![]() |
|
|
|||||||
| Ekonomi, Juridik, Företagande & Marknadsföring Diskutera aktier, fonder, företagande m.m. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-03-07
Lösningar: 10 |
Starta enskild firma
Tänkte skapa en enskild firma och har lite funderingar.
Tänkte registrera namnet hos bolagsverket. Jag tänkte sälja utbildningar till företag och tänkte börja med enskild firma. Företaget jag ska driva ska genomföra utbildningar och jag ska skicka faktura till företagen som köper utbildningar. Har en del funderingar: 1. Hur funkar det när man begär F-skattsedel ifrån skatteverket. Ska man besöka dom och tala om hur mkt man tror man kommer tjäna och därefter avgöra hur mkt skatt man ska dra? 2. Om jag skickar en faktura och en kund betalar fakturan till mitt bankgironummer..ska jag då dra skatt ifrån varje faktura? Tycker det är lite lurigt hur man ska göra. 3. Jag bör väl ha ett företagskonto när jag startar upp? 4. Tänkte skaffa en revisor som sköter bokföringen åt mig. Vad brukar det kosta anlita en revisor? Tänkte det är lika bra ha en revisor så slipper jag hålla på med bokföringen. 5. Om en utbildning kostar exempelvis 7000 kr. Vilket belopp ska då fakturan ligga på som jag skickar. Man pratar ju ofta med moms osv. 6. När man har företag pratar man ofta att man kan köpa saker genom företaget. Hur funkar detta? Låt säga jag ska köpa en dator som jag ser som kostar 10 000. Hur går jag till väga för att köpa den på företaget? Antar att jag slipper moms och att man kan dra datorn på företaget. Nån som kan förklara hur det funkar i praktiken. 7. Som det är idag har jag gjort en enkel fakturamall i Excel till att börja med. Kommer spara alla skickade fakturor i en mapp för varje månad eller liknande. Börjar det snurra rejält skaffar jag ett faktureringsssystem. Jättetacksam för råd tips. Senast redigerad av Kalle M, 2012-08-06 klockan 10:51 |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-07-29
Lösningar: 144 |
Det vore fel att svara i denna tråd, när så mycket om företagande redan har nämts.
Nej Ta kontakt med "Starta Eget" eller motsvarande organisation på din ort. Det finns ingen anledning att missa en sak bara för att man inte har en plan och proffsiga råd. Visst finns det möjlighet att svara på enskilda spörsmål. Men det är helheten du skall täcka upp. Lycka till säger Lasp
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Registrerad: 2009-12-10
Lösningar: 11 |
1. Revisorn / bokföringsbyrån hjälper dig med att registrera F-skatt. Det är riktigt, du anger att du kommer att fakturera för 10.000:- (ink. moms tror jag) per månad och får betala in preliminär skatt baserat på denna summa.
Du får gissa, helt enkelt! Så fungerar det alltid och i början är det mest gissa än senare. 6. Alla betalar moms, i betalningsögonblicket. Även företag, alltid och hela tiden. Sen när bokföringen görs kan du få tillbaka momsen. Exempel: Dator kostar 10.000:- med moms och det är vad du betalar i affären. Du gör inget mer den månaden och du får tillbaka 2.000:- från skatteverket för att du har "betalat in" moms. Det är detta som oftast omnämns som att "dra datorn på företaget". Men det är på inget sätt gratis. (Framförallt inte på stunden. Däremot är det fördelaktigt på längre sikt. Men i betalningsögonblicket måste du betala 10.000:- för din dator.) Betalar du med "egna pengar" blir detta som insättning av eget kapital i ditt företag. Du kan köpa din dator före du gör första fakturan. Tror det är 6-12 månader, men det vet folk. Det betyder att du köper din dator först (med moms) och investerar dina pengar (med moms) i din verksamhet och får tillbaka momsen senare. *** Du måste förstå momssystemet, det underlättar. Alla betalar moms och alla kan dra av momsen utom konsumenten längst ut i kedjan, i sista ledet. Exempel: Plastpåse med tryck kostar 25:- för kund i affären Plastpåse = 2 kronor styck = 2:50 med moms som tryckeriet betalar till leverantören. Plastpåse med tryck = 8 kronor styck = 10 kronor som affären betalar till tryckeriet. Plastpåse med häftigt tryck = 25:- som affären tar ut av privatkund. Skulle samma påse säljas till ett annat företag är priset fortfarande 25:- men företaget får skriva av momsen, 5:-, vid bokföringen. *** Du måste ALLTID ange priset med och utan moms samt hur mycket moms det är på fakturan!!! Annars får varken du eller köparen dra moms och det är inte så uppskattat...!! En kurs/utbildning på 7.000:- = x 1.25 = 8.750 kronor med moms och det är räkningen som du skickar till din kund. (Köpare av din tjänst.) *** Olika moms för olika saker. Köp en pocketbok, lite surkål och en visp nästa gång du är på stormarknaden och sen kan du studera kvittot med de olika momssatserna för olika saker. (6%, 12% och 25%.) Allt står prydligt utskrivet men som privatperson behöver man inte bry sig om det... !! :-) *** Avslutningsvis: Ett FRAMGÅNGSRIKT företag betalar in massor med moms varje månad. Tänk på det!! Får du tillbaka är det ett tecken på att du förser dig med lite för mycket utgifter... *** 3. Ja, enklare med företagskonto som du kopplar både kort och bankgiro till. Finns för en vettig slant på Swedbank. Kolla andra banker, det är nog rätt lika. Men det är nog billigare om du "tar hela högen" än att bara fixa ett konto. Framförallt är det enklare för dina kunder att betala om det finns ett bankgironummer att använda!
- Vad hette La Liga då det begav sig? - Då Liga. Senast redigerad av civilpolisen, 2012-08-06 klockan 12:00 |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Tusen tack för svaren.
Angående skicka faktura till kunder så har jag en liten variant i Excel. Tänkte så jag vet hur en faktura kan se ut. Har gjort ett litet lekexempel. Låt säga att företaget Swerad AB har köpt följande utbildningar: En utbildning i presentationsteknik på 2 dagar som genomfördes datumen 2012-07-11 till 2012-07-12. Priset är 7000 kr per dag. Samma företag har även köpt en utbildning i ledarskap på 2 dagar som genomfördes 2012-07-18 till 2012-07-19. Priset är 6000 kr per dag. Se bifogad Excelfil. Bör jag ha den på annat sätt med datumen att det står från och till datum? Om det är första fakturan jag skickar någonsin bör det då stå fakturanr1? Vad använder jag projektnummer till? Är det nåt jag ska skala bort eller se annorlunda ut? Exempelvis "Öppen kurs, företagsnamn" mm. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Registrerad: 2005-05-13
Lösningar: 34 |
Jag tycker fakturan ser bra ut, fast jag hade nog önskat en ruta med info om ditt företag, typ telefonnummer, e-post och adress. Det brukar finnas med så vitt jag vet.
![]() Ang. fakturanummer kan man välja själv hur det är. Jag började med faktura 1 eftersom jag inte visste annat. En del tycker det ser "skämmigt" ut (typ nybörjare) och då kan man börja med 1001 eller annat lämpligt nummer. En del kör med årtalet först vilket underlättar om man vill leta reda på en riktigt gammal faktura. Dock tycker jag det finns en viss charm med att börja med 1. (Min första faktura finns inramad på kontoret, nu har det blivit 1333 hittills.)
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Det finns saker du måste ha och dit hör även ditt organisationsnummer. (Vilket är samma som ditt personnummer om du är EF.)
Sen ska det stå "Godkänd för F-skatt" på fakturan. Även fullständiga kontaktuppgifter så som fullständig adress, telefon samt komplett e-post. Vidare måste du ange vilken typ av moms du avser. Det finns olika momssatser och i ditt fall är det 25% som gäller. Skriv bara "Moms (25%)" så räcker det. *** Det finns saker som inte är så viktiga och till dessa saker hör numreringen. Den numreringen har ingen juridisk betydelse utan är bara för dina ögons skull. Du behöver inte ange kundens fullständiga adress samt er och vår referens, även om det för all del är en trevlig gest. "Innehar F-skattsedel" ser jag nu att du har skrivit och man tror det är kunden som har det...!! *** Kuriosa: Förslag: Lägg de olika rubrikerna som följer: [Specifikation] [Kvantitet] [A-pris] [Belopp] Ta bort de andra och skriv under specifikationen vilket datum som avses om det är relevant. Sen är det ingen nackdel att skriva förfallodatum heller...
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Nu har jag lagt till förfallodatum och "Från" och "till" och bytt ordningen på rubrikerna. Har även tagit bort projektnumret. Har även tagit bort kundens adress men har kvar vår referens och Er referens.
Vad brukar förfallodatum vara? Brukar det vara 1 månad framåt fakturadatum? Sen vet jag inte hur man brukar göra kring dröjsmålsränta om det ska vara som det är? Se bifogad fil och om jag glömt något. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Öhh... men kundens adress måste (??) du ha. Annars blir det kanske jobbigt för kunden.
Hur som helst, det är ingen nackdel. > Vad brukar förfallodatum vara? Brukar det vara 1 månad framåt fakturadatum? Du väljer själv. Du skrev 10 dagar. Bara att räkna...! Telia skickar sina fakturor 45 dagar före betalningsdagen och det bara blir fett jobbigt när det inte är samma månad. (Personlig reflektion.) > Sen vet jag inte hur man brukar göra kring dröjsmålsränta om det ska vara som det är? Skriv nåt, men ... mecka inte med sånt. Om du inte fått betalt för en faktura, fråga om det är dina anteckningar som det är fel på eller vad som är galet. Min erfarenhet är att de flesta faktiskt vill betala för sig. (Men visst, man vet aldrig...) *** Själv har jag internetbanken och där finns en flik, "skicka till inkasso" och den har jag faktiskt använt en gång. En tjänst som Swedbank (??) har. Det kostade rätt mycket och i reda kronor tror jag att det lönade sig för mig. Primärt gav det den dryga kunden REJÄLT med arbete, så det var helt klart värt besväret. *** En annan sak du ska tänka på är att inte ta emot order muntligen. För min del, som sysslar med webb, är det lätt när kunden skickar e-post och ber mig om olika saker. Då är uppdraget, ordergivningen, löst. För din del är det bättre att du tänker på någon form av kontrakt eller att du skriver ett brev som dom måste skicka tillbaka. Tänk på att göra det LÄTT för kunden. Exempel på brev: Detta kom vi överens om. Jag ordnar en utbildning på fredag 2012-09-10. Ni står för lokal och fika. Utbildningen kostar 7000 kronor + moms. Vänligen returnera detta meddelande och jag kan planera för dagen. *** På detta viset är det DU som skriver själva uppdraget, men det kommer från kunden. Det är en bra grej som du ska jobba på. Sen ska du tänka på att alltid ta allt skriftligt. Även det muntliga. Kunden ringer, eller du träffar på stan, "nej vi blir inte 10, vi blir 200" och det är klart att olika förändringar påverkar priset eller upplägget. Det kan du också ha med i ditt första brev, att om förutsättningarna förändras så kanske priset också förändras. Men om kunden berättar för dig att det blir annat antal deltagare så är det samma sak, du skriver e-post och bekräftar de nya antalet deltagare.
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Bör jag ha kundens namn och adress med på fakturan?
Se bifogad fil där jag lagt till kundens namn och adress. Senast redigerad av Kalle M, 2012-08-08 klockan 10:43 |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem
Din faktura:
> Fakturadatum: 08/08/2012 --------------> 2012-08-08 > Förfallodatum 18/08/2012 --------------> 2012-08-18 Skriv datum som det brukar vara och inte nån amerikansk eller internationell variant. > "Ange fakturanummer vid betalning" Skippa den raden. När du får betalningen står det TYDLIGT från Bankgirot vem betalningen kommer från... så det går liksom inte att missa. > Kundnummer Står på alla fakturor som inte är manuellt gjorda. Kund 1 faktura 1 = betalning 1/1. Kund 23, faktura 55 = betalning 23/55 Det fungerar för att identifiera fakturor. > Specifikation Presentationsteknik, 2 dagar > Rubriker [från] [till] ta bort dom. > Totalt byt till "Summa att betala" > Adress: Skriv kundens adress där du nu har din egen. Skriv din egen adress i sidfoten, där notisen om F-skatt kan vara. F-skatt ska stå på fakturan, men det är inte superviktigt att det ska stå supertydligt. I sidfoten skriver du även bankgiro, momsnummer och organisationsnummer. Plocka bort rubriken Postgiro av två anledningar; 1. Det heter sedan 15 år tillbaka PlusGiro. 2. Du kommer aldrig skaffa det.
|
|
|
#11 |
|
Medlem
Ska göra lite korrigeringar. Återkommer.
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem
Nu har jag lagt till kundnr, kundens adress, egen adress i sidfoten, fskattsedel i foten och bangironr mm i sidfot.
Det där med datumen från och till sitter jag och funderar lite på om jag ska ha. Ibland har jag uppdragsgivare och kurstillfällena kan bli många och då kan det vara bra för kunden se datumen. Se bifogad fil och även i sidfoten. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Medlem
Jag behöver ha klart för mig:
Jag fakturerar en kund. Kunden betalar på bankgironumret på mitt företagskonto. Fler kunder betalar. Jag köper bläckpatroner och en del pennor för 1000 kr ifrån företagskontot. (Jag sparar alla kvitton) Vi månadens slut är den totala summan som kunderna betalat 30 000. Jag ska betala skatt till skatteverket. (Förmodar jag får bankgironr ifrån skatteverkret och betala skatten till!?) Fundering1 Är det skatt utifrån 30 000 kr (Som kunden betalat)?: Fundering2: Eftersom jag behöver betala mina privata räkningar så gör jag väl så att jag för över en summa ifrån företagskontot till mitt privatkonto(Lön). Spelar det roll hur stor lön jag för över egentligen? Är det bästa att ha kvar så mkt som möjligt på företagskontot? Fundering3: Så det kommer se ut till en början är att jag kommer arbeta hemifrån. Jag har ingen kontorslokal för jag vill slippa den kostnaden till en början. Uppdragen kommer genomföras ute hos kunden eller så har jag ett ställe där jag kommer hyra föreläsningsal för just ett bestämt uppdrag. Så kostnaden för lokal kommer ske ibland men inte alltid. Vissa månader kan det bli ingen hyra för lokal i huvudtaget. Blir det hel del att göra kommer jag anlita konsulter som kan hjälpa mig ta uppdragen och då blir det givetvis en konsultkostnad. Fundering4: Dom fasta företagskostnaderna som kommer vara till en början är webbhotell och revisor,norton, internetanslutning. Om det nu inte finns nåt mer som jag inte kommit på. Andra kostnader som kan dyka upp är köp av ny dator, visitkort, pennor,block, inhyrd konsult på vissa uppdrag, hyra lokal på vissa uppdrag. Jag bör göra en kalkyl över intäkter och kostnader per månad!? Fundering5: Om jag köper en ny dator för 7000. Antar att jag kan köpa den genom företaget då jag jobbar hemifrån. Dock är det ju så att jag även kommer använda den privat men huvudsysslan med datorn är att ha den som arbetsredskap. Fundering6: Om jag nu till en början jobbar hemifrån dom dagarna jag inte är ute på uppdrag. Jag sitter hemma kontaktar kunder och försöker sälja uppdrag. Kan jag dra av min hemhyra på nåt sett? Tänker även på bredbandsuppkoppling, norton som nämnts ovan. Fundering7: Angående min mobiltelefon. Den använder jag både privat och kontaktar kunder med. Kan jag betala mobilräkningen via företagskontot? Fundering8: Att ha mitt mobilnummer på hemsidan och fakturan är ju inge höjdare. Det bästa är väl till en början koppla företagsnumret till mitt mobilnummer!? Ringer dom företagsnumret så ska dom komma till min mobil. Svarar jag inte ska mobilsvar komma med meddelandet "Du har kommit till företaget, prata in så ringer vi upp dig. Ringer en kompis mig på mitt mobilnummer och jag inte svarar så ska mitt privata mobilsvar komma. Går det får på detta sätt? Telefonist som svarar om dom ringer fixar jag längre fram isåfall. Telia bör väl ha en variant. Fundering9: Tänkte på min struktur. När det gäller dom fakturor jag skickar. Är det ett bra upplägg att lägga alla skickade fakturor i en mapp med månadsnamnet. Även spara alla utgiftskvitton för varje månad. Fundering10: Angående min revisor. Går det till så att jag skickar alla skickade fakturor till min revisor och även alla kvitton. Gör jag det varje månad eller gör jag det per halvår eller hur fungerar det? Det är viktigt jag hittar vettig struktur på fakturor och revisorns roll i det hela. Så det är som sagt så till en början att jag kommer arbeta hemifrån och utföra uppdragen ute hos kunder eller så hyr jag lokal ute på ett företag som hyr ut lokaler till utbildningar. Det känns ju ganska vettigt undvika kostnader för egna lokaler till en början. Börjar jag få fullt upp hyr jag en kontorsplats nånstans och blir det full rulle får jag fundera på skaffa kontorsplats med egna utbildningslokaler. Men det är ju isåfall längre fram. Senast redigerad av Kalle M, 2012-08-09 klockan 10:32 |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Medlem
Shit så mycket frågor!!!
Du verkar inte särskilt påläst. Några saker: Det är inga problem att ha mobilnummer på fakturan. Jag har haft det i 10 år och det är inte förbjudet. Om du sen vill betala extra för telefonitjänst är det givetvis upp till dig. Mobilen och internet använder du privat och betalar du genom företaget. (Det gör alla och det är OK för Skattemyndigheten.) Ditt kontor hemma är princip omöjligt att företaget kan betala hyra för, om du inte har egen ingång med separat ytterdörr, typ till källaren eller en stuga på tomten. *** Vad gäller din skatt... Du ska skilja på skatt och moms. När du registrerar ditt företag är du "registrerad för momsinbetalning". Du meddelar Skatteverket om du vill betala in moms varje månad, varje kvartal eller varje år. Jag betalar varje månad för jag har inte så bra koll på pengar att jag vet hur mycket det skulle bli om det får dröja för länge. Men det avgör du själv. Din "lön" kallas eget kapital och det kan du både sätta in och ta ut. *** Exempel: Du skickar en faktura 25 januari 2012 på 30.000:- + moms = 37.500:- Du ska redovisa detta till Skatteverket den 15 mars. Man har 45 dagar på sig från månadens utgång. Då ska du betala in 7.500:- i momsinbetalning. Då har du 30.000:- kvar. Har du angivit hur mycket skatt du vill betala in varje månad? I så fall betalar du in även den summan också den 15 mars, för januari. (Det är preliminär skatt.) Sen går hela året och du deklarerar för 2012 i mars 2013. Sen får du deklaration från 2012 i maj 2013 men eftersom du är egen företagare så kan du inte SMS deklarera eller deklarera med e-kort eller vad det nu heter. Du får skicka in papperna och där har du angivit hur mycket pengar du har/ska betala in. Har du betalat in för lite pengar varje månad i preliminär skatt får du betala in resten sen. Det kan du vänta med tills mars 2014 tror jag. Har du betalat in för mycket får du tillbaka pengar och dom kommer i november 2013 i så fall. *** Detta gäller vid månadsredovisning. Som du ser är det en himla fördröjning på alla ekonomiska transaktioner. Din egen ekonomi och företagets ekonomi är samma sak... på många sätt men ändå inte. Exemplet ovan förutsätter också att det inte finns några andra transaktioner och så är det inte. Det händer saker varje månad. Sen vill jag också förtydliga, du behöver inte anlita en revisor för bokföringen. Det räcker med en bokföringsbyrå eller en kompis eller din mamma som gör bokföringen åt dig. Revisor måste man ha om man har AB och omsätter över 50 miljoner tror jag. För din del kanske det kan bli aktuellt, men i så fall i ett senare skede!
|
|
|
#15 |
|
Medlem
Tillägg:
Sverige är bland de företagsvänligaste länderna i världen. I USA är det inte alls lika lätt att starta företag, trots myten om den Amerikanska drömmen. Där finns dessutom hotet om stämningar att förhålla sig till. Som företagare i Sverige är det i princip riskfritt att driva eget. Säljer man korv blir man inte stämd av nån dryg j*vel som .... ja, hittar på nåt. I Grekland måste man gå runt till olika myndigheter i en vecka för att få stämplar. När man sen ska driva sitt företag ska man betala in arbetsgivaravgift och moms FÖRST och SEN utföra arbetet och skicka faktura... Ja, jag hade ju aldrig startat företag med dom förutsättningarna och jag hade avrått alla andra också. Så det är ju kanske inte så konstigt att dom har en stor svart sektor och flexibel bokföring...
|
|
|
#16 |
|
Medlem
Jag känner till en tjej som har en affärsbyrå. Frågan är om hon är revisor eller bokföringskonsult eller liknande.
Isåfall kontaktar jag henne och kollar läget. Om man anlitar en bokförare,revisor. Ska jag då skicka alla fakturor och kvitton till henne och gör jag det till henne varje månad? Har du ett excelark där du lägger upp alla intäkter och kostnader per månad? Senast redigerad av Kalle M, 2012-08-09 klockan 11:35 |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem
Lämpligen hittar du någon i din egen stad och sen besöker du den personen en gång i månaden. Det är inte värre än så! Då får du hjälp med rutiner.
Jag har inget excellark eller liknande och jag har aldrig stött på någon som har det, men visst... Inget hindrar dig om du vill! Det är alltid bra att ha lite koll! Du kan anlita någon du känner eller någon du inte känner. Det spelar ingen roll. I "bokföringsbranschen" är man van att ta hand om singlar. Det är liksom ingen stor grej. Det viktigaste är i så fall att du har förtroende för personen. Att han/hon verkligen kan hjälpa dig. Men det vet man ju inte innan man har prövat... Att vända sig till någon i bekantskapskretsen är ju i sig ingen garanti för att personen har koll på regler. Det får du avgöra helt själv. Bokföring är bra, inte så svårt, men deklaration är VIKTIGT och det är nästan svårare med EF än med AB för EF är både företaget och du tillsammans, AB är bara företaget och den som äger AB är "anställd" som vem som helst och man betalar samma arbetsgivaravgift med mera.
|
|
|
#18 |
|
Medlem
Det finns alltid mycket därute som är gratis, I varje fall första året ;-)
http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp?..._smaforetagare
|
|
|
|
#19 |
|
Medlem
Det finns en trycksak som heter "Gör din egen affärsplan" (som PDF) på http://www.nyforetagarcentrum.com/
Men jag hittar inte den. Det kanske du gör! Det finns även andra affärsplaner och om du gör några såna, vilket är skitjobbigt och inte alls gjort på en eftermiddag, har du förberett dig väl. Du kanske drar dig för att skriva en himla massa? Tänk då på att ingen kommer göra jobbet åt dig och att i stället för att du ödslar två år av ditt liv och en stor summa pengar kan lite skrivande komma till insikter lite fortare. Alltså, att driva eget företag är ett JOBB och ännu mer arbete ovanpå det. Du måste ge upp all form av trygghet och ingen kommer att hjälpa dig ... alltså, hela din verksamhet hänger på dig, din vilja och ditt arbete!! Det är så det är... Det är därför det är bra att mjukstarta och kanske ha ett annat arbete också så man har en liten inkomst. Eller hur man nu löser det!! :-) Lycka till!!
|
|
|
#20 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-07-30
Lösningar: 0 |
Fundering2:
Eftersom jag behöver betala mina privata räkningar så gör jag väl så att jag för över en summa ifrån företagskontot till mitt privatkonto(Lön). Spelar det roll hur stor lön jag för över egentligen? Är det bästa att ha kvar så mkt som möjligt på företagskontot? Ja så gör du. Det är bra att ha pengar på konton som är registrerade i din bokföring. Fundering5: Om jag köper en ny dator för 7000. Antar att jag kan köpa den genom företaget då jag jobbar hemifrån. Dock är det ju så att jag även kommer använda den privat men huvudsysslan med datorn är att ha den som arbetsredskap. Du ska skatta som lön för den del av datorn som du använder privat. Tex 20% av tiden = 20% av beloppet i din deklaration. Fundering6: Om jag nu till en början jobbar hemifrån dom dagarna jag inte är ute på uppdrag. Jag sitter hemma kontaktar kunder och försöker sälja uppdrag. Kan jag dra av min hemhyra på nåt sett? Tänker även på bredbandsuppkoppling, norton som nämnts ovan. Nej Fundering7: Angående min mobiltelefon. Den använder jag både privat och kontaktar kunder med. Kan jag betala mobilräkningen via företagskontot? I ab kan du göra det som anställd. Går ej i ef. Du kan dock välja att låta den % som är "företagets" belasta företaget i bokf. Men inte hela. Fundering9: Tänkte på min struktur. När det gäller dom fakturor jag skickar. Är det ett bra upplägg att lägga alla skickade fakturor i en mapp med månadsnamnet. Även spara alla utgiftskvitton för varje månad. ja Fundering10: Angående min revisor. Går det till så att jag skickar alla skickade fakturor till min revisor och även alla kvitton. Gör jag det varje månad eller gör jag det per halvår eller hur fungerar det? Det är viktigt jag hittar vettig struktur på fakturor och revisorns roll i det hela. Beror på hur ofta du deklarerar din skatt. |
|
|
|
|
|
#21 |
|
Medlem
Öhh... här står ord mot ord.
Jag tror det beror på att jag alltid har haft en adress, ett kontor. Då jag inte själv gör min bokföring vet jag inte exakt hur olika saker bokförs. Jag har haft mitt företag (EF) i 9 år, drygt och jag är rätt säker på att hela Internetkostnaden samt all mobiltelefoni under denna tiden har belastat företaget. Det kan ju iofs också bero på att jag aldrig har ägt ett Internetabonnemang hemma i hela mitt liv. Sedan sex år tillbaka har jag mobilt bredband som enda anslutning så då är man där man är oavsett vilket. Det är inget problem. Jag har köpt ett antal datorer genom åren och hon som hjälper mig med bokföringen har aldrig frågat hur mycket jag använder dom privat... Jag har sålt korv i mitt IT-företag också och haft påhälsning av Skattemyndigheten då det är en i allra högsta grad svart sektor. Men det fanns inga frågetecken. Det enda damen från Skatteverket hade funderingar på var alla utbetalningar från Google, det har blivit en ansenlig mängd. *** Men gör så att du betalar skatt på din dator och betalar dina telefonavgifter privat! Om inte annat så blir folket på detta forumet nöjda!! :-) Skatteverket bryr sig inte, trust me. *** Förresten, du kan ju börja med att skriva en affärsplan... :-)
|
|
|
#22 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-07-30
Lösningar: 0 |
För att kommentera civilpolisens "Skatteverket bryr sig inte, trust me." ovan. De bryr sig inte i meningen att de kommer ta åt sig personligen och det kommer blinka en röd lampa för du köper datorn på företaget och använder den privat. Men om man ringer och pratar med dem så är reglerna glasklara.
Senast redigerad av walter groupius, 2012-08-11 klockan 11:48 |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Medlem
Får kolla det med kvinnan som hjälper mig.
Jag har skrivit upp allt möjligt... En cykel gick hon inte med på, det blev "eget kapital" på den! :-) Jag ska träffa henne på måndag.
|
|
|
#24 |
|
Medlem
Jag kontakta swedbank angående skapa konto:
Det ska väl räcka med ett vanligt bankgiro som mina kunder ska betala in på och ett kort till? Ett företagskonto med ett bankgiro kostar 250:-/år och ett kort till företaget kostar 350:-/år. Man kan välja att få aviseringar från bankgirot på insättningarna på företaget och de kostar då 10:- st. Om man istället vill ha de elektroniskt så får man ändra sin internetbank till internetbanken Företag då får man både privat och företag på samma inloggning och detta kostar då 500:- /år. Känns ganska meningslöst. För mig bör det väl räcka med ett vanligt företagskonto+ kort och betala 350 kr per år? http://www.swedbank.se/foretag/smafo...arer/index.htm Senast redigerad av Kalle M, 2012-08-13 klockan 09:37 |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Medlem
Det finns ingen anledning att inte ha det elektroniskt.
Den gamla tiden när man stod och väntade på att få insättningarna registrerade är förbi.
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|