webForumDet fria alternativet

Hur tror ni det går i valet 15 september?

Politik & samhälle

136 svar · 1 251 visningar · startad av ericc

Medlem sedan juni 200172 inlägg
Frågan#1

Tror ni det är något parti som det går bra för samt dåligt ?

Jag tror att S kommer få betydligt mer väljare detta val än förra, det ser iaf ljust ut ifrån deras sida..

/eric
http://diskutera.tk

[Redigerat av ericc den 28 jan 2002]

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Det blir intressant att se vad som händer med V efter schymans uttalade gällande svenska män. Hon liknade svenska män med Talibaner och sa att alla kvinnor som ville stanna hemma och sköta hemmet va förtryckta. :-)

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

-> Beatbox

Hoppas inte för mycket. Gudrun har levererat massor av dumheter utan att förlora sin popularitet.

------------------
Två vägar till framgång:

1. Avslöja inte dina hemligheter.
Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Beatbox:

Det blir intressant att se vad som händer med V efter schymans uttalade gällande svenska män. Hon liknade svenska män med Talibaner och sa att alla kvinnor som ville stanna hemma och sköta hemmet va förtryckta. :-)

Jaså det sa hon? Om man förenklar det lite grann med hjälp av en dos antifeminism så, visst...

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

jag hoppas moderaterna inte vinner valet iallafall...det är illa nog här i stockholm där dom styr. :(

har hört rätt många som röstat på moderaterna här i stockholm och ångrat sig idag.

------------------
"Skateboarding since 1986"
Jag är en mördare
"Gör det ont frågade han medans jag skrek..."

Medlem sedan jan. 200227 inlägg

Jan Emanuel från Robinson har förmodligen pushat S rätt högt. Från att ha varit ett opersonligt gubbparti i mångas ögon, till ett ungdomligt och personligt parti...
Tyvärr är ju inte alla så pass konstruktiva som Jan Emanuel verkar vara.

Personligen tycker jag det krävs en radikal förändring inom svensk politik. Det är ju bara en massa pundare som styr landet. Inget parti i riksdagen är särskilt mycket att hurra för, tycker jag.

Och Gudrun Skyr Man... H0h0...

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Personligen tycker jag det krävs en radikal förändring inom svensk politik. Det är ju bara en massa pundare som styr landet. Inget parti i riksdagen är särskilt mycket att hurra för, tycker jag.

Du tror inte att det är därför S för en politik som tilltalar många som gör att dom får många röster ? Du tror istället att det är Jan-E som vi kan tacka för det. :-) Det tycker jag bevisar lite hur pass insatt du är i Svensk politik.

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

[Redigerat av Beatbox den 31 jan 2002]

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det tycker jag bevisar lite hur pass insatt du är i Svensk politik.

Äh, ge bark en chans innan du sågar ;)

När jag var ny som väljare hade även jag såna åsikter. Men man formas efter erfarenheterna...

Att Jan-E skulle dra extra röster ställer jag mig tveksam till. Det är ju inte nån euroschlagerfinal vi snackar om.

Att de sittande är gamla pundare... *ha ha* ... där kan jag bara kommentera med att omkring tio år är Jan E (om han nu fortfarande pysslar med politik) en lika gammal pundare han ;)

Men det är bara bra om man har en ifrågasättande inställning mot de etablerade politikerna! Speciellt som ny väljare.

------------------
CAFE BABE?

[Redigerat av PeW den 31 jan 2002]

Medlem sedan jan. 200220 inlägg

Mors! Jag är ny här i forumet.

Många tror att socialdemokraterna redan vunnit höstens val. Deras ledning är nu så stor att sossarna ensamma är större än de fyra borgerliga partierna tillsammans i den senaste mätningen från Sifo. Och tillsammans med vänsterpartiet har de en ledning på 11 procent. Just nu verkar det som om det största hotet kommer från väljare som tidigt tror att valet redan är vunnet och alltså inte röstar. Det kan vara farligt. Men varför ser det då ut så här?

Om man tar parti för parti så är mina förklaringar dessa:

Socialdemokraterna: De har skött ekonomin bra under åtta år vid makten. Tagit ner den tidigare stora arbetslösheten till hälften, vilket de lovade de skulle göra. Statens finanser är bra.
Många har fått det bättre under de här åren, framför allt har många fått jobb. Dessutom genomförs nu reformer, till exempel maxtaxan, som ger barnfamiljer bättre ekonomi. Också skatterna för vanliga människor sänks i år. Sossarna har alltså visat att de är duktiga på att sköta ekonomin. Dessutom har de återigen, efter de hårda åren, kunnat visa att de är ett parti som bryr sig om de utsatta. Alla problem som finns kvar - skolan, vården osv - vet folk att de borgerliga partierna inte kan lösa bättre. Man gör till exempel inte sjukvården bättre genom privatiseringar och framför allt inte genom skattesänkningar. Dessutom har sossarna det borgarna inte har - duktiga politiker som vinner i längden. Göran Persson, Anna Lindh, Leif Pagrotsky med flera.

Vänsterpartiet: Lever lite farligt nu när socialdemokraterna åter kan föra en vänsterpolitik som känns igen. De ökar inte längre och Gudrun Schyman är kanske inte längre så självklart en tillgång i alla lägen - hon retade i onödan många med sitt tal om att svenska män är förtryckare. Tror vänsterpartiet tappar väljare till soc. dem.

Moderaterna: Står och stampar. Skattetjatet går inte hem. Ett parti som bara har en fråga på programmet och som dessutom upplevs som grinigt och negativt och som ett rikemans- eller storstadsparti vinner inga val. Dessutom har de en partiledare som får TV-tittarna att somna i soffan av uttråkning. De ligger väl kvar i valet på samma siffror som tidigare.

Folkpartiet: Tja, vad ska man säga. Ett folkparti som i nästan alla frågor framstår som ett litet högerparti är ointressant. Partiledaren gillas inte ens av folkpartister. Katastrofvarning.

Centern: Bör klara sig kvar. Har tillräckligt många väljare på landsbygden för att kunna ligga över 4 procent. Men nya partiordföranden är tyvärr, trots att hon har sympatiska drag, knappast någon röstmagnet. För tunn.

Kristdemokraterna: Ett parti som är lika med sin partiledare. Mycket prat, lite politik. Har velat fram och tillbaka i viktiga frågor. Har haft sin lilla storhetstid. Kommer att backa i valet. Och när Alf Svensson försvinner lär väl också partiet göra det. Behövs inte i svensk politik. Det finns redan ett högerparti.

Miljöpartiet: Åker nog ut ur riksdagen, men finns kvar i en del kommuner. Driver frågor som tyvärr inte längre engagerar flertalet väljare. Bör sätta in Åsa Domej, hon är duktig.

Summa summarum: Något annat än en stabil seger för socialdemokraterna skulle förvåna. De är det enda parti som har brett stöd i alla ålders-och samhällsgrupper och ökar just nu mest bland unga och kvinnor.

------------------
"There is no racism without capitalism" - Malcolm X

[Redigerat av Jaurez den 31 jan 2002]

Välkommen till wF, Jaurez!

------------------
CAFE BABE?

Tnx. :)

Lite politik är ju alltid trevligt.

------------------

Medlem sedan jan. 200227 inlägg

Du tror inte att det är därför S för en politik som tilltalar många som gör att dom får många röster ? Du tror istället att det är Jan-E som vi kan tacka för det. :-) Det tycker jag bevisar lite hur pass insatt du är i Svensk politik.

Jag har aldrig påstått det. Lär dig läsa.

[Redigerat av bark den 31 jan 2002]

Och så tänker vi på
webForums regler, §4 om att ha en kamratlig ton!

r:
Inlägget ovan fixades automagiskt! :)

------------------
CAFE BABE?

[Redigerat av PeW den 31 jan 2002]

Ingen som vill fortsätta diskutera detta? Forumet verkar lite inaktivt.

Ingen som har några invändningar eller teorier om varför det ser ut som det gör? Jag har hört allt möjligt, som t ex sossarnas "konspirationer" mot folket för att vinna röster osv.

En ganska intressant sak var hur Bo Lundgren var noga med att påpeka (i tv-programmet agenda) att valresultatet i slutändan avgörs p.g.a av politiken och ingenting annat. I ett annat program är han igång och talar om Göran Perssons utspel i media och hur han blivit så folklig, och att det gör att han får oförtjänt många röster. Lite avundsjuka kanske? Eller.. just det.. det var ju moderaternas gamla undanflykt. ;)

------------------

[Redigerat av Jaurez den 02 feb 2002]

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Sossarna sitter kvar, det är (tyvärr) vad som kommer att hända efter valet, främst som ett resultat av moderaternas lama uppträdande på den politiska scenen :l

------------------
Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO

Ingen som vill fortsätta diskutera detta?

Tja, förhoppningsvis har de flesta redan en klar uppfattning om hur de ska rösta redan. ;)

------------------
CAFE BABE?

Kanske det. Låter väl bra egentligen. Fast debatten är ju väldigt intressant fortfarande, och jag tror faktiskt inte den tagit fart i media riktigt. Det är trots allt ett tag till valet.

Tror det finns många frågor kvar att diskutera. Kanske, kanske kommer någon här tänka över sin övertygelse lite och kanske ändra sig? ´

Reefer -- > Ja, moderaterna lyser verkligen inte. Ingen Bildt, ingen Fälldin. Det ser mörkt ut. Dock så får man ju säga att deras politik inte lyser så mycket heller. Samma gamla malande.

------------------

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Heeey Jaurez. Kul att du har hittat hit! :D

------------------
You have the right to remain silent, anything you say can and will be misquoted, then used against you.

Det jag menade med "förhoppningsvis" är att det är bra om man skapat sig en uppfattning INNAN valkampanjen drar igång, cirkus är ju alltid cirkus....

------------------
CAFE BABE?

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Jaurez;

Reefer -- > Ja, moderaterna lyser verkligen inte. Ingen Bildt, ingen Fälldin. Det ser mörkt ut. Dock så får man ju säga att deras politik inte lyser så mycket heller. Samma gamla malande.

Ja vänstern står absolut för dom fräscha och uppfriskande politiska ideerna för att bygga ett bättre samhälle, inget malande här inte... :OO

------------------
Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO

329 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
196 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)