webForumDet fria alternativet

Protestera mot programvarupatent!

Företagande

32 svar · 3 254 visningar · startad av Pellefant · sida 2 av 2

Frågan, av Pellefant

Europaparlamentet är på väg att rösta igenom ett förslag som tillåter långtgående patenterbarhet av programvara. Programvarupatent, till skillnad från traditionella patent, skapar monopol på idéer istället för specifika uppfinningar. Istället för patent på en bra råttfälla tar man ofta patent på konceptet att fånga råttor. Ingen annan får då skriva ett råttfångarprogram utan licens.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

http://patent.pelpet.com/index.php4?page=candidates kan man även läsa vilka som är för och emot mjukvarupatent.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Oj, kan man börja ta patent på tillämpningar så vill jag patentera min webbplats som presentarar information via en webbplats. Det är väl en tillämpning god som vilken annan? :birp

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Ett tips är att gå in på svt.se och gå till Debatt. Där kan man fylla i en fråga man vill ska tas upp i slutdebatten den 11 juni. Varför inte ta upp just frågan om mjukvarupatent? Jag har iaf skickat in det och hoppas dom ägnar någon minut om det. Vore intressant!

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg
Medlem sedan maj 2001431 inlägg

Jo vilket sattyg mjukvarupatent är. Bort med skiiturn. Alla lånar ju ändå idéer och bygger på tidigare kunskap från andra.

Eller som Newton sa:

If I have seen further [than certain other men] it is by standing upon the shoulders of giants.

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg

Oj vad lång tid det har gått med det här. Någon som är uppdaterad på hur det ligger till idag?

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

oskob skrev:

Oj vad lång tid det har gått med det här. Någon som är uppdaterad på hur det ligger till idag?

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=1012079#post1012079

;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Härom veckan hörde jag att det hade blivit en motgång för mjukvarupatent i EU. Fast än är väl sista ordet inte sagt, antar jag.

/red jaha, det händer mycket där.:OO

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg
Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Min fråga är egentligen bara hur satans jävla förbannat urbota dumkorkad man får vara om man överhuvudtaget överväger ett sådant här förslag? Vad i hela världen finns det som någonsin skulle kunna bli något bra ur det där idiotförslaget? Jävla dårar.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Var tråden gammal? :p Jag skrev på i alla fall. Fyfan för såna här lagar.

r Jaha, det blev ingen lag. Det var ju tur det. :P

Medlem sedan dec. 2003244 inlägg

Skulle detta då innebära att en person kan ta patent på en programvaruidé. sätta sig och knåpa ihop ett knapt fungerande program i Qbasic, sälja programmet till hutlösa priser samtidigt som en kompetent programmerare biter sig i näven över att inte han kom på idén först?

Eller är jag helt ute och cyklar nu? :q

/red Ja jag är medveten om att tråden är gammal men undrar bara över själva iden.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

storebror_1984 skrev:

Skulle detta då innebära att en person kan ta patent på en programvaruidé. sätta sig och knåpa ihop ett knapt fungerande program i Qbasic, sälja programmet till hutlösa priser samtidigt som en kompetent programmerare biter sig i näven över att inte han kom på idén först?

Eller är jag helt ute och cyklar nu? :q

/red Ja jag är medveten om att tråden är gammal men undrar bara över själva iden.

Nej, inte i praktiken.
Du måste nämligen vara uppbackad av duktiga advokater som kan skriva en bra patentansökan och försvara dig i rätten.
För som alltid så är det ändå den som har bäst advokater som vinner :(

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
139 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
140 ms — ändringar (db)