webForumDet fria alternativet

Mötet i Åre

Politik & samhälle

9 svar · 603 visningar · startad av Individen

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg
Frågan#1

NATO har nu ett informellt möte om säkerhet i Åre. Det betyder att diverse höga personer från i synnerhet NATO-länder, samt Sverige av någon anledning, samlas och gör absolut ingenting (eftersom mötet är informellt kan inte några beslut tas). Bevakningen står en tiondel av Sveriges poliskår för, som befinner sig på plats och som i likhet med de inne på mötet har absolut ingenting att göra.

Makthavarna som tog beslutet att skicka tio procent av Sveriges totala antal poliser till Åre tyckte väl att eftersom mötet sades handla om säkerhet så skulle det väl för fan bli säkert också. Detta trots att risken för att kravaller ska bryta ut får ses som obefintlig; nästan hela vänstern har ignorerat det rent geografiskt mycket avlägsna mötet (liksom till stor del massmedia, USA:s utrikesminister o.s.v).

Varför väcks ingen opinion mot att (så kallade neutrala) Sverige öppnar sina gränser och finansierar ett möte åt NATO samt tillhandahåller en tiondel av polismakten för till synes inga andra skäl än rent propagandistiska?

Man kan ju fråga sig hur många fler personer som kommer köra rattfulla, våldta, misshandla, råna etcetera utan påföljd eller ingripande under den tid NATO tydligen prioriteras.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Intressant läsning! Källa -> http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9792166.asp.

Svd skrev:

Regeringen har avsatt upp till 35 miljoner kronor för arrangemanget. Men då ingår inte kostnaderna för polisinsatsen, som Stephen Jerand beräknar till
50 miljoner kronor.

Individen skrev:

Man kan ju fråga sig hur många fler personer som kommer köra rattfulla, våldta, misshandla, råna etcetera utan påföljd eller ingripande under den tid NATO tydligen prioriteras.

Jag tror knappast att fler kommer köra rattfulla, våldta, misshandla och råna. Däremot kanske färre av förövarna upptäcks pga polisbristen. ;)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

caze skrev:

Däremot kanske färre av förövarna upptäcks pga polisbristen.

Eller tvärtom. I Östersund greps ett tjugotal människor i helgen för narkotikainnehav (främst). Enligt polisen är detta fler omhändertaganden än vanligt, tack vare den ökade bevakningen och NATO-mötet. Poliserna får, om ni frågar mig, gärna stanna kvar här. ;)

Tillägg: Får väl klämma in källan också.

Medlem sedan maj 200562 inlägg

Är dom i Åre av säkerhet skäl? :l

caze skrev:

Jag tror knappast att fler kommer köra rattfulla, våldta, misshandla och råna. Däremot kanske färre av förövarna upptäcks pga polisbristen. ;)

Jag skrev "Man kan ju fråga sig hur många fler personer som kommer köra rattfulla, våldta, misshandla, råna etcetera utan påföljd eller ingripande under den tid NATO tydligen prioriteras."

Fader skrev:

Är dom i Åre av säkerhet skäl? :l

Nej, verkligen inte. Den enda vettiga anledningen till att ha så pass många vanliga poliser på plats är för att ta hand om stora, oregerliga folkmassor. Den verkliga säkerheten för de viktiga personerna lär SÄPO och polis med speciell utbildning stå för, samt möjligen några trafikpoliser. De över tusen kravallpoliserna däremot, fler än antalet invånare i byn Åre, hade ju större chans att råka ut för en myskoxjord på villovägar än en skock vänsteraktivister...

Eftersom ingen annan tycks ha någon bra gissning så står jag fast vid att tio procent av Sveriges polismakt skickades till en fjällby på grund av att den svenska makteliten ville visa sin välvilja gentemot NATO. Det var skälet.

Dryden skrev:

Eller tvärtom. I Östersund greps ett tjugotal människor i helgen för narkotikainnehav (främst). Enligt polisen är detta fler omhändertaganden än vanligt, tack vare den ökade bevakningen och NATO-mötet. Poliserna får, om ni frågar mig, gärna stanna kvar här. ;)

Ja, det låter vettigt, för stannade poliserna längre kanske de hade möjlighet att sätta sig in i och ta hand om mer allvarlig kriminalitet än narkotikabrott av graden ringa.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Individen skrev:

De över tusen kravallpoliserna däremot, fler än antalet invånare i byn Åre, hade ju större chans att råka ut för en myskoxjord på villovägar än en skock vänsteraktivister...

Myskoxen finns i Norge och i Härjedalen, inte i nordvästra Jämtland, så jag tror att sannolikheten är större att vänsteraktivisterna klarar av att boka en tågbiljett och åka upp till Åre än att myskoxarna gör det. Men man vet ju aldrig säkert, man ska inte undervärdera myskoxarnas förmåga lika lite som man ska övervärdera vänsteraktivisternas dito.

den svenska makteliten ville visa sin välvilja gentemot NATO.

Sverige har haft en välvilja till NATO, och innan dess de allierade, sedan andra världskriget. Konstigt vore annars, NATO och dess föregångsländer hjälpte till att stoppa Hitler och satte stopp för kommunismens utbredande i Europa.

Tack för ordet kamrat Stalindividen, jag hoppas att du inte skickar hemliga polisen på mig och sänder mig till arbetslägret.

Vilket fenomenalt givande inlägg... Så bara för att makteliten, till skillnad från en majoritet av det här landets befolkning, är positivt inställda till NATO och mer än gärna förser dem med en tiondel av landets poliser så är det helt okej och ingenting som ska kritiseras, för då är man Stalin? Bra tänkt, sergeant Peppar eller Pappskalle eller vad det nu är...

sgtpepper skrev:

Myskoxen finns i Norge och i Härjedalen, inte i nordvästra Jämtland, så jag tror att sannolikheten är större att vänsteraktivisterna klarar av att boka en tågbiljett och åka upp till Åre än att myskoxarna gör det.

Ja, chansen är faktiskt lite större, och tack för den kommentaren. Nu förstår jag genast hur SÄPO-cheferna måste ha beräknat det hela.

85 miljoner kronor för en aldrig tidigare skådad polisiär maktuppvisning och hyllningscermoni åt NATO - bekostat av en stat som inte är medlem och som säger sig vara neutral - och reaktionerna på det här forumet tycks utebli.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Individen skrev:

Så bara för att makteliten

Makteliten? Du menar våra demokratiskt valda representanter?

till skillnad från en majoritet av det här landets befolkning, är positivt inställda till NATO

Är en majoritet av svenska folket emot NATO och initiativ som Partnerskap för fred? Har du några undersökningar som understödjer detta påstående? Att svenskarna inte vill gå med i NATO vet jag, det vill inte jag heller, men att en majoritet skulle vara emot NATO som företeelse visste jag inte.

som säger sig vara neutral - och reaktionerna på det här forumet tycks utebli.

Sverige är inte neutralt. Sverige är alliansfritt i fredstid med möjlighet att förklara sig neutralt i krigstid, för tillfället råder fred alltså är vi inte neutrala. En doktrin som existerat så länge att till och med du borde känna till den.

sgtpepper skrev:

Makteliten? Du menar våra demokratiskt valda representanter?

Sidospår, som dessutom kan diskuteras. Fortfarande makteliten.

sgtpepper skrev:

Är en majoritet av svenska folket emot NATO och initiativ som Partnerskap för fred? Har du några undersökningar som understödjer detta påstående? Att svenskarna inte vill gå med i NATO vet jag, det vill inte jag heller, men att en majoritet skulle vara emot NATO som företeelse visste jag inte.

Att en klar majoritet aldrig någonsin velat gå med i NATO har säkert att göra med att de egentligen tycker jättemycket om NATO och sådana skrattretande träffsäkra orwellianska NATO-initiativ som Partnerskap för kr...jag menar fred. Ehrrm.

sgtpepper skrev:

Sverige är inte neutralt. Sverige är alliansfritt i fredstid med möjlighet att förklara sig neutralt i krigstid, för tillfället råder fred alltså är vi inte neutrala. En doktrin som existerat så länge att till och med du borde känna till den.

Bla bla bla... Med "neutralt" syftade jag naturligtvis på Sveriges neutralitetspolitik.

Du kringgår ämnet. Först med löjliga förklaringar om att myskoxar är mindre benägna att åka tåg än vänsteraktivister (dock har det inte bevisats!), någonting som på sin höjd endast pratats om mellan polischefer. Därefter genom att kalla mig Stalin och nu genom att gå in på petitesser och självklarheter.

Om jag förstått dig rätt så är du alltså för att svenska staten spenderar miljonbelopp på NATO och vaktar den tvivelaktiga organisationens möten på svensk mark med en tiondel av landets poliser. Det vore intressant att höra varför du tycker det.

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Bevakningen står en tiondel av Sveriges poliskår för, som befinner sig på plats och som i likhet med de inne på mötet har absolut ingenting att göra.

Jävla tur det, så slipper de ju puckla på er stackars militanta vänstermänniskor med sina batonger, "helt utan skäl".

Det är viktigt att våra kära politiker för skydd, såklart!

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)