webForumDet fria alternativet

Svt:s nyheter

Politik & samhälle

39 svar · 809 visningar · startad av Hall

Medlem sedan dec. 2001868 inlägg
Frågan#1

Min bild av svenska nyheter från SVT är att dem varit hyfsat neutrala i sin nyhetsuppläsning! Men nu tycks även dem vilja färga sina nyheter med egna värderingar!

Men nu när dem nämner De danske folkeparti så lägger dem alltid fram epitetet "det främlingsfientliga" danske folkeparti! Det stör mig faktiskt väldigt mycket! Det kan vara så att dem vill göra det svårare för invandring. Men blir man automatiskt nazist för detta? Ordet främlingsfientligt låter väldigt mycket Hitler i mina öron. Och jag tror inte att dem har speciellt mycket gemensamt med Hitler!

Nu kan det vara så att jag är lite väl känslig i bland och reagerar på sådant här! Men hur skulle det vara om Tv hallåan presenterade "den haschrökande rapartisten Janne" eller "den horbesökande domaren Anders"?

Jag tycker helt enkelt folk får göra sin egna bedömning utan att ett statligt media lägger sig i!

Vad tycker ni?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Håller helt med
För några år sedan ville jag ha partiåsiktsmärkta uppläsare och utfrågare.
Kanske vill vi veta mer varför dom för fram saker med en viss värdering.

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Jo, men Folkeparti ÄR ju främlingsfientliga. Sen handlar det inte längre om att göra det svårare för invadring. Det börjar mer och mer handla om ren diskriminering mot människor med invadrarbakgrund. Det handlar mer och mer om att behandla dessa människor annorlunda jämfört med infödda.

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Det är någon trend det där med att säga främlingsfientlig verkar det som. Jag får väl erkänna att jag hakat på den lite grann och jag brukar väl skriva det om Göran Persson. Lite löjligt är det att upprepa främlingsfientlig som ett mantra men jag är medskyldig så jag ska kanske inte säga så mycket.

Jo, som kuriosa kan jag nämna en artikel som jag läste i lokaltidningen blt för ett tag sedan. Där i Blekinge finns det några nassar som heter nsf och det stod om dem i tidningen. Gissa vad de skrev? Jo "främlingsfientliga nsf". Det blev nog lite i underkant där!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Hall skrev:

Men nu när dem nämner De danske folkeparti så lägger dem alltid fram epitetet "det främlingsfientliga" danske folkeparti!

Det är möjligt att det uttrycket är en något överdriven beteckning av deras politik. Men å andra sidan har ju inte heller Dansk Folkeparti utmärkt sig för ett särskilt balanserat sätt att uttrycka sina åsikter, som när de jämför Sverige med Beirut under det libanesiska inbördeskriget. Man kan också undra över hur balanserad deras bedömning av svensk demokrati är. De kräver ju att FN-observatörer ska bevaka det svenska valet. Vi kan nog inte räkna med att all rapportering och debatt alltid ska vara så hundraprocentigt balanserad.

Dansk Folkeparti utmärkt sig för ett särskilt balanserat sätt att uttrycka sina åsikter, som när de jämför Sverige med Beirut under det libanesiska inbördeskriget

Det utspelet skedde strax efter svenska politiker "ställt Folkepartet mot väggen" så dom kunde förklara varför dom tycker som dom gör. Nu kunde dom inte det utan vände sig till sandlådenivån och svarade med ovanstående :)

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Rent, kallt logiskt så är det givetvis fel att statlig media, eller vilken media som helst, i sin nyhetsförmedling är alltför subjektiva. Nu handlar det dock om just ett främlingsfientligt parti, ett extremt konservativt (reaktionärt?) parti. Sådana hjälpte en gång Hitler till makten. Ingen pardon, ge dem vad dem tål och lite till bara. Skit i vilket, bara de försvinner. Satans "fascister". :l

All media är subjektiv. En helt och hållet objektiv nyhetsförmedling är en önskedröm. Sedan är ordet "främlingsfientlig" inte mycket att klaga över, det handlar ju faktiskt om främlingsfientliga. Finns betydligt värre saker i de svenska, i överlag borgerliga medierna, att anmärka på. Deras hetsjakt på vänsteraktivister efter EU-toppmötet i Göteborg är nästan löjlig. De får en kastad ölburk att framstå som ett bombardemang av föremål på oskyldiga poliser, flyende ungdomar blir till upplopp etc etc.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

...och så finns det dem som får kastade gatustenar att framstå som ölburkar.

Håller med Individen än engång ! :)

Individen:

Nu gällde inte frågan om mötet i Göteborg där "terrorristvänstern" ville få sin stämma hörd genom att kasta gatstenar och slå sönder skyltfönster! Dessutom är detta samma metoder som Hitler använde under Kristallnatten!

Vad jag vill säga är att alla gruppers handlingar kan vara lika Hitlers på ett eller annat sätt utan att vara sympatisera Hitler på något vis!

Det jag ville komma fram till var att ett statligt media inte skall färga våra nyheter på ett sådant tydligt sätt som görs idag! De kan lämna sina värderingar hemma och bara förmedla nyheter och händelser!

Medlem sedan sep. 2001502 inlägg

Detsamma gäller Sveriges Radio. Där måste journalister och nyhetsuppläsare i samband med att de nämner "Sverigedemokraterna" även nämna att Sverigedemokraterna är främlingsfientliga. Detta har cheferna och ledningen bestämt.

Vill inte diksutera Sverigedemokraternas politik, men tycker inte att de styrande på Sveriges Radio ska bestämma hur journalister, programledare och nyhetsuppläsare ska presentera sina nyheter. Tror att det i längden kan vara vanskligt om statliga chefer går ut och bestämmer vad programledare, nyhetsuppläsare och journalister ska tycka i politiska frågor, eller hur politiska ideer ska tolkas.

Detta borde vara upp till jounalister, nyhetsuppläsare och programledarna att själva avgöra.

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Är inte Socialdemokraterna också främlingsfientliga? Men det skulle kanske inte låta så bra om det nämndes i media. Hur ska man annnars tolka att de är emot arbetskraftsinvandring för att de är rädda att invandrarna ska ta våra jobb?

Marcus

Varför socialdemokraterna är emot arbetskraftinvandring kan du läsa i nedanstående tråd.
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=50102

Bätrtre att diskutera arbetskraftinvandring i den tråden, så att vi inte tappar ämnet i denna tråd. (Nu kände jag mig nästan som en liten forumledare ;) )

Detta borde vara upp till jounalister, nyhetsuppläsare och programledarna att själva avgöra.

Organisationen som helthet har ju ett ansvar hur nyheter presenteras. Om nyhetsuppläsaren själv va ansvarig för hur det presenterades så tror jag vi inte skulle få se och höra speciellt många nyhetsuppläsare. För den delen tycker jag nyhetsuppläsningen håller en hög grad av distans till ämnet. Att sedan Hall, som redan är "smygsympatisör" av Dansk Folkeparti (det framgår rätt klart i andra trådar), ogillar medias framställning av partiet är ju en annan sak. Folkeparti ÄR främlingsfientliga i den bemärkelsen att dom ger sig på att diskriminera människor pga nationellt ursprung och det finns ingen anledning att INTE tala om det eftersom det handlar om kränkning av människor. "Den haschrökande rapparen" är ett otroligt dåligt exempel att jämföra med, men om den haschrökande rapparen förmedlar ett budskap som är avsett att skada andra för egen vinning.... då är det relevant !

Men varför ska staten avgöra vilka partier som är kommunistiska, främlingsfientliga eller på annat sätt opassande? Det bör var och en av radiolyssnarna själva kunna avgöra utifrån den sakliga information som radion ska ge lyssnarna.

Staten avgör inte vilka som är kommunistiska, främlingsfientliga eller på annat sätt opassande. Dom berättar ju bara som det är. Vad jag vet så får man inte ett skott i huvudet eller liknande om man inte håller med nyhetsrapporteringen. Farligt skulle det vara om dom utelämnade viktig information. Ett parti som ger uttryck av människokränkning är i allra högsta grad viktigt att lyfta fram.

Dom berättar ju bara som det är...

Dom berättar inte hur der är - dom berättar hur de uppfattar det.
Den uppfattning som de har, behöver inte i alla avseenden vara den korrekta.

Även vissa jounalisterna har varit kritiska mot att ledningen på SVR ska bestämna vad de ska ha för politisk uppfattning i repotage och nyhetsuppläsningar, vad gäller exempelvis Sverigedemokraterna.

Ja du Beatbox!
Du lyckades precis som nyheterna få till ett prefix framför mitt namn! Eftersom du sammanliknar Det Danske folkeparti med nazisterna så blir jag alltså en nazist på ren svenska!

Vad jag hade viljat leva i den obildades värld där allting endast är svart eller vitt!

Det är bara min goda uppfostran som gör att jag inte lägger mig på samma låga nivå som Beatbox och svarar emot!

Internet måste vara en befrielse för många därför att man kan kalla folk vad som helst utan att se den andra personen i ögonen!

Medlem sedan jan. 2001219 inlägg

Beatbox vilka tillmälen bör användas framför de andra partierna?

Homofientliga Kristendemokraterna klarar jag själv men du kan väl fylla på med dom andra.

Dessutom skulle sportsändningarna nog bli bättre om även TV-sporten använde sånt:
-"Värdelöse Andreas Andersson passar till divige Zlatan, som blir tacklade av den tyske homsexuelle högerbacken"

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Maktfullkomliga främlingsfientliga socialdemokraterna

Bonniga centerpartiet

Bokstavstroende KDS

Muppiga miljöpartiet

Fjolliga folkpartiet

Överklasspartiet moderaterna

Alkispartiet VPK

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)