Det jag invänder emot är ditt sätt att som jag ser det försöka förklara ojämlikheten i samhället med att det är biologiskt betingat.
Hur en människa beter sig beror dels på under vilka villkor och i vilken miljö hon har växt upp i och lever i, dels på vilken genuppsättning hon har. Om en genomsnittsman och en genomsnittskvinna växer upp under identiska förhållanden, kommer mannen och kvinnon ändå att under vissa omständigheter bete sig på olika sätt. Det beror på att deras hjärnor i vissa avseenden är uppbyggda på olika sätt, de har olika nivåer av diverse hormoner etc. I ett samhälle kan sådana skillnader mellan män och kvinnor resultera i att personer av det ena könet söker sig till vissa yrken eller aktiviteter i högre grad än det andra könet. Homosexuella personers genuppsättningar skiljer sig inte särskilt mycket från de genuppsättningar som heterosexuella har. Detsamma gäller sterila vs icke-sterila personer.
Det råder givetvis en oerhörd variation mellan olika individer och ser man till en enskild individ kan man inte förvänta sig att personen kommer att bete sig på visst sätt, bara för att han eller hon är av ett visst kön. Därför bör alla, oavsett kön eller sexuell läggning, ges lika möjligheter i samhället. Om män och kvinnor, trots förhållandevis lika möjligheter, gör olika val vad gäller sysselsättning eller val av utbildning så menar jag att det inte nödvändigtvis är något man bör ändra på. (Jag hade en biokemilabb i våras: jag var den enda killen i klassen. Resten av de närvarande, inklusive instruktören, var tjejer i 20-årsåldern. Fan ta den som försöker kvotera in fler killar på de kurser jag tänker läsa.. :e)
Jag menar inte att man kan skylla uppenbar diskriminering på biologiska orsaker. Men när man diskuterar hur samhället ser ut, eller hur större grupper beter sig, bör man ta hänsyn till biologiska faktorer eftersom de inte är lika obetydliga som en del feminister påstår att de är.
De skillnaderna finns över nästan hela världen, män uppfostras till att tävla och vara framåt, kvinnor uppfostras till att vara sociala och omhändertagande.
Överallt i världen? Vilket sammanträffande. ;) Jag undrar vad det kan bero på.
Du kanske inte visste det, men man ska nog vara försiktig med att hänvisa till Michael Baileys forskning. Hans trovärdighet är kraftigt ifrågasatt, se nedan.
Ja, han verkar ha klantat till sig rejält. Men det som han blivit kritiserad för, verkar inte ha så mycket att göra med studien från 1994. Studien publicerades i en "peer-reviewed" tidsskrift och Bailey hade tre medförfattare.
Försökspersonerna
"Heterosexual subjects were recruited using advertisements in a free urban (alternative) publication. The advertisements stated that heterosexual men and women aged 20 to 40 were desired for a study of personality, cognitive abilities, interests, and sexual behavior. Homosexual subjects were recruited using nearly identical advertisements in gay and lesbian publications, the obvious difference being the desired orientation. The final sample included 69 homosexual women, 71 heterosexual women, 72 homosexual men, and 65 heterosexual men who completed our instrument. Subjects were classified according to their self-identification as "lesbian", "gay" or "heterosexual"."
Försökspersonerna var väl medvetna om att de deltog i en studie. Antalet personer som deltog i studien var hyffsat högt.
Measures
"Seven scales were administered. Items for five scales (Interest in Uncommited Sex, Interest in Visual Sexual Stimuli, Concern with Partner's Status, Preferred Partner Age, and Importance of Partner's Physical Attractiveness) were written by the authors. An effort was made to focus on psychological preferences rather than behavioral frequencies, because as previously noted, the latter are likely to be influenced by opportunities that may differ among the groups. With two exceptions, items for these five scales were written in a 7-point Likert-scale format from strongly agree to strongly disagree. The two exceptions were items from the Preferred Partner Age scale that asked the respondent to specify an age. Responses were subsequently transformed by substracting the respondents' ages. The two items in the sixth scale (Sexual vs Emotional Jealousy) were taken from Buss et al. (1992). The Appendix contains the items written for the present study"
Tillvägagångssättet som forskarna använde sig av är noga beskrivet. I tillägget till studien hittar man de påståenden som försökspersonerna fick gradera/besvara.
Exempel:
Preference for younger partners: "If I had to choose someone other than my current romantic partner as a one-time sexual partner I would choose someone aged ____" och "I find attractive adolescents (aged 16-18) particularly sexy."
Interest in Uncommitted sex: "I would consider having sex with a stranger, if I could be assured that is was safe and s/he was attractive to me." och "I would not enjoy sex without any emotional commitment at all."
Interest in visual sexual stimuli: "I find photographs of attractive naked bodies (of my preferred sex) sexually exciting"
Importance of partner status: "Ideally, I want a romantic partner who is at least as highly educated as I." och "If I found that a potential romantic partner made substantially more money than I, it would make her/him more attractive to me."
Importance of Partner's physical attractiveness: "Looks aren't that important to me." och "If my partner became much less physically attractive, it would be difficult for me to stay with her/him".
Det fina med vetenskapliga hypoteser är att de är falsifierbara. Misstänker man att något inte står rätt till, kan man göra en egen studie. Jag har en känsla av att de resultat som Bailey et al. kom fram till är reproducerbara.