webForumDet fria alternativet

350D - paket eller lösa delar?

Fotografering

63 svar · 3 352 visningar · startad av Dryden · sida 2 av 4

Frågan, av Dryden

Nu är det troligtvis väldigt nära, men jag har lite ångest över vad jag ska satsa på. Det jag är ute efter är ett bra 350D-startkit, minneskort inkluderat. Jag har då hittat några paket (både hos Cyberphoto och Scandinavian Photo, då kiten enligt uppgiftkommer förpaketerade från Canon själva) som verkar h

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Tycker det precis som UlfT sa att det är viktigast med ett objektiv i vidvinkel till portträtt. Jag täcker in 18-300 mm med mina objektiv och på mer än 95% av mina bilder sitter mitt 18-70 monterat. Nu är det förståss olika från fotograf till fotograf men min uppfattning är att detta är en ganska vanlig uppfattning.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Ja, begagnat kan bli dyrt. Jag hade däremot toktur. För det teleobjektiv jag köpte fick jag köpa av en kompis, som vill uppmuntra mig till att fota bröllop och därför tog smärtsamt lite betalt för hans objektiv. Han kunde lätt få ut minst en tusenlapp mer, om inte 1500 kr mer än vad jag fick betala.

Kolla lite på www.fotosidan.se, där säljer de begagnat. Man kan ibland fynda. Har de inget du vill ha, lägg ut en egen annons.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Just nu får nog begagnat vara tills vidare.

Nåväl. Onsdagen får bli "the great day" när prylarna beställs. Jag ska ta mig en sista funderare, läsa tråden några gånger till (plus några andra trådar lite här och var) och sedan klura på vad jag verkligen kommer att ha användning av i sommar (och om det nu går att förutse). Just nu känns det ändå som att jag vill täcka vidvinkel och tele på en gång, just av den anledningen att jag gillar zoom och att kunna stå på avstånd och fota (och där benen inte räcker till ;) ).

Bra svar hittills men ändå, välkomna in med era sista bud. ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Nu har jag fått hem min kamera med det sigma-objektiv jag beställde. Tydligen hade de stoppat ner kit-paketet, så nu har jag även ett Canon-objektiv (18-55). Jag gjorde någon liten test med sigma-objektivet:

Kraftigt nedskalad för visning på webben.

Här är ett litet utsnitt som faktiskt motsvarar den verkliga upplösningen inom detta lilla område på ovanstående bild. Jag hade känsligheten satt till ISO400. Jag kan inte påstå att jag känner mig särskilt störd av bruset (vilket jag knappt ens uppfattar). Däremot är det i princip nödvändigt med en så hög känslighet för att även på kvällskvisten kunna få någon skärpa i ett så litet utsnitt. Det är ju faktiskt en form av digital zooming vi talar om här, även om jag gjorde den hemma i Gimp.

Det billiga kit-objektivet har jag faktiskt inte testat alls. Om de inte kommer på sitt misstag och hör av sig om det, kanske jag gör någon test av det också, för att se om det var värt priset att satsa på det dyrare objektivet.

UlfT: Det såg riktigt vettigt ut, men så kostar det 4600:- också. Kanske lite väl mastigt i detta läge, även om CyberPets påpekande ovan ständigt påminner mig. "Tänk inte SNÅLT...". :)

Jahapp, Sigmas 70-300 i nuvarande form har utgått hos CyberPhoto (kommer ett likandant anpassat för digitalt men först om några veckor) så det blir ScandinavianPhoto i så fall (om jag ska ha en ärlig chans att få prylarna innan midsommar) och ett antal hundralappar dyrare. Eller så tänker jag om...

...för en annan tanke har så slagit mig. Köpa enbart kamerahuset och satsa på ett allround-objektiv i 18-125-klassen (Canon, Sigma). Vad tror ni om något av dessa som ingångsleksak? Ungefär samma omfång som min nuvarande kamera (35-210mm, lite mer vidvinkel blir det alltså) och det är något som jag tycker har fungerat bra. Dessutom finns alla dessa i lager just i skrivande stund.

Edit: rackarns, jag såg nu att Canon-objektivet jag länkar ovan är 28-105, och inget annat. Då känns det ju plötsligt mindre intressant och kvar är då bara Sigmagluggen.

UlfT, härligt! Visst är det trevligt med så lite brus i bilderna? Jag kör ofta i 400 ISO normalt och känner aldrig behov av att rensa upp bilderna. När jag fotade ett bröllop i grådaskväder så fick jag höja till 800 ISO för att få vettiga slutartider på telet... de "tvättade" jag i Noise Ninja sen, då man gärna vill att de ska vara lite finare i hudtonerna... men som vanliga bilder hade man inte behövt tvätta dem heller. Det är bara i 1600 ISO jag känner att det kan behövas ibland... men inte ens där, i normal storlek så är det inte så farligt.

Dryden, det enda jag har emot de där objektiven är att de inte är så ljuskänsliga (dvs har stora bländaröppningar). Då känns det onödigt att kasta pengar i sjön då i princip kit-objektivet är lika "illa".

Återigen... tänk inte snålt! :e

CyberPet skrev:

Dryden, det enda jag har emot de där objektiven är att de inte är så ljuskänsliga (dvs har stora bländaröppningar). Då känns det onödigt att kasta pengar i sjön då i princip kit-objektivet är lika "illa".

Återigen... tänk inte snålt! :e

Jo, det är ju just det där med både ljuskänsligheten (och snålheten ;) ) och ja, det kan ställa till en del problem. Jag har spanat in alla objektiv som nämnts här och det är bra förslag allihop. Ångest. :l ;)

Ett annat litet bakslag är ju att min önskan om att ha paketet innan midsommar går i stöpet av lite olika anledningar (tomma lager, kreditprövningen hos Handelsbanken skulle enligt Mats på Cyberphoto ta två veckor). Trist som sjutton, om jag nu inte hostar upp kontanterna som krävs.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Dryden, har du bestämt dig än? :) Jag funderar själv på att köpa en EOS 350D i september när jag fyllt år och har lite pengar över. Ska fläska på med ett skönt objektiv direkt också.

Men en sak jag har funderat lite över är andrahandsvärdet. Hur är det på en sån här kamera egentligen? Jag menar, digitalkameror utvecklas ju hela tiden. Existerar det något andrahandsvärde på en digital systemkamera?

silfver skrev:

Men en sak jag har funderat lite över är andrahandsvärdet. Hur är det på en sån här kamera egentligen? Jag menar, digitalkameror utvecklas ju hela tiden. Existerar det något andrahandsvärde på en digital systemkamera?

Hittills har ju digitalkameror haft ett enormt dåligt andrahandsvärde, just pga utvecklingen. Om det fortsätter i den stilen har jag ingen aning om. Troligtvis lär det i vart fall vara sämre än för de filmbaserade kamerorna (sett till hur de faktiskt höll sitt värde på den tiden då det fortfarande var film som gällde). Gissningsvis lär väl objektiven hålla sitt värde bättre. Där handlar den tekniska utvecklingen om att utveckla bättre optik. Och den utvecklingen går betydligt långsammare än den digitaltekniska utvecklingen. Så är det något du ska våga kosta på dig utan att vara rädd för dåligt andrahandsvärde, så är det objektivet.

UlfT skrev:

silfver skrev:

Hittills har ju digitalkameror haft ett enormt dåligt andrahandsvärde, just pga utvecklingen. Om det fortsätter i den stilen har jag ingen aning om. Troligtvis lär det i vart fall vara sämre än för de filmbaserade kamerorna (sett till hur de faktiskt höll sitt värde på den tiden då det fortfarande var film som gällde). Gissningsvis lär väl objektiven hålla sitt värde bättre. Där handlar den tekniska utvecklingen om att utveckla bättre optik. Och den utvecklingen går betydligt långsammare än den digitaltekniska utvecklingen. Så är det något du ska våga kosta på dig utan att vara rädd för dåligt andrahandsvärde, så är det objektivet.

Ungefär så har jag tänkt också. :)

Är det någon som har en bra sida där man kan få se lite bilder tagna med en 350D? Bilderna på dpreview har jag redan sett. Men jag ser gärna andra bilder. Det behöver inte vara nåt "standardobjektiv" som de är fotade med, utan jag vill bara se vad man kan åstadkomma med en sån här kamera. :)

Dryden, hoppas du inte har nåt emot att jag sniker mig in i din tråd lite. :f :e

Förutom dpreview, finns det i denna tråd en bild som jag tog dagen då jag fick hem kameran. Där lade jag in ett utsnitt också, som motsvarar pixel för pixel vad som fastnade på bild: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=1058465#post1058465

Snylta på ni, jag går fortfarande och klurar. Var nere i Göteborg igår och tänkte svänga förbi Scandinavian Photo men det blev inte av. Kände mig inte redo helt enkelt. ;) Det blir dock lite fler resor ner till den stan inom någon vecka och då ska jag nog ha bestämt mig. Jag håller även ett öga på den här tråden.

Dryden, kolla in Yfo också, de har Canon på display (både 350D och 20D). De har en butik vid saluhallarna.

Ah, de ligger enligt kartan inte så långt från SP heller. Synd bara att deras sajt inte var tillgänlig.

De är tillgängliga just nu. Jag såg att om du nöjer dig med den gamla modellen, EOS 300D, säljer de den för bara 250 kr. Antingen har någon tabbat sig, eller så är det den mest prisvärda digitala systemkameran man kan tänka sig idag. ;) Men du lär nog kunna lita på deras uppgifter om öppettider.

UlfT skrev:

De är tillgängliga just nu. Jag såg att om du nöjer dig med den gamla modellen, EOS 300D, säljer de den för bara 250 kr. Antingen har någon tabbat sig, eller så är det den mest prisvärda digitala systemkameran man kan tänka sig idag. ;) Men du lär nog kunna lita på deras uppgifter om öppettider.

Man kanske skulle ta och beställa en på direkten? ;)

Jag ska ta och besöka dem tror jag, men jag måste fortfarande vara någorlunda inställd på optikvalet. Gräver vidare.

GPS:en tog mig till Scandinavian Photo-butiken i Mölndal idag och väl där så började allt velande. Dock löste det sig tämligen lätt. Dels hade de inga zoomobjektiv av de jag tittat på inne och dels så var jag tillräckligt obeslutsam för att kort och gott avstå extraoptik. Så, valet föll kort och gott på 350D-paketet med 18-55mm-gluggen, plus ett 512MB UltraII-kort. Nu ska jag leka mig in i kameran och komma fram till vad jag behöver och först då handla vidare.

Tack för all hjälp och alla tips! Kungligt! :bire

Dryden. En exempelbild tycker jag vore på sin plats, omgående!
Hoppas du blir nöjd med kameran. :)

Då var det dags för en exempelbild. Ska väl tilläggas att jag nu i början mestadels har kört med automatprogrammen, så då också detta foto. Objektivet är det medföljande 18-55mm. Första bilden blir nedskalat fullfoto, helt omodifierat och sparat i kvalitet 10 i Photoshop. Sedan kommer det ett mindre klipp men i originalupplösning så att säga, även det helt omoddat och 10.

eos350d_exempel.jpg

Originalupplösning.

eos350d_exempel02.jpg
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)