Själv kör jag på trean. Händer även att jag tar mellanslag vid "-". 070 - 123 45 67
Men ofta ser man ju även att man skriver fyra siffror innan strecket (då mest på andra nummer än 070). Det borde ju betyda någon slags "riktnummer", så ska man alltid använda sig av fyra siffror först?
Kontrollera om 031-12345 är ett telefonnummer. I svenska grupperas
telefonnummer enligt följande: 031-123 45, 031-12 34 56, 031-123 45 67,
031-123 456 78.
Menar du hur det skrivs eller sägs? I skift bör man väl avstava numret efter tredje siffran med ett bindestreck (utan mellanrum). Däremot är det väl fritt fram att "uttala" numret precis hur man vill...
Själv kör jag på trean. Händer även att jag tar mellanslag vid "-". 070 - 123 45 67
Men ofta ser man ju även att man skriver fyra siffror innan strecket (då mest på andra nummer än 070). Det borde ju betyda någon slags "riktnummer", så ska man alltid använda sig av fyra siffror först?
tack för svar :)
Du slår numret enligt 1 (no shit? ;)), men i text är 2 eller 3 det som gäller. Trean är lättare att läsa, i likhet med vad Nexus86's Word tycker.
4-6 är helt åt helvete och grundar sig i vad Comviq sysslade med när de startade sin verksamhet. De fick 070-4 och 070-7 tilldelat av PTS och i sin marknadsföring flyttade de fjärde siffran till fel sida bindestrecket och fick folk att tro att Comviq hade ett helt eget riktnummer till sina abonnemang - något som naturligtvis var och är helt fel.
Men eftersom nummerserierna började ta slut släppte PTS också 073 till operatörerna och nu inträffar ett dilemma: Telia fick 073-0 och det är ju inte helt logiskt att ett abonnentnummer börjar med en nolla. ;)
Visst spräcker det mitt resonemang en aning, men jag ser det mer som en nödlösning från PTS' sida för att lösa problemet med nummerbristen. :OO
Själv så tycker jag 5 är lättast och läsa men jag vet inte om det stämmer.
Men när det är fem siffror i telefonnumret så är det ju så här?: XXXX - XXX XX :q :)
070x-xxxxxx. Fyra siffror i riktnumret, trots att jag jobbat på Telia. ;) Jag har dock lärt mig att känna igen mitt eget mobilnummer även om det skrivs enligt modellen 07x-xxxxxxx. Alltid något.
Om min metod nu är rätt eller ej vet jag inte, men det känns betydligt behaligare att säga xxxx-xxxxxx.
Vi närmar oss en ny standard med rikt och telnummer sammanslagna.
Se på Danmark tex. Men trean är i mina tycken helt korrekt.
Från början var det nio siffror dvs Stockholm hade som enda ort ett tvåställigt rikt och sjuställigt nr.
Orter med fyrställigt rikt kunde då bara ha fem siffror i telnr vilket räckte till hundratusen abbonenter.
Alla sådana normer är nu överkörda. Vi bör nog fortfarande skriva rikt även på mobil med 070 073 var väl en kontantserie och då borde det bli 07-3xx xxx xx.
Nu när vi flyttade in till stan fick vi behålla de femställinga numren.
dvs totalt 8 siffror.
Så det finns inge totallogik i det hela och det skall det inte vara heller.
Från början var det nio siffror dvs Stockholm hade som enda ort ett tvåställigt rikt och sjuställigt nr.
Orter med fyrställigt rikt kunde då bara ha fem siffror i telnr vilket räckte till hundratusen abbonenter.
Alla sådana normer är nu överkörda. Vi bör nog fortfarande skriva rikt även på mobil med 070 073 var väl en kontantserie och då borde det bli 07-3xx xxx xx.
Nu när vi flyttade in till stan fick vi behålla de femställinga numren.
dvs totalt 8 siffror.
Stämmer bra det, när jag växte upp på Ekerö utanför Stockholm hade vi 0756-xxx xx, men när numrena tog slut blev vi nollåttor och fick 08-560 xxx xx. Långt, men det funkar. :)