Ingen nyhet att ma kan operera bort sin dåliga syn med diverse metoder. Skulle du lägga dig på operationsbordet i det här fallet?
Personligen så, ett lockande ingrepp för mig med glasögon/linser men kirurgi med ögonen känns ändå som lite gambling. Det kan bli bra - men det kan också gå åt helvete. Plus att det kostar en slant... :OO
Det värsta med ögonoperationer är att man måste vara vaken under processen och det tycker jag verkar hemskt! Jag skulle i nuläget aldrig lägga mig under kniven bara för att rätta till ett synfel.
Tycker inte det är speciellt jobbigt med glasögon och linser. Sen så har jag ju haft ett kraftigt synfel i ett decennium nu och det känns som det är en del av mig själv.
Jag har haft glasögon tidigare men bytte till linser för en månad sen, och för mig var ju det en smärre revolution. "Så enkelt blir du av med din dåliga syn" tycker jag stämmer in precis på linser. Bara att stoppa in en liten plastbit i ögat. Hur enkelt och smidigt som helst. Att jag inte provat det tidigare. Men man har ju hört att det skulle vara besvärligt och det känns ju farligt att stoppa in något i ögonen när man är lite känslig, men allt har gått bara bra.
Så, någon operation känns inte aktuell för mig. Dessutom blir min syn bättre med åren, så om jag opererar mig nu skulle jag troligen få börja igen med glasögon när jag blir äldre.
Så, någon operation känns inte aktuell för mig. Dessutom blir min syn bättre med åren, så om jag opererar mig nu skulle jag troligen få börja igen med glasögon när jag blir äldre.
Hm, kan du utveckla det där lite? :D Synen kan ju gå från dålig till bättre i tonåren upp till man är 20, men att den blir ännu bättre ännu senare i åren?
Hade jag haft de pengarna det kostar hade jag antagligen övervägt det mer. Har använt linser i ca 5 år, vilket fungerar riktigt smidigt, men hade gärna sett bra utan varken glasögon eller linser.
Min systers man som hade riktigt dålig syn gjorde en ögonoperation. Resultatet? Inga glasögon/linser längre och en perfekt syn. Han är väldigt nöjd. Nu vet jag inte själv vad det kostar (han gjorde det i USA eftersom han är amerikanare) men hade jag haft eller om jag får dålig syn så skulle jag defenitivt överväga en operation. Bara en fråga om pengar för min del...
Jag har hört att en operation räcker i ungefär fem år, sen har man fått tillbaka sitt synfel. Vore jag rik kanske det hade varit i alternativ. Annars är jag en sån som tycker det är otäckt att bara kolla efter en fluga i nåns öga, så det skulle nog vara _superläskigt_ med en operation. :l
Hm, kan du utveckla det där lite? :D Synen kan ju gå från dålig till bättre i tonåren upp till man är 20, men att den blir ännu bättre ännu senare i åren?
Nej, jag är tyvärr för dåligt insatt och vet inte hur det funkar. Det är min optiker som sagt det till mig.
När jag var 22 år behövde jag ha en styrka på -1,75. Nu, sex år senare ska jag bara ha -1,25.
nu kommer jag inte ihåg om man blir långsynt eller närsynt som äldre...
men säg att man blir långsynt som äldre och är närsynt som ung så kan synfelet man får som äldre ta ut det man har som yngre.
Jag har funderat på det länge, men aldrig kommit till skott. Anledningen är dels riskerna (det är verkligen inte helt riskfritt att opererara ögonen), och dels ekonomin. Utan linser/glasögon hittar jag knappt ut ut lägenheten så det vore helt underbart att bli av med synfelet på riktigt.
Min syn har gått som en sten ner mot botten. Fick glasögon när jag gick i åttan tror jag. Då hade jag -1.50. Nu 5 år senare har jag -4.25. x(
Jag har funderat på det länge, men aldrig kommit till skott. Anledningen är dels riskerna (det är verkligen inte helt riskfritt att opererara ögonen), och dels ekonomin. Utan linser/glasögon hittar jag knappt ut ut lägenheten så det vore helt underbart att bli av med synfelet på riktigt.
Det där gjorde en polare i våras. Hon såg inte extremt dåligt, men jag har aldrig sett henne utan glasögon.
Hon hostade upp 28k för operationen och idag ser hon perfekt - utan varken glasögon eller linser. (y)
Naturligtvis tyckte hon att det var jävligt dyrt för två korta operationer, men enligt henne var det värt vartenda öre att slippa glasögon, synundersökningar, nya glas, nya bågar...
Hon är helnöjd!
Min kille har fixat ögonen med laser, det funkade bra. Ena ögat blev inte helt perfekt, men det var tydligen för att man inte vet exakt hur ögat läker igen, eller nåt sånt där... men han slipper ju glasögon iaf. Så nu är det som att han ser bra på långt håll med ett öga och bra på nära håll med det andra (ungefär som folk med progressiva linser får ett för varje "synsätt").
Det kanske funkar bättre att byta ut hela linsen sådär om man nu ska tro vad det står, att man aldrig behöver göra om det igen.
Har funderat på att göra det, men av säkerhetsskäl testar jag nog på det ögat där jag bara runt 3-4 procents syn. Verkar dumt att chansa på det ögat som man i stort sätt har perfekt syn på ;)
Det finns ju även en typ av lins man använder på nätterna för att forma ögat. Min optiker har sådana linser och hon säger att det fungerar bra, ögat håller formen hela dagen.
Jag använder månadslinser, såna som sitter i en månad, sedan kommer ett paket på posten och det blir dags att byta. Det funkar bra.
Är en smula skeptisk till att operera ögonen beroende på riskerna. Har också hört att synfelet kommer tillbaka med tiden.
271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2