webForumDet fria alternativet

Får man säga "neger"?

Politik & samhälle

139 svar · 2 123 visningar · startad av Kiwi

Medlem sedan jan. 200118 inlägg
Frågan#1

Jag var inne på ett annat forum i dag där en tjej kallade mörkhyade personer för "negrar". Hon lär även sina barn att säga så.

Själv tycker jag det är respektlöst att använda detta begrepp, eftersom man ju associerar ordet "neger" med slaveri och förtryck.

Vad tycker ni? Är det rätt att säga så?

------------------
Vickan

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Nja, eftersom jag inte associerar ordet neger med förtryck, utan för en mörkhyad person... så ser jag inget fel i det... :)

Mvh, Vide

------------------
Nu har du sjungit på sista refrängen
Jourhavande Vide

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Jag associerar inte neger med något slaveri och förtryck. Skulle någon däremot säga "nigger" så skulle jag reagera!

Jag tycker egentligen bara att neger är ett annat ord för svarta, som ju egentligen också är fel. Det finns garanterat inga människor som är svarta, dom är bara bruna.

[Redigerat av Kim den 27 jan 2001]

Medlem sedan jan. 20012 437 inlägg

Jag tycker det är ok att använda ordet "Neger" men man bör tänka på HUR man använder det...
Att lära sina barn att "dom där mörka" heter "Negrer" tror jag är mycket farligt.

"Nigger" däremot går fetbort!

------------------
www.motorforum.nu

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Att ordet "neger" har en -för den person som blir kallat för det, -en negativ klang! -torde framgå ganska tydligt för alla med mer utbildning än grundskolans åk 5!

------------------
Du har ändrat muspekarens position på skärmen, för att ändringarna ska träda i kraft måste du starta om din dator -vill du starta om din dator nu?
[JA]****[NEJ]

Någr poliser hade skrivit i ett pressmeddelande att de efterlysta var negrer och araber. Det diskuterades mycket i pressen om det var lämpligt av en polis att uttrycka sig med ord som neger.
Några av hans kollegor skrev då till akademin och fråga om användandet av just det ordet.
Akademin svara och sa att de inte såg något negativt i ordet neger, utan att det var helt ok att använda ordet.

Så var det med det ;)

//Demo

------------------
Den som vandrar ödmjukhetens väg drabbas inte av trafikstockningar.    

[Redigerat av demo den 27 jan 2001]

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Akademin svara och sa att de inte såg något negativt i ordet neger, utan att det var helt ok att använda ordet.

Att referera till Svenska akademin som består av en hop tossiga gamla gubbar i 70-års åldern som är uppväxta i en tidsålder då svarta människor kallades för just "neger" har INGEN relevans i den här saken ...

------------------
Du har ändrat muspekarens position på skärmen, för att ändringarna ska träda i kraft måste du starta om din dator -vill du starta om din dator nu?
[JA]****[NEJ]

Jodå, det har det mycket väl. Varför ska vi tillåta att en massa rasister och annat pack tar och gör svenska ord oanvändbara?

------------------
Det gör inte ont när man ramlar - bara när man slår sig

Medlem sedan aug. 2000543 inlägg

Hmm, ord blir vad man gör det till, lägger man inte in nåt negativt i ett ord så blir det inte negativt.
Jag kan lova att på många ställen i världen refereras jag t ex till som "vit", jag ser inget fel i att kalla någon svart för jag menar knappast något nedsättande med det, å andra sidan tycker jag att det är rätt onödigt då, som nån sa, det knappast finns nån som är riktigt svart, eller vit för den delen.
Neger anses väl av många vara ett nedsättande ord för många eftersom det är ett ord som användes flitigt under en period då synen på människor som var "icke-vita" inte var särskilt positiv, men egentligen betyder väl neger bara svart? :l
Egentligen är det ju synd att man ska behöva klassificera folk alls, men det är väl inte konstigare att säga att nån är mörkhyad/svart än att säga att nån är blond? Jag menar iaf verkligen inget illa med det, å andra sidan tycker jag som sagt att det är onödigt att säga: den där negern.... eller liknande, varför placera in en människa i ett fack redan där?
Men personligen tycker jag ändå inte om att använda ordet neger, jag vet inte, det har väl fått en negativ klang för mig på nåt sätt, som att man menar det nedsättande, vilket det dock egentligen inte är (det beror ju på den som säger det). Ta exemplet bitch, hur många tjejer har inte "tagit tillbaks" det ordet nu och kallar sig själv stolta för bitchar? Då får ordet inte samma destruktiva kraft.

------------------
"Den som kommer med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta honom prata på" //Alec Guinness

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag håller med Reefer (oj.. :)), det är förnedrande att använda ordet "neger" för att klassificera människor med afrikansk härkomst.

Varför? Jo, vart tror ni ordet "neger" kommer ifrån? Tror ni att det är ett ord som svarta själva använder, att det härstammar från något afrikanskt språk? Nej. Det härstammar från, om jag inte missminner mig, spanskans eller portugisiskans ord för "svart". Hur kom det sig då att detta ord vart synonymt med afrikaner? Vad gjorde spanjorer, portugiser, holländare, engelsmän och andra europeer i Afrika? Tänk efter och fundera, en liten ledtråd: slavhandel, kolonialism, folkmord.

Det som använder ordet "neger" i sitt dagliga språk finner jag motbjudande, antagligen är dom mindre vetande/efterblivna eller bara dumma i huvudet.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

Moget av dig att kalla andra människor för efterblivna och dumma i huvudet. x(
Jag ber dig därför att hålla käften i fortsättningen!

Men vad säger du om människor från afrika? Svarta? Du sa själv att ordet neger betyder just svart. Vad säger du egentligen?

------------------

[Redigerat av Kim den 27 jan 2001]

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Köper ni negerbollar eller chockadbollar ?

Själv köper jag negerbollar, till mitt försvar(om jag behöver det) tar jag Martin Dahlin då han oxå säger så :)

"Nigger" däremot går fetbort!

samma här

------------------
MVH
/C
"The only source of knowledge is experience"
- Albert Einstein

Medlem sedan aug. 2000543 inlägg

Det skulle vara intressant om man verkligen fick igång en diskussion om det här, inte bara om just detta ord, men språkets mening (kanske något för en annan tråd i nån annan del av forumet iofs). Ordet neger i sig har en negativ klang, men förstå att vi har makten att lägga betydelse i orden vi använder eller inte. Ja, ordet kommer från negro=svart. Men egentligen borde väl det vara lika nedsättande att kalla någon för svart då?
För det är ju knappast något fel på att vara "svart", jag undrar iofs då också varför vissa egentligen använder uttrycket neger då det bara är ett annat ord för svart, dessutom -tyvärr- väldigt negativt laddat.
Varför dessa klassificeringar öht?
Jag avhåller mig gärna från att säga att någon är neger, tycker som sagt inte om det uttrycket. Men jag säger helst inte att någon är svart eller mörkhyad heller, om inte någon specifikt ber mig uttala mig om någons hudfärg. Egentligen borde man ju inte vara så fokuserad på folks utseenden, då det inte säger så mycket, vit eller svart, vad säger det? Det finns miljontals vita & svarta, Tanzanian, Amerikan, Svensk, Marockan, säger väl lite mer kanske, då det oftast innefattar en kultur (som man visserligen inte automatiskt tillhör bara för att man kommer från ett land, men hudfärg är ännu mindre specifikt).
Människor är ytliga saker :(

F.ö. om man ska komma med bara ett enkelt svar så...behöver vi egentligen ordet neger idag? Det är faktiskt ett ganska onödigt ord och har bara använts för ett syfte...jag tror inte vi behöver det.

------------------
"Den som kommer med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta honom prata på" //Alec Guinness

Klart att man ibland måste använda hudfärgen.
Om vi säger att jag t.ex. blir misshandlad av ett gäng kenyaner så kan det vara vansinnigt svårt för mig att avgöra huruvida dessa är från Tanzania, Kongo, Somalia eller Kamerun. Vad ska jag säga vid en polisanmälan? Afrikaner? Då kan det lika gärna vara en sydafrikan som är vit, eller en marockan som har ett typisk nordafrikanskt utseende. I ett sånt läge är det oerhört användbart att kunna säga att gärningsmännen var svarta.

------------------

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

kim, brukar inte kenyaner komma från kenya :q

r: hade råkat skriva kiruna... så kan det gå... ;)

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>

[Redigerat av @nders den 27 jan 2001]

ok, det kanske inte framgick, men jag syftade på att jag inte visste vilka det var eller varifrån dom kom, samt att jag inte blev misshandlad i Kenya.

------------------

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Jag håller med sgtpepper och Reefer i denna diskussion.

------------------
mk.st - Hur många länkar till dig?

Medlem sedan juni 2000112 inlägg

Att referera till Svenska akademin som består av en hop tossiga gamla gubbar i 70-års åldern som är uppväxta i en tidsålder då svarta människor kallades för just "neger" har INGEN relevans i den här saken ...

Ingen relevans. Vad rättar du dig efter när du snackar svenska? Blandar du lite swahiliska, tyska och svenska eller?

Ser igentligen inget fel i att använda ordet neger när man pratar om människor med mörk hudfärg. Nog för jag tycker att neger kan låta lite väl grovt och att jag förmodligen inte skulle använda det när jag pratar med en mörk människa. Men det är för att jag inte vet om det är okej att säga neger. Han skulle kanske ta illa upp.

Är det ingen på webforum som är neger? Som kan säga sin åsikt. Vad ska man använda istället för neger? Mörkhyad? Svart?

------------------
*Fingrarna i kors*

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Hm. Varför tycker vissa att det är okej med neger men inte med nigger? Det är väl bara en översättning?

Nigger = neger, svart (kränkande term) enligt Babylon.com

NE.se

ne´ger subst. ~n negrer
ORDLED: negr-er
• (mans)person som tillhör en människoras med mörk hy som är urbefolkning bl.a. i större delen av Afrika [kan uppfattas som nedsätt.]:

Använd svart om det nu är så viktigt med någons hudfärg..

------------------
webmaster resources

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Svenska Akademin / Neger

------------------
www.lns.nu
------------------
Mjäll.....går inte att bota

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
136 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
136 ms — ändringar (db)