Nu har det hänt ett till - i centrala Jönköping!
De vet inte så mycket än men... står bara lite på aftonbladet och expressen t.ex. Jag blir galen! Kan de inte lägga av bara... Vi kommer snart inte få handla med kontanter utan bara med kort. x(
Skulle silver vilja utveckla sin synpunkt! Varför.
Jag menar ju det inte egentligen... Men det är lite som att se på en film. Ibland hoppas man (jag) att de goda ska misslyckas och de onda ska komma undan med bytet. Men tyvärr så är det ju en raritet att det slutar så.
Jag bara tycker det skulle vara coolt ifall de kom undan och kunde flytta till Västindien och bara spendera massa pengar. Men det är klart... alla förstår vi ju att ifall någon lyckas så kommer folk aldrig sluta försöka råna värdetransporter och så vidare.
Så vad jag egentligen menar, innerst inne, är att jag verkligen hoppas de tar fast kräken! Men att det skulle vara lite coolt ifall de kom undan... Ungefär som de som stal Skriet. De har väl inte lösts än.
[...]Vi kommer snart inte få handla med kontanter utan bara med kort. x(
Det är ju toppen! Kontanter är ju både obekväma och svårare att hålla reda på. Detta kanske tvingar de flesta butiker att göra det lite smidigare med kortbetalningar. Av någon anledning så envisas ju en hel del butiker med att jag måste skriva på kvittot, istället för att bara blippa in min kod i en märklig dosa.
Så jag vill att de ska komma undan med detta nog länge. När alla sen njuter av enkelheten att inte behöva släpa omkring lösa pengar så kan de åka fast. Bara för rättvisans skull. Vi bor ju ändå i sverige.
Rånet var över på några minuter - och rånarna var inte inne i Securitas lokal mer än 30-35 sekunder, berättar Rikard.
För polisen gick det desto långsammare. Enligt Rickard tog det lång tid, omkring en timme, innan den första polisbilen var på plats.
Är det ett skämt? Polisstationen ligger 100 meter ifrån! Vafan sysslar de med? Var de rädda för att de skulle stöta på rånarna eller? Herregud. Helt otroligt. Polisen orkar inte masa sig fram när de har gångavstånd till platsen. Jag finner inga ord...
Ja, det låter väldigt konstigt. Jag blir helt frustrerad. Haha. Nåja. Vi får se vad som skrivs på de lite mer realistiska sidorna, SvD t.ex. Det värsta är att polisstationen verkligen ligger runt knuten. Jag vill bara... skrika. :e
r/ Jag gillar också hur Svenska Dagbladet får Jönköping att framstå som en småstad genom deras briljanta rubrik; Halva Jönköping utryms efter rån - haha! Tillåt mig att småle. Vi är fan ingen liten bonnahåla. :l Hade de behövt utrymma mer än 50 000 personer så hade det nog varit lite krångligt...
100 meter - 1 timme, bra där :)
Dock har ju polisen i ett sådant läge en uppgift - att INTE konfrontera rånarna då dom med all säkerhet är beväpnade till gaddarna! Men dom måste ju ändå visa sig nånstans och mobilisera sig för att klämma åt böngroddarna och haffa dom nånstans...?
Jag är av den uppfattningen att rån mot Securitas pengadepåer är insiderjobb, inte minst detta eftersom dom var inne så kort stund. Har inte läst allt än, dom kanske lyckades haffa en värdetransport som lastade pengarna så dom tog ett par väskor och stack?
Värdetransportrån borde ju vid det här laget vara ett minne blott eftersom Norge har sedan några år haft en bra metod för att skrämma bort rånare (med chip i pengalådorna, färgampuller som gör att man endast kan öppna väskan i vissa zoner). Ett tips från mig som ingen verkar ha kommit på (offentligt) är ju att köra civila bilar och inte ha "Securitas" tryckt över hela bilen, det betyder ju "hej kom och råna mig" i dagsläget.
Nej usch för dessa rån, hoppas alla väktarna klarar sig och kan jobba efteråt - är nog inge roligt att få vara med om en sån sak...
Rånet var över på några minuter - och rånarna var inte inne i Securitas lokal mer än 30-35 sekunder, berättar Rikard.
För polisen gick det desto långsammare. Enligt Rickard tog det lång tid, omkring en timme, innan den första polisbilen var på plats.
Är det ett skämt? Polisstationen ligger 100 meter ifrån! Vafan sysslar de med? Var de rädda för att de skulle stöta på rånarna eller? Herregud. Helt otroligt. Polisen orkar inte masa sig fram när de har gångavstånd till platsen. Jag finner inga ord...
Hallådär, Securitas bor i Riksbankens gamla lokaler på Kapellgatan och polisen håller till i polishuset på andra sidan Väster - långa 100 meter... :e
Däremot har de dumpat nån bil vid Högskolan och det är ju runt hörnet från polisen.
Men det ursäktar inte att det tog en timme för Farbror Blå att hinna dit. Körde herrar tjyvar med den vanliga taktiken, först nåt mindre en bra bit bort som lockar dit polisen och sen göra den stora stöten utan risk för snabbt polisuppdykande? :l
Nåja, de verkar ju inte ha fått med sig så mycket då personalen låste dörrarna. §e
Du menar om det tog en timme för Farbror Blå att hinna dit. ;)
Vad jag kan se så är det fortfarande bara ett vittne som sagt detta till tidningen Aftonbladet. Han säger ju också att rånarna var inne i lokalen i 30-35 sekunder när andra medier pratar om 1-3 minuter.
Hallådär, Securitas bor i Riksbankens gamla lokaler på Kapellgatan och polisen håller till i polishuset på andra sidan Väster - långa 100 meter... :e
Däremot har de dumpat nån bil vid Högskolan och det är ju runt hörnet från polisen.
Då missuppfattade jag väl det hela. Men det stämmer, det är bomben som var ~15 meter ifrån Jordbruksverket. Jag trodde de slog till i närheten där... :)
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e