webForumDet fria alternativet

Anställningsintervju, klädval

Jobb & karriär

41 svar · 3 054 visningar · startad av Compusa

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg
Frågan#1

Nu händer det saker :)

Ska på anställningsintervju hos ett bemanningsföretag för en tjänst som systemutvecklare på ett IT-konsultbolag. Frågan är då vad man egentligen ska ha på sig? Man vill inte verka allt för slappt klädd eller för strikt, "lagom" är bäst dvs ;)

Kostym, slips och finbyxor känns för mycket? Jag hade tänkt mig en något "ledigare" kavaj, skjorta och jeans. Vad tror ni om det, eller ska jag tona ner det ytterligare?

Medlem sedan feb. 2007161 inlägg

kavaj, skjortja/tröja/t-shirt och jeans eller skjorta under en snygg tröja, och jeans. :)

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Tänk på att klä dig ungefär som de som jobbar där, det brukar vara en bra riktlinje.

Lycka till! (y)

Adestro skrev:

kavaj, skjortja/tröja/t-shirt och jeans eller skjorta under en snygg tröja, och jeans. :)

Okej lite alternativ där :)

magnusfeldth skrev:

Tänk på att klä dig ungefär som de som jobbar där, det brukar vara en bra riktlinje.

Lycka till! (y)

Tack tack.

Problemet är att jag inte vet hur de klär sig, jag vet inte ens namnet på företaget eftersom detta avslöjas först vid intervjun. Frågan lyder: hur klär sig systemutvecklare som jobbar som konsulter? Kavaj, skjorta och jeans kan jag nog känna mig bekväm i, men man vill naturligtvis inte sticka ut för mycket.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jeans och skorta går bra. En kavaj är plus men det behövs inte slips idag. :e
Hel och ren som mamma sa. Inget utstickande typ peircin eller Fuck Yoo All på T- shirten :P

Lasp skrev:

Jeans och skorta går bra. En kavaj är plus men det behövs inte slips idag. :e
Hel och ren som mamma sa. Inget utstickande typ peircin eller Fuck Yoo All på T- shirten :P

Japp slipsen skippar jag. Om kavaj är ett plus så är det bra eftersom jag köpte en idag.
Någon fuck yoo all t-shirt är jag inte ägare till heller :e

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Varning för svammel:

Klär man upp sig för mycket tror jag att det märks ganska tydligt. Därför skulle jag ha klätt mig som vanligt fast lite mer medvetet; "enkla", vanliga färger, typ svart, vitt, beige, ljusblått. En sjyst kavaj med en ljus, helst vit T-shirt under kanske är bäst iofs nu när det börjat bli varmt. Det känns ju lite sjystare än vardagliga kläder men utan att gå för långt så man behöver inte känna sig för stylad. Det säger han som inte alls är nån kavaj/slips-gubbe. :)

Lycka till!

dAEk skrev:

Varning för svammel:Det säger han som inte alls är nån kavaj/slips-gubbe. :)

Precis som mig då. Skjorta och jeans brukar jag ha då och då. Tänkte krydda med kavajen som jag känner mig ganska nöjd med. Ska testa med en vit v-ringad t-shirt till kavajen också :h

dAEk skrev:

Lycka till!

:)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Alla snackar om kläderna. Ingen tänker på det viktigaste: skorna - och hur du är klippt.
Det spelar nämligen ingen som helst roll hur tjusiga kläder du har på dig ifall du har "fel" eller taskigt skötta skor och "fel" eller taskigt skött hår.

Omvänt: Har du riktiga läderskor som är snygga och välskötta (putsade) och är relativt nyklippt och har ordning på håret, så kan du ha nästan vilka kläder som helst. Omedvetet uppfattas du nämligen som en person med ordning och som sköter sina grejer ändå.

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

Håller helt med Danne V. Till det nya strumpor, inte vita.

Ställ frågor om jobbet också, det visar intresse för arbetet. (y)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Ha kläder som du trivs i, istället för att spela någon roll som kanske inte är du.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

"Kom som du är, inte den du förväntas vara!"

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Många gör misstaget o klär upp sig som attans.
sen kommer du dit jobbar i jeans o t-shirt .... INTE bra .. drog du bara på en show för o få jobbet .

klä dig ordentligt men inte för stylat är de ett företag med stil o du sen kommer o jobbar med sunkiga kläder under provanställningen kan du ju räkna med o inte bli långvarig

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Har företaget en hemsida med en länk Personal eller liknande kan du kanske titta där hur de andra är klädda.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

b242569 skrev:

Har företaget en hemsida med en länk Personal eller liknande kan du kanske titta där hur de andra är klädda.

Han skrev ju att företaget avslöjas först vid intervjun.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Compusa skrev:

Frågan lyder: hur klär sig systemutvecklare som jobbar som konsulter?

Vi klär oss i jeans och tröja/skjorta/T-shirt med roliga tryck eller andra kläder som är sköna.

Till en intervju är det ju en fördel kanske att klä sig snyggt, men överdriv inte så att du ser ut som en jävla managementkonsult när du kommer, det ger inga plus :).

Kavaj + jeans funkar, men under inga som helst omständigheter kostym (om du nu inte söker jobb hos tomtarna på Accenture möjligtvis). Söker du jobb som systemutvecklare och kom i kostym till en intervju där jag satt med så skulle du börja på minus direkt.

Så mitt råd blir jeans + skjorta / tröja. Känner du att du prompt måste klä upp dig så kan du sätta på dig en kavaj. Men glöm slips och helkostym.

sgtpepper skrev:

Så mitt råd blir jeans + skjorta / tröja. Känner du att du prompt måste klä upp dig så kan du sätta på dig en kavaj. Men glöm slips och helkostym.

Tack för alla goda råd. Man blir rätt lätt ännu mer nojig när man läst alla artiklar osv om hur man lyckas på intervjun.

Känns som att det är 'casual'-stilen som gäller och det känns ju bra eftersom det är så jag brukar klä mig. Jag skippar nog kavajen
(kan ha den någon annan gång) och kör med skjorta, jeans, en snygg jacka och ett par svarta skinskor.

Passar nog på att göra ett besök hos frisören också :e

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Gein skrev:

Han skrev ju att företaget avslöjas först vid intervjun.

Ja, han skrev visst det efter ett par inlägg. Men varför får man inte veta namnet på företaget förrän på intervjun? Jag vill då veta så mycket som möjligt om ett företag innan jag söker anställning där. Åtminstone om den plats där jag ska jobba. Det var visst ett bemanningsföretag som sökte någon konsult åt ett IT-bolag. Ta reda på så mycket som möjligt.

Lycka till

b242569 skrev:

Men varför får man inte veta namnet på företaget förrän på intervjun?

Jo jag tycker också det är lite märkligt, men det verkar vara deras policy. De kanske inte vill att man söka tjänsten direkt hos företaget utan att man ska gå via dom. Kan erkänna att jag är väldigt nyfiken på vilket företag det gäller :)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Compusa skrev:

Frågan lyder: hur klär sig systemutvecklare som jobbar som konsulter?

De har grön midjekort kavaj, röd plyschslips och rosa tubsockor som byxbenen stoppas in i. Det toppas sedan med en svart basker med två styck peace-tecken på vardera sida. Precis så går alla systemutvecklare runt.

Eller så kommer man som sig själv. ;)

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
136 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)