<%
Set Con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
path = "DBQ=" & ("c:\wwwroot\annonser\annonsering\annonser.mdb")
Con.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};" & path," ",""
SQL= "SELECT ID, anvnamn, losenord FROM login"
RS = con.execute(SQL)
namn = rs("anvnamn")
ord = rs("losenord")
Session("inloggad") = ""
angNamn = request.form("anvnamn")
angOrd = request.form("losen")
If angNamn = namn AND angOrd = ord THEN
logininfo = true
Session("inloggad") = yes
response.write("Rätt lösenord. Du är nu inloggad<br>")
response.write("<a href=""admin.asp"">Klicka här</a> för att nå annonseringen.")
else
response.write("Något blev fel vid inloggningen.<br>")
response.write("<a href=""adminlogin.html"">Försök igen</a>")
end if
con.close
set rs = nothing
%>
...om jag nu skulle vilja lägga till fler användare i tabellen 'login'. Hur ska jag göra för även de ska komma in. Som det är nu funkar ju bara det namn som ligger överst i tabellen. ngn form av loop antar jag med är osäker på hur...
Du kan hämta en specifik användare från databasen:
"SELECT ID, anvnamn, losen FROM login WHERE anvnamn = '" & request.form("username") & "';"
kolla så att inte rs.EOF har inträffat för då finns ingen användare. Finns det en användare, testa om lösenordet i request.form("password") är samma som det som hämtats från databasen (om det fanns nån att hämta).
om man nu kör en databas skall man givetvis jämföra både användarnamn och lösenord redan i sql-frågan.
strSQL = "select 1 from tblUsers where username = '" & strUserName & "' AND password = '" & strPassword & "'"
set objRs = objConn.execute(strSQL)
if objRS.eof then
'inloggningen misslyckades fett
else
'helt ok!
end if
nu förutsätter jag en hel del i koden, men jag kände mig bara tvungen att hojta lite här.
dessutom finns här på wf ett alldeles utmärkt inloggningsscript med upphovsman brw. så sök här i asp/vbscript på inloggning och brw, så hoppas jag du hittar vad du söker.
Jag ändrade till set.
Det verkar dock som jag har gjort något mer fel. Nu kommer jag inte inte med något av de användarnamn och lösenord som finns i tabellen 'login'. Dock inga felmess längre.