorier om det - de utsätts för brott som barn, de har psykiska problem, de har ekonomiska problem och så vidare.
Jag vill inte att det skall bildas medborgargarden som springer omkring med vapen utan jag vill se fler poliser som är duktigt utbildade och är rätt material för att vara poliser. Att använda sig av polisen istället för medborgargarden säkrar rättssäkerheten också.
Sedan kommer vi även till frågan att även om folk skulle begå brott trots höga straff så hålls de i alla fall borta från gatorna och dessutom är det mer upprättelse för offren för brotten. Individualprevention mot allmänprevention.
Jag tycker en persons rätt att försvara sig själv är en rätt som inte kan tas bort, lagen borde reflektera detta.
Nej, självklart skall man ha rätt att försvara sig, sin egendom och sina nära, men jag föredrar ett samhälle där polismyndigheten gör detta åt en.
Ja det kommer ju automatiskt när man har ett samhälle med en välfungerande polis men det är inte alltid möjligt, man måste få ha rätten att hjälpa sig själv också, jag menar inte att man måste välja mellan dom två.
OveRRidE skrev:
Vad är svaret då? "För att det finns för många poliser"?
Som jag har skrivit flera gånger nu så har jag inte något färdigt svar. Fler ungdomsgårdar? Fler lärare? Mer pengar till förorterna?
Naturligtvis ska vi också ha poliser. Om vi sedan ska ha 5 eller 50.000 vet jag inte. Troligtvis någon stans där emellan. Jag tror i alla fall inte att det är antalet poliser dom påverkar brottsligheten mest.
Rikard skrev:
Det finns ett flertal studier som påvisar att om brott och bus stävjas på tidigt stadium och även på "låg nivå" såsom bötfällning av folk som cyklar utan cykellyse och/eller reflex på cykeln så medför det en minskad kriminalitet totalt.
Kan du hänvisa till någon sådan studie? Det hade varit intressant att titta närmare på.
Att komma åt brottslingar i ung ålder tror jag är mycket viktigt men jag tror inte att den som cyklar utan reflex som 13-åring löper större risk att bli mördare som 30-åring.
Rikard skrev:
Uppfattar du det som att polisen har resurser att stävja den typen av brott idag?
Det händer ganska ofta att jag ser polisen i Göteborg övervaka cykelövergångar där man tar fast dom som cyklar mot rött. Grejen är att så fort polisen har den här typen av aktioner får dom höra att dom ska ta "riktiga" bovar istället och inte slösa pengar på sånt tjafs.
Måste berätta en kul grej. Får några år sedan skulle min kusin ta sig hem på kvällen utan ljus på cykeln. Hon blev tillsagd av en polis så hon ledde cykeln. Så fort polisen försvunnit började hon cykla igen. Efter någon minut dök polisbilen upp igen och lade sig sedan bakom henne och körde sedan sakta efter henne hela vägen hem (genom halva Göteborg) med blåljusen på. Hon tyckte att det var ganska pinsamt och du kanske har rätt att det funkar - hon är advokat idag.
Web-Tor skrev:
Rikard skrev:
Det finns ett flertal studier som påvisar att om brott och bus stävjas på tidigt stadium och även på "låg nivå" såsom bötfällning av folk som cyklar utan cykellyse och/eller reflex på cykeln så medför det en minskad kriminalitet totalt.
Kan du hänvisa till någon sådan studie? Det hade varit intressant att titta närmare på.
Orkade inte att leta så noga, men hittade en som visar på att förbyggande åtgärder som job skola o.l ger större effekt än låg tolerans(som det också ger en stor minsking)
http://www.cjcj.org/pubs/windows/windowspr.html
Spontant, Web-Tor, jag undrar vad som skulle hända om du spenderade lika mycket tid på att ifrågasätta våra makthavare som du lägger ner på att ifrågasätta inlägg från meddebattanter.
Jag ifrågasätter alla. Det trodde jag att du visste. ;)
Aj! Är det en kuggfråga?
Seriöst så, ja.
Presenterar du trovärdig information om att det bara är att öka antalet poliser för att få bort brottsligheten så byter jag åsikt. :)
Web-Tor skrev:
Presenterar du trovärdig information om att det bara är att öka antalet poliser för att få bort brottsligheten så byter jag åsikt. :)
Räcker det inte med att jag tycker det? ;)
magnusfeldth skrev:
Web-Tor skrev:
Räcker det inte med att jag tycker det? ;)
Det väger ju naturligtvis mycket tungt men jag är fortfarande inte helt övertygad. ;)