webForumDet fria alternativet

100% blir bara till fönstrets slut

HTML & CSS

6 svar · 558 visningar · startad av donkey

Medlem sedan jan. 2004179 inlägg
Frågan#1

Nu är det nära - snart åker burken ut genom fönstret x(
har ett problem som jag grubblar mej gråhårig över och som jag inte kan lösa...

har en div som jag gett höjden 100%, men den blir bara 100% av fönstrets visuella höjd, om man kan kalla det så. Alltså när man scrollar ner slutar bakgrunden (som egentligen ska vara 100%) där fönstret slutar innan man börjar scrolla...

sidan ligger nu på http://doctord.1go.dk/doctord2/index.php?id&sidid sidan är långt ifrån klar, men problemet syns tydligt om man kollar i loggboken. För att se problemet måste fönstret vara mindre än innehållet, alltså så att scrollisten kommer fram.

Har testat både i FF och IE, och på olika datorer, men resultatet blir detsamma.

Medlem sedan jan. 2000978 inlägg

För att ge sidan 100% höjd på det sätt du vill använder man följande modell:

html, body {
   height:100%;
}
#container {
   min-height:100%;
}
* html #container { /*ignoreras av FF */
   height:100%;
}

Eftersom IE inte förstår min-height måste man även sätta height:100% på #container, vilket IE tolkar som min-height, felaktigt. Använd ett css-hack som ovan, eller en villkorlig kommentar.

Men i ditt fall räcker inte det här eftersom du har använt absolut positionering ganska flitigt. Du bör klara av att skapa en design som din utan att använda det. Men börja med att ta bort position: ur koden.

(Se gärna till att sidan även validerar. Det minskar risken för att det blir olika utseenden i olika webbläsare)

Okej, tack... ska prova det lite senare.

Har alltid använt absolut positionering - fick lära mej att man alltid skulle använda det. Jag har försökt plocka bort det, men då fungerar ju inte ex. left: 50% och top: 50px, då hamnar allt på vänsterkanten. Ska jag använda nåt annat istället?

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Du kan använda margin:50px 0 0 50%;

okej... nu är jag jobbig :r nu har jag left: 50% och margin-left: -250px; när hela bredden är 500px. Alltså så att blocket kommer helt i mitten. Går det också att lösa på annat sätt?
För om jag bara använder margin left: 50% börjar ju blocket där.

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg

donkey skrev:

okej... nu är jag jobbig :r nu har jag left: 50% och margin-left: -250px; när hela bredden är 500px. Alltså så att blocket kommer helt i mitten. Går det också att lösa på annat sätt?
För om jag bara använder margin left: 50% börjar ju blocket där.

#container { margin: 0 auto; }

---

tack för era svar, dom har hjälpt mej mycket!

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2d97a731
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)