webForumDet fria alternativet

Uppdatering av position

Språk

28 svar · 1 365 visningar · startad av PeW

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg
Frågan#1

När Kjell talar lyssnar man! Härigenom anbefalls att allas ordlistor uppdateras från positonen till possitionen
Källa (wF´s framsida 2003-06-21):

Patrik och jag delar numera på ansvaret för webForum och vi hoppas därigenom att detta ska vara till gagn för en fortsatt utveckling och försöka stärka possitionen som ett av de bättre svenskspråkiga IT-forumen på nätet.

Word!

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Flyttas till tips och förslag

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: Uppdatering av position

PeW skrev:

När Kjell talar lyssnar man!

Helt riktigt. Och när Kjell skriver så tar man själv fram rödpennan... :p
Kjell har redan fått ett PM... ;)

Skarre skrev:

Varför? Inlägget gäller svenska språket och inte tips på nåt fel i forumet!

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Flyttas tillbaka tråden till språkforumet. :)

Svenska Akademien har f.ö. fått en skrivelse av mig angående den nya formuleringen, jag förväntar mig att fler gör samma sak!

Svenska Akademien har f.ö. fått en skrivelse av mig angående den nya formuleringen, jag förväntar mig att fler gör samma sak!

Jepp. Nån ordning bör det bli, även i de nedre leden ;)

PeW skrev:

Skarre skrev:

Varför? Inlägget gäller svenska språket och inte tips på nåt fel i forumet!

Jag tycker det låter som en anmärkning på hemsidan och sådana tycker jag hör hemma i "Tips och förslag".

Flyttas till "Tips och förslag".

Jag tycker det låter som en anmärkning på hemsidan och sådana tycker jag hör hemma i "Tips och förslag".

Vad du tycker och hur verkligheten ser ut är uppenbarligen helt skilda saker :x

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

PeW, ta diskussionen via mail eller PM istället... :)

Jag har ånyo gått den i wF's FAQ stipulerade vägen om man är missnöjd med moderatorns beslut.

Inlägget ovan var ingen inbjudan till debatt, utan en spontan reaktion likt om man råkat trampa på något olämpligt eller så.

Tråden skjutsas till språkforumet igen.

PeW skrev:

även i de nedre leden

Nedre?!
*Uppdaterar: PeW -> PeWk* §jr

PeW skrev:

Vad du tycker och hur verkligheten ser ut är uppenbarligen helt skilda saker :x

Förklara då istället syftet med inlägget.

Jag tycker, som sagt, det låter som en anmärkning på hemsidan och sådana tycker jag hör hemma i "Tips och förslag".

Flyttas till "Tips och förslag".

Skarre skrev:

Förklara då istället syftet med inlägget.

PeW ett antal inlägg ovanför skrev:

Inlägget gäller svenska språket och inte tips på nåt fel i forumet!

Vad är problemet om vad tråden var tänkt att handla om?

Jag kan väl lika gärna citera det e-brev jag precis skickade till Del Pero:

Du vet lika väl som jag att PeW bara ville påpeka ett stavfel i ett, måhända harmlöst men ändå, försök till att förlöjliga personen han citerade. Det är i och för sig inte konstigt om du inte inser det med tanke på att du verkar ganksa bundis med PeW. Jag har klart för mig vad tråden handlar om och var den hör hemma och har naturligtvis för avsikt att flytta den till det forum jag tycker passar om den åter dyker upp i språkforumet. Om du inte är nöjd med detta föreslår jag att du tar upp det med nästa instans.

Du vet lika väl som jag att PeW bara ville påpeka ett stavfel i ett, måhända harmlöst men ändå, försök till att förlöjliga personen han citerade.

... låt mig säga så här:

Du har helt fel, Skarre.

Men om du ändå vill försöka hitta mörka motiv till trådens skapande - vänligen ta det utanför via PM eller så, då min tråd i nuläget liknar allt annat än det som den var tänkt (tyvärr :()

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Varför inte flytta tråden till caféet istället? Där brukar ju tramset vara.

Hade meningen med tråden varit att tramsa hade jag självklart postat den där.

Flyttas från Tips & Förslag.

Tack!

Nu kan vi kanske glömma den trista ton som tråden tillfälligtvis drabbades av och återgå till topic :)

Possitionen kan ses som ett stavfel, men även som ett talspråk.
Hur strikt bör man egentligen vara vid språkbruk? Det är ju relativt accepterat att smyga in talspråk i lite ledigare texter. Ska vardaglig text inneslutas helt av Svenska akademins ordlista eller är det OK att som när man talar, mjuka upp 'kanterna' något? Personligen tycker jag inte att det är något större fel på possitionen kontra positionen då det är entydigt vad som avses.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

PeW skrev:

Personligen tycker jag inte att det är något större fel på possitionen kontra positionen då det är entydigt vad som avses.

Det skulle inte förvåna mig om det hade stavats med två "s" om det hade varit ett helt svenskt ord. Nu har ordet egentligen lånats in, om än för mycket länge sedan. Då har andra språks stavningsregler smugit sig in.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)