webForumDet fria alternativet

21 097,5m Göteborgsvarvet 2005

Sport

154 svar · 8 459 visningar · startad av Brimba · sida 7 av 8

Frågan, av Brimba

Då var det dags igen? Vad har ni för mål med varvet 2005? Vad har ni för träningsplan? För min egen del känner jag mig otroligt lockad av att få till en bra löpning och bättre tider än tidigare år. Mitt tidigare mål har varit 1.30 men med tanke på att jag inte har nått det så kommer jag sätta 1.35 som mål. Jag skall försöka träna lätt hela sommaren och hösten för att köra lite hårdare och längre

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Är inte så där nöjd med dagens lopp!
Förmiddagen var ett enbart stort hällregn men återigen så var loppet fritt från nedebörd.
Jag hade som mål att ta min tid från förra året på1.30.00 men det villa sig inte idag. 1.31.47 blev det och har nu på 1år gjort fyra halvmaraton med bästa tiden på 1.30.00 och sämsta på 1.33.38. Med tänke på denna jämnhet så är jag nöjd! :)

Underbart att få springa på Avenyn både upp och ner! :)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Kort och gott om varvet 2005: På bajamajorna slår man inga rekord. :x :r :l :e

Så efteråt kan man ju garva lite åt det. Jag led lite av min hyfsat dåliga planering timmen innan loppet och blev tvungen att göra två avstickare på muggen. Klockan visade ingen nåd utan tickade vidare. Tillslut stannade den på 1:59:14 när jag satte fötterna på röda mattan inne på Slottskogsvallen och jo, det är ju ungefär plus tio minuter mot förväntad tid. Det går att ordvitsa hur mycket som helst om det. "Shit happens", "På bajamajorna slår man inga rekord" och "Rekord(av)loppet". Själv försöker jag se det från den ljusa sidan. Drar man bort alla avstickare (drygt tio-tolv minuter) så landar jag på under 1:50, eller hur? ;)

Så, inför nästa år så ska jag försöka träna lite längre sträckor än jag gjort nu under våren. På själva varvdagen så ska jag käka lite tidigare än i lördags, jag ska hinna avklara diverse studiebesök innan start ;) och jag ska tagga ner lite vid vätskekontrollerna. Då har jag 1:45, vilket var mitt ursprunliga mål med årets lopp, inom räckhåll. 2006 - here I come! :i

Förövrigt. Nya sträckningen på Avenyn var ett lyft, nu fattas bara att man gör något åt de flaskhalsar som finns. Värsta stället är nog när man springer upp på Älvsborgsbron. Riktigt trångt och där stod det nästan stilla under några sekunder. Det var överlag väldigt trångt i år, jag vet inte vad det beror på. Vanligtvis brukar det lätta efter en mil (oavsett om man vid starten hängde längst fram i startgruppen eller om man trängdes i mitten) men nix, inte i år.

Så, inga andra som har något att berätta om i lördags? :)

Efter kontakt med några människor i Östersund som har stor insyn i min träning så kommer jag att från och med idag ändra hela mitt upplägg. Jag cär tränad för att springa under 1.25 men lyckas inte det minsta. Något måste ske nu annars lägger jag av när säsongen är över! :r Det är inget kul att träna och träna men likt förbannar ligga på samma tider! x( Snacka om att kasta 100h åt h*****e :bla

filippo skrev:

Efter kontakt med några människor i Östersund som har stor insyn i min träning så kommer jag att från och med idag ändra hela mitt upplägg.

Varför har inte "människorna med insyn" sagt ifrån då? Eller du kanske rent av har rätt träning men går bet på andra detaljer, vad vet jag. Om jag vore i dina skor så skulle jag ta den erfarenheten jag skaffat mig de senaste åren och se tillbaka på hur jag har tränat/levt och vad resultaten har blivit. Utifrån detta skulle jag, efter behov, ändra både träning och livsstil helt och hållet.

Men ja, det är ju jag det. ;)

Medlem sedan dec. 2004225 inlägg

1.25 på 21km är ju i mina ögon ruskigt snabbt! :) Själv tar jag milen på 48 minuter och då är jag fallfärdig när jag kommer i "mål".
filippo, tränar du på elitnivå och har det som yrke?

Steady skrev:

filippo, tränar du på elitnivå och har det som yrke?

Nej inte en chans jag har ett jobb som tar för mycket tid mot vad jag får betalt för! x(

Medlem sedan dec. 2004225 inlägg

Tror helt enkelt du har vaknat på fel sida idag. :e

Det har börjat dyka upp lite foton nu. Jag har hittat erciz och mig själv fram tills skrivande stund. Inga fler startnummer som man kan söka på?

Brimba, hur gick det med foten? Kom du till start?

Steady skrev:

Tror helt enkelt du har vaknat på fel sida idag. :e

Nej då! Jag är inte sur/less/eller vaknat på fel sida mot någon. Det är bara det att jag vet vad jag kan klara av och vad jag är tränad för. Men jag lyckas helt enkelt inte. Då blir jag väldigt putt.... Jag är bättre tränad i år men sprang fortare förra året med mer folk runt mig. :OO

:P

dryden_gbgvarvet20050521.jpg

Inte heller i år fick man någon bild! :(

filippo skrev:

Inte heller i år fick man någon bild! :(

Har du testat att söka din bild i Lilla Göteborgsvarvet? §jr

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Inte heller jag gjorde nåt lyckat lopp i år. Det blev ganska katastrofalt, men ändå som förväntat. Gjorde 8min sämre än förra året :(

1.35 blev det i år, och för första gången slagen av min polare, han gjorde 1.20.07, så nu är det under 1.20 som är målsättningen för nästa år. Årets träning var inte vad den borde varit. [knepig svenska där].

Filippo: Det där måste kännas tungt, jag har också gjort några såna där lopp, men träningen brukar oftast ge resultat. Jag kan bara säga: fortsätt träna hårt. Felet jag tror många gör är att träna alldeles för ensidigt, försök att hitta nya löparrundor och nya löparkamrater hela tiden, nöt inte på samma gamla runda. Sen finns det klassiska "Träna som man tävlar" också, det man tränar blir man bra på, så försök att träna långt och snabbt ibland. Vad känner du själv är flaskhalsen, var det motivationen?, var det muskulaturen?, eller var det konditionen? eller?

Om det var tempot, så kan du ju sätta upp ett mål, vad du ska ha för tid/km och springa med klocka och öka om det går för sakta nån km, så brukar jag göra på stora tävlingar som Lidingöloppet och Göteborgsvarvet.

Lycka till med framtida satsningar allihopa. Jag ska försöka ta tag i min träning igen, så jag kan ta pers igen.

Jag har en kondis utan dess like, det är tempot som saknas. Man lägger ner 80 timmar från årskiftet fram till Göteborg så lyckas man inte, då känns det tungt. Jag vet att jag är tränad för 1.25 men har inte tempot för det.

Den första juni drar jag igång träningen för 2007, släpper denna säsong helt nu. :r ;) :)

Ett mycket hett tips: spring inte Kraftprovet (11,6km@Trollhättan) om du bara löpt en gång efter Göteborgsvarvet. Det gjorde jag igår och min kropp har skällt på mig sedan dess. :r ;)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag kunde i alla fall se att Dryden tog sig runt i år också. :)

Jamen visst! Personbästa dessutom. En liten resumé kanske vore på sin plats då (klippt från ett annat forum). ;)

Jag sopade banan - med mitt gamla rekord (nåväl, nästan i alla fall), och framförallt med tiden från förra året. En rejäl revansch blev det! 1:48:45 - så lyder mitt nya personbästa i Göteborgsvarvet.

Det kändes lite stelt under uppvärmningen och efter att ha stått i monter på mässa i två dagar så var jag tämligen mör i ben och fötter. Fick lite fasor till en början och viss oro för att krampa ihop spred sig. Men, loppet rullade igång och första milen gick alldeles utmärkt. Hisingen var väldigt lättsprunget den här gången och osedvanligt mycket folk var ute på den biten. Kul att även Norra Älvstranden lever upp till folkfest, och inte bara city.

Efter en stadig kilometertid på strax över fem minuter så passerade jag 10km på drygt 51 minuter, vilket kändes väldigt bra. Men att ha legat på hårt i början skulle visa sig straffbart. Göte Älvbron blev knäcken som jag inte behövde. När jag väl försökte få igång benen och rulla utför bron var det inte mycket som hände, och den långa sega lätt uppförssluttande Avenyn gjorde inte saken bättre. De fyra sista kilometrarna gick på vilja och enbart denna vilja. Kampen mot klockan drog igång vid 17km då jag insåg att jag inte fick tappa något alls för att klara mig under mitt för året satta mål på 1:50h och flera gånger fick jag sparka igång mig själv och öka tempot. Inte lättaste biten på banan att göra det direkt.

Det var väl egentligen vid passeringen 20km som jag insåg att det höll på att gå vägen. Klockan visade runt 1:43 (jodå, jag kollade klockan varenda kilometerpassering under hela loppet) och att sista kilometern skulle ta sju minuter kändes osannolikt, om jag inte skulle krampa helt och hållet (vilket hände mig 2002 på just 20km-passeringen). Benen höll, klockan tickade inte på nämnvärt fort och den officiella tiden skrevs alltså till 1:48:45, vilket är en putsning med ett par minuter av mitt gamla rekord som stod sig ända sedan 2000.

Sista rundan med mina Nike Air Pegasus 2004 gav alltså rekord, något som också sägnen säger att det ska göra vid sista rundan. Nöjd, glad och trött är nog en bra sammanfattning fast just ikväll känner jag mig mest som ett fysiskt kolli med korta, kalla och stela före detta muskler... ;)

Nu tänkte jag ha ett utlägg till, vilket ni vill eller inte. ;)

Vis av erfarenhet så planerade jag varvet mycket bättre i år och det hjälpte. Det var nästan minutprecision på vad som skulle göras när, allt från första frukosten till toabesök, vila och ombyte. Plus att jag försökte hålla mig lugn och sansad. Det var dock inte det lättaste, jag var så in i <...> revanschsugen från förra året att jag de sista timmarna bara stod och stampade i montern. :birp
Förberedde också med vaselin på bröstvårtorna samt på chip-foten där kardborrebandet satt (eftersom jag hade sockor som inte var tillräckligt långa). Inget skav någonstans så det lär jag fortsätta med nästa år.

Kan också meddela att jag, precis som vanligt några dagar innan varvet, även i år hade mardrömmar. I årets upplaga drömde jag att jag på startlinjen glömt att sätta på både chip och nummerlapp. Vaknade nästan upp kallsvettig. :bla :OO :e

Lärdomar inför nästa år? Tja, att träna ännu längre. Från april i år gick jag upp på ~14km-sträckor en till två gånger per vecka och visst märkte jag skillnad. Om jag ökar på till 16-17km sista månaden eller tidigare nästa år så knäcker jag nog 1:45:00. Gäller ju att inte träna bort sig också. Att jag varit lite småkrasslig två veckor innan årets varv kanske inte var så tokigt ändå för även om kroppen inte varit i topptrim så var det ju välbehövlig vila. Varvet i lördags var första löparrundan på över två veckor.

Men, var det ingen mer wF:are som sprang?

Jo jag men jag är så jäkla förbannad på mitt varv så jag gör inget utlägg mer än att det gick 17 min sämre än förra året.
2005: 1:31:47
2006: 1:48:25 (varav 6 min utanför och i en bajamaja vid 12km) x( :bla (n)

Till nästa år så ska jag även träna minst 6 pass / vecka! I vinter blev det inte alls mycket.....

Välkommen till klubben! :birp :P ;)

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)