webForumDet fria alternativet

Kraschad hårddisk - e svindyrt att laga!

Datorhårdvara

13 svar · 6 956 visningar · startad av wunderbaren

Medlem sedan dec. 2002105 inlägg
Frågan#1

Hejsan,

Jag har råkat ut för tråkiga, min hårddisk med viktig information har "gått sönder". Den piper konstigt och känns som att den skrapar.

Har kollat runt på olika hemsidor, och dom har hutlösa priser!! Jag är bara en fattid ungdom!

Är det nån som vet någon som gör detta som "hobby"? Som ev. jobbar med detta och kan fixa ett bra pris?

ALLA TIPS UPPSKATTAS!!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Med tanke på hur en hårddisk är konstruerad, och hur extremt viktigt det är att inte det minsta lilla dammkorn kommer åt disken, lär du nog inte kunna hitta någon hobbypulare som kan fixa detta åt dig.

wunderbaren skrev:

Den piper konstigt och känns som att den skrapar.

Ska detta tolkas som att du fortfarande använder hårddisken? Att du fortfarande kan läsa informationen på den? I så fall, gör omedelbart backup på alla viktiga filer du har. Byt därefter hårddisk.

Medlem sedan dec. 2002105 inlägg

Jag försöker bota upp disken, jag sätter in den som slave men det funkar inte.

Allla tips uppskattas som sagt.

Jag skiter i själva disken, vill bara ha all data på den.

Pröva att koppla in den i någon annan dator. Då har du eliminerat eventuella fel hos ditt moderkort.

Kolla om något på hårddiskens styrkort ser ut att vara trasigt. Man vet aldrig. Det kanske är någon trasig komponent som du skulle kunna löda ihop, eller byta ut mot något billigt hos Elfa.

Det känns väl inte som att du har någon stor chans att lyckas med dessa tips, men då har du åtminstone undersökt möjligheterna. Annars går det nog inte att komma ifrån en mycket dyr restaurering av data.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Det mesta går att lösa om man vågar lite & har ideér.. ;)

Medlem sedan okt. 2004211 inlägg

vilka ideér skulle det vara?

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Flyttas från Elektronik & High-techprylar

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

En variant är att köpa en exakt lika dan disk och byta styrkortet på den gamla med det nya,

Det är bara en chansning och inga garantier lämnas! :)

antonpower skrev:

vilka ideér skulle det vara?

Det är det Bire skriver i den andra tråden. ;)

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Ett alternativ att titta närmare på om hårddisken har gått sönder.

http://www.ahlbergdata.se/

Från deras webbplats:
"Du kan få tillbaka dina data från den kraschade hårddisken på 2-3 dagar via Ahlberg data. Till ett pris som ingen konkurrent kan matcha just nu. Jämför gärna. Har du råkat ut för svårare mekaniska hårddiskproblem kan du få hjälp även då - fortfarande till ett jämförelsevis lågt pris."

Medlem sedan feb. 200511 inlägg

Vad är det för märke? Det finns ju gratis felsökningsprogram för nästan alla märken. Gå in på Tillverkarens hemsida. Kör ett sådant program så märker du ju om det är hårddisken.
Bra tips om ahlbergdata.se. Borde som sagt finnas nått alternativ till att rädda hårddisken, borde ju inte bara tvärpajja så att skivorna är helt trashad?!

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

har lyckats återställa lite data ur diskar som crasat via Getdataback

dock funkar ej de om den äh helt död
den kan läsa av även om bios inte hittar den ordentligt

Medlem sedan apr. 20065 inlägg

(y) tackar för tipsen!

Medlem sedan maj 20091 inlägg

Jag kan hjälpa

Redigerat med anledning av webForums regler §2.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Spook alternativt forumledare@webforum.nu.

/ Spook Global Moderator

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)