Jag har försökt använda mig av A list apart's tutorial "Exploring footers" för att få samma effekt på min sida (www.flygfyren.nu).
Jag har följt och försökt applicera exemplet i denna tutorial men jag får inte till det. Det fattas en halv centimeter till botten där jag vill ha nederkanten på footern. Eftersom footern måste ner en bit måste "content"-delen växa med samma längd.
Nu har jag gått bet på vad som kan vara fel eftersom jag inte är en fullfjädrad CSS-expert.
Bifogar koden så kanske någon har några kloka tankar om vad som kan vara fel.
Footern vill jag ska ta vid där content-diven slutar.
Att få footern placerad efter DIVEN har jag löst! Och det är inte samma sak som jag frågar i denna tråd där jag vill att footern skall vara "klistrad" mot botten av webbläsaren...right?
Notera att #belowthebottom ligger inuti #container, och #bottom utanför.
Princip:
Genom att sätta containern till 100%, och sedan "dra upp" sidfoten ( #bottom ) med en negativ toppmarginal får man det att fungera oavsett om det är mer innehåll än utrymme på höjden i #container eller ej.
Trixet är att inse att man behöver "ta höjd" för utrymmet som kommer att hamna bakom #bottom (så att inge innehåll hamnar under #bottom) genom att ha det tomma utrymmet som garanteras av #belowthebottom längst ner inuti #container...
Hoppas du blev klok på det här, metoden funkar när du kör webbläsaren i "standards mode", så var noga med valet av <!DOCTYPE. :birp
Det var ju mycket enklare än vad någonsin hade kunnat tro :) Nu sitter footern "fastklistrad" där jag vill ha den! Tack för en mycket enkel och tydlig beskrivning av tillvägagångssättet. Ikväll kommer jag somna gott!
Nu börjar jag förstå varför det är så viktigt att använda sig av rätt DOCTYPE. Är det helt enkelt så att vissa saker klarar inte webbläsaren av att visa rätt om man har fel DOCTYPE? Är det en uppsättning regler (som ett bibliotek) som finns lagrade där?
Kika gärna på resultatet. Jag blev nöjd. En annan sak jag upptäckte var att du inte använde dig av "position: relative" eller motsvarande. Jag trodde att man alltid var tvungen att precisera hur de olika sidelementen skall förhålla sig till varandra. Men det gick ju bra ändå. Du kanske har en bra föklaring på det? :)
En liten sak bara jag funderat på. Högst upp på sidan har jag en blå rand där jag har ett par inloggningsrutor i. Jag har grubblat på hur jag ska få bort det överflödiga utrymmet under formuläret. Jag har försökt med height: 12px och margin: 0px motsvarande men det blå fältet blir lika högt oavsett vad jag gör? Vad kan jag ha missat?
för att få den så hög du vill. i och med boxmodellen så kommer den automatiskt att lägga sig under, eftersom den är ett block. (den lägger sig enbart bredvid om du använder floats, ngt som kan bli avhjälpt med clear för övrigt)
Kommentar till första problemet.
Jag har tänkt likadant, men med en annan snurr: jag vill att #bottom alltid ska ligga i underkanten till viewport oavsett något annat. position:absolute funkar ju inte, men det gör å andra sidan position:fixed! Roligt att hålla på med just position:fixed faktiskt, man kan lägga alla möjliga roliga bilder längst ner och skapa en fade-out via semitransparenta png bilder.
och självklart funkar ju det inte i Internet Explorer, men vad hade man förväntat sig!
En annan sak jag upptäckte var att du inte använde dig av "position: relative" eller motsvarande. Jag trodde att man alltid var tvungen att precisera hur de olika sidelementen skall förhålla sig till varandra. Men det gick ju bra ändå. Du kanske har en bra föklaring på det? :)
I just det här exemplet är koden gjord så att de olika "blocken" ligger i rätt ordning i "flödet" (dvs de hamnar automatiskt under varandra i containern eftersom det är just så som "normala" <div>-taggar beter sig ;) )- och kan man utnyttja grundegenskaperna genom att koda "i rätt ordning" så behöver man oftast inte hålla på att positionera om dem - ja inte mer än att jag "drar upp" sidfoten lite med den där negativa marginalen då alltså, men det är den enda manipuleringen av "flödet" som behövs här eftersom layouten inte är flerspaltad någonstans.
När man väl vant sig vid att tänka på det sättet känns det ganska onödigt att ta till faktiska koordinatpositioneringar om man inte behöver ;)
Det där med formuläret har jag inte koll på på rak arm (speciellt inte i brist på länk till din kod ;) ) - men starta en ny tråd med det specifika problemet så lär du få hjälp ganska snart ändå - natten är ung! ;) :birp
Kommentar till första problemet.
Jag har tänkt likadant, men med en annan snurr: jag vill att #bottom alltid ska ligga i underkanten till viewport oavsett något annat. position:absolute funkar ju inte, men det gör å andra sidan position:fixed! Roligt att hålla på med just position:fixed faktiskt, man kan lägga alla möjliga roliga bilder längst ner och skapa en fade-out via semitransparenta png bilder.
och självklart funkar ju det inte i Internet Explorer, men vad hade man förväntat sig!
Helt plötsligt har en helt ny värd öppnat sig för mig :) Jag installerade Mozilla Firefox och vips så fick jag bukt med en del av mina tidigare problem i IE.
I IE kunde jag inte ange height-elementet för en div som sträckte sig över hela sidan. Den vägrade ändra på sig i höjdled utan var i ett fast läge hela tiden. När jag öppnade och gjorde samma sak i Firefox så såg man resultat direkt. Hur kommer det sig att Microsoft är så dåliga inom detta område? De måste ha en superdålig tolk inbyggd i programmet som inte kan språket...:e
Jo, deras renderingsmotor är inte i bästa laget. Roligt att du har bytt!
MS brydde sig inte. De tänker släppa IE 7 nu dock, med tabbar och vad som verkar vara enbart delvis stöd för CSS2. Får väl se hur det blir framåt sommaren och låt oss hoppas att de uppdaterar webbläsarnas renderingskapacitet och inte bara deras säkerhetshål.
135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.4bcf49fe