webForumDet fria alternativet

wF city fortsättning...

Design & grafik

317 svar · 20 031 visningar · startad av Thorsander

Medlem sedan aug. 2001746 inlägg
Frågan#1

Tråden wF city utmynnade ju inte i något (verkar det som) - men jag är fortfarande tänd på idén.
Tänkte att vi flyttar tråden hit då det faktiskt handlar mer om Grafik i kombination med webben än om wF café.

Är det någon som skulle kunna tänka sig att koda "administrationssidan" - alltså en sida där alla kan ladda upp sitt bidrag till staden?
Samt ett script/hemsida som hämtar bilderna och "ritar" ut dem på en hemsida?

(hinner inte göra det själv)

Jag skulle kunna stå för server-plats.

Skriv ett par rader här eller skicka ett PM till mig :)

the wF city is ascending...

Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

Tycker idén är intressant, har tyvärr inte tid att hjälpa till med något.

Keep it up!

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Jag skulle kunna fixa så varje person kan ladda upp sitt bidrag inom loppet utav 1 vecka, MAX, beroende på när jag får datorchassit och servern kan börja rulla. Och sedan presentera allt som blivit uppladdat på en sida.

Men något administrationsgränssnitt vet jag inte om jag kan fixa, jag menar då att jag kan stå för Dump, folk dumpar bilder hos mig och materialet presenteras.
Men jag kan inte göra så att bilderna positioneras på ett visst ställe på en "karta" utan bara rada upp bilderna som blivit uppladdade under varandra.

Mvh

Medlem sedan jan. 2004501 inlägg

Jag kanske oxå kan bidra med ett hus. Har ett hotell som redan är klart. Men det är i lite fel sakala.

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Jag har tagit på mig ansvaret, om det nu godkänns av Thorsander, att bygga en liten wF-city community. ;)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jag har ritat hela lägenheten i 3D så det kan ju vara nåt till hyreshusena... om nån vill flytta in i 35 kvadrats ettor alltså... :)

Kul att det finns ett (som det verkar) stort intresse!

Har skickat PM både till Melea och M.Cheraghi...
...vi återkommer!...

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

När det gäller positioneringen av alla tomter och hus så kan man ju, som OveRRidE tog upp i den förra tråden, bygga upp ett grid-system med hjälp av en serverteknologi. Nu har du något att göra, Melea. ;)

LeonL skrev:

När det gäller positioneringen av alla tomter och hus så kan man ju, som OveRRidE tog upp i den förra tråden, bygga upp ett grid-system med hjälp av en serverteknologi. Nu har du något att göra, Melea. ;)

Det där känns minst sagt lite overkill. ;)
Vore väldigt skoj om vi alla kunde sammarbeta på det här, OverRRide kanske har kvar sin kod?
Anyhow, om det inte finns något större intresse för det från de gamla wF-kodarna så får ni gärna komma med idéer hur det ska göras på ett lite enklare sätt.

Har redan pratat med Melea och M.Cheraghi om att jag är borta i ett par dagar - men kör på ni (alla)!
Kom med idéer/förslag och ta beslut :)
Infogar mina idéer som jag "offentliggjorde" för Melea:

Nu till mina tankar kring admin etc. (koden/lösningen):
* Jag tycker inte man skall behöva logga in (alltså inget medlemskap).
* På upload sidan skall besökaren kunna välja lokalt vilken fil (.gif) de vill ladda upp (en kontroll bör göras så att filen (bilden) har ett visst height & width värde (då vi inte vill att folk laddar upp skit i onödan).
* Jag tycker även det skulle vara bra om personen fyller i Namn*, e-post*, ev. hemsida - samt kanske kunde vara kul/användbart (alt"bla bla bla"): Namn på gatan (eget namn) - vem som bor i huset (kanske) - något mer?...
* När väl uppgifterna är ifyllda och bilden är vald "sparar" användaren givetvis uppgifterna - och ett mail skickas till dem - men en kort text (skulle jag kunna skriva om du vill) om att det kommer dröja några dagar innan huset/byggnaden är uppbyggt...
* Här kommer vi in i bilden - i samband med att någon laddat upp ett nytt hus så måste någon av oss (folk med rättigheter) på ett enkelt sätt godkänna bilden (så att vi inte publicerar "skit" i staden). Jag hade såled tänkt mig att även t.ex. du och jag får ett mail om att någon har laddat upp en ny byggnad. Godkännandet av byggnaden skulle antingen kunna göras via ett enkelt admin-gränssnitt (med login och en ok, checkbox för bilden) eller helt enkelt via en länk i det mail vi fått tillsänt oss (i så fall är det dels en länk till bilden (så man kan kolla på den) samt en länk som ändrar ett värde i posten till ex. true (för publicering i dataposten). Först när vi godkännt huset/byggnaden publiceras/är byggnaden uppbyggd i staden (och syns således).
* När vi godkännt byggnaden skickas automatiskt ännu ett mail till personen som laddat upp bilden - där det står att huset är klart (finns publicerad på hemsidan).

Detta är några ingångsvärden (har fler idéer men allt är kopplat till hur mycket tid du känner att du vill lägga ner på det lilla projektet). Åker som sagt bort i ett par dagar men finns på Webforum under dagen...

Ha det gott!
Hoppas något av ovanstående verkar vettigt (kan förtydliga om något är oklart i min beskrivning) - kommentera och berätta gärna om du har andra förslag.

Red: Kan lägga till att jag ser framför mig ett system som tillåter en dynamiskt växande stad (om det inte framgått) - alltså inte ett specifikt antal tomter - utan staden växer allt eftersom folk laddar om sina tomter...

... skulle vara riktigt cool med en "mega-stad"...

Lycka till!
Simon

Jag igen...
...ja, det här med rutnätet (grid) och utritandet av staden tåls att tänkas på!!!
Läste igenom gamla tråden igen och eventuellt kan det här vara något: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=842564#post842564 (storlekar och upplägg...)
Dock vet jag inte hur man skall lösa utritandet av tomterna då bilderna är fyrkantiga men samtidigt måste bakgrunden (i hörnen) vara transparent så att bilderna kan ligga ovan på varrandra (överlappande bilder med gatorna som gräns)...
...något att klura på!!!

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Jag tycker mitt förslag är bra :)

Kolla även:
http://erik.martinsson.org/city/index.htm

ejick skrev:

Jag tycker mitt förslag är bra :)

Kolla även:
http://erik.martinsson.org/city/index.htm

Smart!
Vi bygger nog vidare på det, med ditt tillstånd givetvis.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Thorsander skrev:

Dock vet jag inte hur man skall lösa utritandet av tomterna då bilderna är fyrkantiga men samtidigt måste bakgrunden (i hörnen) vara transparent så att bilderna kan ligga ovan på varrandra (överlappande bilder med gatorna som gräns)...
...något att klura på!!!

Lager med absoluta positioner. Lite ASP räcker väl att placera ut dem. Problemet är bara att få ett smidigt och snyggt (grafiskt sett) gatsystem, och där kommer grid-systemet in.

Melea skrev:

Smart!

:r Inga problem. Hoppas det kan vara till någon användning

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Finns det några regler för det här med "pixling"?

Det har ju nästan blivit en konst-form....och med det brukar det komma regler får hur man får och inte får göra.

Har mitt hus "klart" nämligen (gjorde ett första försök på det här med pixling för ett par månader sedan så döm mig inte för hårt ;)), och det råkade passa Ejicks grid såg jag nu så...
Frågan är väl om det är ok?

Ska det vara vissa mått på husen?

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

ejick skrev:

Melea skrev:

Smart!

:r Inga problem. Hoppas det kan vara till någon användning

Det är till mycket god användning. :)
Efter lite snack mellan mig och Melea, kom vi fram till att "administratören" eller vad man ska kalla det, han/hon som accepterar ett hus, skall i formulär ange positioneringen på huset, som sedan lagras i en databas tillsammans med sökväg till huset, samt vem som bor där och all fakta kring huset. Men att automatiskt kunna positionera huset kan bli lite svårt :)
men att manuellt ange positionen som sedan hämtas ur databasen och läggs i DHTML layern, och ritar sedan ut huset.

Något sådant, kom invändningar, så man kan anpassa sig i god tid :)

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

annesophie: Snyggt!

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

Håhå, det här kommer bli helspejsat! :P

Jobba på pojkar och flickor ;)

annsophie skrev:

Finns det några regler för det här med "pixling"?

Det har ju nästan blivit en konst-form....och med det brukar det komma regler får hur man får och inte får göra.

Det är ju bra att ha regler, t.ex vilken sida som skall skuggas etc.

Sedan hade jag nog föredragit att du sparade det som gif :)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)