webForumDet fria alternativet

obelixs öden och äventyr i trafiken

Bilar & fordon

27 svar · 1 691 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Jag har nu övningskört 4 ggr allt som allt, jag har provat en gång innan för ca 5 år sedan.

första gången så hade någon j**el lurat mig att tanka kängrusoppa, bilenbara hoppade och studsade... :r :L

andra gången gick det bättre, men då skulle jag prova på krypkörning, så jag puttrade runt på ett industriområde i en timme, det var kul på grovt grus som var löst...

tredje gången så upptäckte jag att det visst fanns fler växlar än ettan och tvåan...
då provad jag att köra runt på småvägar i en sisådär hiskeliga 40-50 km/h.

fjärde gången som var idag så fick jag för mig att prova landsväg, vilket var skitkul.
det var lite pirrigt att "blåsa" fram i 70-80 km/h, men det gick.

och det var än värre att få möte med en stor lastbil med släp i en trång kurva...

det är nu man önskar att man gjort detta 20 år tidigare...

men något som retar mig är dessa idioter som inte respekterar övningskörningskylten.

som ligger och pressa en i arslet hela tiden, men det funkar att få bort dom genom att man pumpar på bromsen och gör lite snabba inbromsningar §e

sedan har vi dessa kamikazeförarna på mc, som kommer i 180 och kör om i kurvor och som snabbt svänger in framför bilen... x(

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

lycka till att få lappen! (y)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag är glad att du inte övningskör här i närheten §e

Men jag önskar också lycka till ;)

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Sätt en skylt på framsidan av bilen också, så kanske lastbilschaffisen tar det lugnare nästa gång.

Gislaved skrev:

Sätt en skylt på framsidan av bilen också, så kanske lastbilschaffisen tar det lugnare nästa gång.

han tog det lugnt, det var bara pirrigt iomo att det var första gången jag fick möte, hade velat ha en moppe eller nåt :L

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Bara att vänja sig vid idioter. Fick en bakom oss när jag övningskörde med dottern för ngn vecka sen. När hon får motorstop när hon skall köra in i en rundell hänger idioten sig på tutan. Jag bir vansinnig och han får sig en rejäl utskällning sittandes i bilen. När han stiger ur bilen är han en meter längre än mig. :e Bara att fortsätta skälla och gå där ifrån. :)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

MC-förarna (och alla andra på två hjul) är OK att köra på och över.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Ser att jag inte är själv när det gäller Övningskörning, tror att det var min fjärde eller femte tillfället i ordningen med farsan. Skitkul att köra. Borde ha börjar redan 2003, men hann bara med ett par gånger då.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Säg till när du börjar övningsköra på rv40 österut så man kan förbereda nerverna. ;)

Nicrosoft skrev:

När han stiger ur bilen är han en meter längre än mig. :e

Nu förstår jag inte, är inte alla längre än dig? :q :moose

:stefan: skrev:

Säg till när du börjar övningsköra på rv40 österut så man kan förbereda nerverna. ;)

jag säger till när jag är bakom dig *muahaha* §e

Nicrosoft skrev:

Bara att vänja sig vid idioter. Fick en bakom oss när jag övningskörde med dottern för ngn vecka sen. När hon får motorstop när hon skall köra in i en rundell hänger idioten sig på tutan. Jag bir vansinnig och han får sig en rejäl utskällning sittandes i bilen. När han stiger ur bilen är han en meter längre än mig. :e Bara att fortsätta skälla och gå där ifrån. :)

jag har en ilsken svärmor på +60 år som är min handledare, och gud nåde den som gör nåt fel när jag kör... :birp

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Haha, visst är det surt att ligga efter med övningskörningen! Jag ligger två år efter och tycker att jag är sen...

silfver skrev:

Haha, visst är det surt att ligga efter med övningskörningen! Jag ligger två år efter och tycker att jag är sen...

jag är inne på mitt andra körkortstillstånd, det första använde jag aldrig. :r

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

obelix skrev:

Andra gången gilt. Lycka till! :) Jag passar på att önska mig själv lite lycka till också. :P Det kan jag behöva om jag ska få tummen ur nån gång...

Det enklaste är nog ifall man har någon som driver på en hela tiden, någon som tjatar på en att skaffa körkort. Det svåra är att hitta motivationen, men jag tror jag hittat min nu i alla fall.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Bara att önska lycka till, obelix!

Förstår inte folk som bara jävlas med övningsförare, det är ju så onödigt. Har man så jävla bråttom att man måste tuta vid ett olyckligt motorstopp så kanske man borde planera sin körning bättre?

silfver skrev:

Andra gången gilt. Lycka till! :) Jag passar på att önska mig själv lite lycka till också. :P Det kan jag behöva om jag ska få tummen ur nån gång...

Det enklaste är nog ifall man har någon som driver på en hela tiden, någon som tjatar på en att skaffa körkort. Det svåra är att hitta motivationen, men jag tror jag hittat min nu i alla fall.

lycka till själv... :bire

för mig var det bilen jag fick som blev min motivation...

Dryden skrev:

Bara att önska lycka till, obelix!

Förstår inte folk som bara jävlas med övningsförare, det är ju så onödigt. Har man så jävla bråttom att man måste tuta vid ett olyckligt motorstopp så kanske man borde planera sin körning bättre?

tack och bock.

håller med, som tur är har jag i bakhuvudet att det är nu jag ska göra bort mig, få tjuvstop i korsningar osv. :L

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

obelix skrev:

Hur har du kunnat leva utan att köra bil? Bor du ovanför en livsmedelsbutik som du själv jobbar i eller vad?

obelix skrev:

det var lite pirrigt att "blåsa" fram i 70-80 km/h, men det gick.

Jag måste säga att det kändes lite pirrigt att blåsa fram i 270 km/h en gång. :e

Pace skrev:

Hur har du kunnat leva utan att köra bil? Bor du ovanför en livsmedelsbutik som du själv jobbar i eller vad?

bussar och en snäll svärmor.

lärde mig en annan rolig sak igår.

jag svänger dit jag tittar, vilket kan bli väldigt fel om jag tittar på växelspaken eller i sidospegeln :L

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

obelix skrev:

lärde mig en annan rolig sak igår.

jag svänger dit jag tittar, vilket kan bli väldigt fel om jag tittar på växelspaken eller i sidospegeln :L

Optokinetisk effekt heter det ;) (om jag inte minns fel).
Hoppas du har en bra handledare, ser "många" skrämmande exempler på usla handledare, dom "lurar" sina elever upp i situationer som är helt onödiga, t.ex, välja vä. körfelt i rondel för att svänga hö, och tvärt om!! sover dom?

500 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
359 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
360 ms — ändringar (db)