SoloMedlem sedan mars 200517 inlägg Hejsan!
Jag har försökt göra en hemsida åt en polare... Nu är grejen så här, att jag vill göra en sida där man kan läsa hans texter, men istället för att skapa en ny sida för varje text vill jag att man genom att klicka på en länk ska öppna texten i själva sidan (på samma sätt som iframes fungerar). Går detta att göra på något sätt genom att länka till endast texten och dess formatering i någon css-fil eller något?
Jag vill helst undvika iframes/frames samt java. Php går dock alldeles Hur som helst här är sidan och dom blivande länkarna:
http://severin.klasskampsmusik.com/tankar.htm
Tack på förhand!
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Enkelt sätt är att skicka med textfilens namn som argument till ett php skript som läser in textfilen på det stället som du vill att den skall vara.
SoloMedlem sedan mars 200517 inlägg Oj då, jag kanske borde ha lagt till, att jag inte är så jättekunnig och det vore jättesnällt om ni kunde länka till guider eller förklara utan att använda alltför många termer. Tack igen!
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Hm. Kan det här vara något? "Visserligen använder sig denna lösning av en iframe, men den är bara till för att hämta innehållet - inte för att presentera det."
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg <ul>
<li><a href="./">start</a></li>
<li><a href="./?fil=foo">foo</a></li>
<li><a href="./?fil=bar">bar</a></li>
</ul>
<?php
switch ($_GET['fil']) {
case "foo": include("foo.html"); break;
case "bar": include("bar.html"); break;
default: include("start.html");
}
?>
Nåt sånt tex. :)
[edit] Du kan lösa det med CSS, men det funkar bara i Firefox vad jag vet. [/edit]
SoloMedlem sedan mars 200517 inlägg Hmm finns det någon php-kod som fungerar i samtliga webläsare?
PHP körs på servern och har inget att göra med hur något ser ut i webbläsaren (såvida man inte skickar data webbläsaren tolkar, t.ex. html och xml). Vad får du för problem?
SoloMedlem sedan mars 200517 inlägg hehe, ursäkta min okunnighet :D
nee men, zcorpan skrev: "men det funkar bara i Firefox vad jag vet."... Och jag vill ha nåt som funkar i alla webläsare... Det måste finnas något som varken kräver insticksmoduler eller speciella versioner av webläsare. Jag vet att på dom sidor jag sett att man använt sig av detta har ofta fått se ett .PHP eller .ASP i webadressen, det var därför jag fick för mig att man ska använda något sådant.
Min server stödjer bara php...
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg PHP koden som zcorpan skrev fungerar i alla webläsare, det är "löst med CSS" som bara fungerar i FF.
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg Ja.. som GunnarD säger .. PHP & ASP kod körs ju på servern, resultatet av koden skrivs ut till klienten ( du ) det är där det roliga händer eftersom Explorer är sämst på att följa XHTML/ CSS standarder så man måste nästan trixa ganska ofta för att det ska se " korrekt ut ".
Personligen föröker jag följa standard och skriver för FF först och åtgärdar "fel" för IE sen .. synd man måste tjafsa med IE då många använder den pgr av .. lathet ? :)
du kanske skulle prova detta ?
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=127668&forumid=23
eventuellt hide show layers .. fast det kanske blir för mycket