webForumDet fria alternativet

Sålda aktioner på tradera.

Konsumentråd

176 svar · 12 008 visningar · startad av Akerlundh

Medlem sedan maj 20031 682 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Förra veckan sålde jag 3st saker på tradera.
Gick ner till posten och skickade dem.

Idag snart en vecka senare så har ingen av dem fått varorna.

Vad ska jag göra?

Jag vet ju inte om dom fått varorna och bara lurar mig.
För jag tänker ju inte betala tillbaks eftersom att jag skickat sakerna.

Efter att jag har kollat lite så är chansen att så stora paket försvinner med posten nästan 0%

Och jag skickade inget rekomenderat.

Alla 3 har hotat med polisanmälning.
Jag vill inte ha någon polisanmälning för att massa paket har kommit bort när det inte är mitt fel.

Någon som har några tips på vad man kan göra?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Inga kolli-id:n?

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Att ingen har fått paketen verkar ju onekligen märkligt. Dom har ingen koppling till varandra? Om inte så verkar det ju som att något har skett i ett tidigare skede.
Jag föreslår att du går till det ställe du skickade paketen ifrån och hör med dom. Sen kan du alltid höra med Tradera vad dom rekommenderar i sådana här lägen.

Nej eftersom att jag inte skickade rekomenderat så fick jag inga kolli-id.

Okej ska skicka iväg ett mail till tradera.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

använd _alltid_ internetgiro.se eller liknade tjänster när ni handlar med okända på Internet.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Ifall det e tre personer som e helt okända för varandra så låter det som att posten har strulat med dina paket, Kanske har glömts bort och ligger kvar på posten...

Men det e ju mycket möjligt att dom sammarbetar och bestämde att dom skulle köpa av dig och sen hota med polisen för att du skulle bli skraj och betala tillbaka perngarna, Men i själva verket så har dom fått varorna...

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Vad säger personernas omdömen om dom har några?

Medlem sedan juni 2002324 inlägg

Har haft liknande problem med posten, om det är som de säger. Jag flyttade in i en lägenhet i stockholm för ett halvår sedan. Sedan dess har "vanliga" paket utan kolli-id försvunnit flera gånger. Min högst ogrundade teori är att någon idiot på posten snor grejerna när dom ser att det inte går att spåra? Det har ju mest varit dataspel, cdskivor och sånt som jag har fått fakturan avskriven. Men ändå, skitirriterande. Jag har 0 förtroende för posten.

Okej.

Vad gör man om varorna inte kommer fram till personerna eller om dom håller fast vid att dom inte fått varorna och dem vill ha pengarna tillbaks annars polisanmäler dom en då?

Medlem sedan nov. 2001310 inlägg

Har personerna förskottsbetalat? Då är det nog så illa att Du måste betala tillbaka

Men det är sjukt egentligen.

För det känns ju inte bra att sälja saker för ca 3000:- skicka iväg sakerna och bli tvungen att betala tillbaks när man inte har kvar sakerna själv.

Och risken att jag blir lurad finns ju.
För chansen att 3 saker till 3 olika personer ska försvinna med posten när dem är så pass stora är lika med 0.

Usch vad jag hatar sånt här.

Ska bara skicka rekomenderat nuförtiden!

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Har du pratat med stället där du lämnade in paketen?

Ring även och prata med mottagarens utlämningsställe. Går ju att ta reda på via deras postnummer.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vem var det som betalade frakten (dvs. bestämde att det skulle skickas som brev), du eller köparen? Anser att denna person bör ta smällen, eftersom man tar en risk genom att försöka spara pengar på porto.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Enligt Traderas regler behöver du inte betala tillbaka pengarna när brev inte kommer fram så hoten om polisanmälan känns något överdrivna...

Traderas regler skrev:

Ansvaret för att försändelsen levereras till angiven adress ligger hos speditören. När säljaren postat brevet/paketet har denne fullgjort sin del av avtalet.

http://www.tradera.com/service/tradera_dispute.aspx

Om köparen vill ha någon form av försäkring för att breven kommer fram kan han/hon välja att betala för ett rekommenderat brev.

Om du har skrivit avsändare på breven så kommer de ju att komma tillbaka till dig om de har kommit på villovägar. Be i alla fall köparna att lugna sig några dagar för att se om breven dyker upp.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Netstamps skrev:

Har personerna förskottsbetalat? Då är det nog så illa att Du måste betala tillbaka

Betala tillbaka pengarna behöver du absolut inte göra.
Ta för vana att alltid upplysa köparen om att det är han får betala för ev. förlustgaranti.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Akerlundh skrev:

För det känns ju inte bra att sälja saker för ca 3000:- skicka iväg sakerna och bli tvungen att betala tillbaks när man inte har kvar sakerna själv.

Får man inte alltid kolli-ID när man skickar paket med posten?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Peeer skrev:

Får man inte alltid kolli-ID när man skickar paket med posten?

Jo, men han har troligtvis skickat prylarna som (skrymmande) brev.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

muskot skrev:

Vem var det som betalade frakten (dvs. bestämde att det skulle skickas som brev), du eller köparen? Anser att denna person bör ta smällen, eftersom man tar en risk genom att försöka spara pengar på porto.

Håller med dig! Jag brukar alltid erbjuda köpare på Tradera valmöjligheten till att betala "full" frakt och få säkerheten med. Jag har även klargjort i mitt privata meddelande att jag inte står för varor som kommer bort när dom är skickade som brev.

Akerlundh, jag tycker inte att du ska betala ett dugg innan du är mer säker på vad som hänt osv, och som hypatia säger så har du ingen som helst skyldighet till att betala tillbaka något heller. Så någon polisanmälan behöver du nog inte oroa dig för heller. Hänvisa då bara köparen till Traderas regler så blir det nog annat liv i skällan ;)

Hejsan!

Jag stod för frakten.
Men efter att ha pratat med dom så sa jag att om dom ville ha det rekomenderat så fick dom betala 50kr extra ingen av dem som gjorde det.

Okej ska prata med dom om det idag.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Akerlundh skrev:

Jag stod för frakten.
Men efter att ha pratat med dom så sa jag att om dom ville ha det rekomenderat så fick dom betala 50kr extra ingen av dem som gjorde det.

Ja, då är det ju inte något problem för din del.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)