![]() |
|
|
|||||||
| Windows Diskussioner om Windows i dess olika versioner. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-01-12
Lösningar: 4 |
Windows 8 ute - now what?
Så är Windows 8 en efterföljare till Win7 i samma mening som 7:an var en efterföljare till Vista o XP = att man bör uppdatera?
Eller är det snarare ett annat spår? Senast jag provade på 8.an var när det ännu befann sig i ett tidigt stadium och det kändes väldigt konstigt. Som en mobil launcher. För det talas mycket gott om hur snabb den är, hårdvaruaccelererad osv
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-04-16
Lösningar: 630 |
Varför? själv hittar inga nya funktioner som jag vill ha? Metro?! möjligen på en platta eller laptop med pekskärm, men på en desktop?!
ur mitt perspektiv är allt jag ser som nytta ‘File Explorer’ grejen... http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_8#New_features http://en.wikipedia.org/wiki/Features_new_to_Windows_8
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Precis, Metro var inte något som lockade, kanske rentav skrämde bort mig lite.
Men så ser man nu nya dumpar som visar att man kan fortsätta med desktoptänket. Vem vet, kanske metron kan få bli ens utvalda desktop, lite som en taskbar fast med fler grejer och större "ikoner". Men det förutsätter att mitt primära val ska kunna få vara desktop. Och så var det inte riktigt när jag testade betan sist. Angående nya funktioner - har väl inte direkt listat upp win7:ans fördelar mot vista i funktioner, utan snarare i helhetskänslan och prestandan. Så tänker jag i alla fall. Som om utvecklingen gått åt samma håll nu med åttan tror jag att jag åker med på det här tåget. Men om den går på en ny linje, plattor etc, så är vi ju fel målgrupp. Men har du provat på den än?
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-04-16
Lösningar: 630 |
Nej, jag har inte provat, och ärligt så är min uppgraderings hets inte lika stor längre som för 5år sen...
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Hehe, kom på mig själv med att känna likadant.
Tror man växer ifrån detta med tiden, plus att man arbetar mer seriöst nu vilket ställer krav på ett fungerande system varpå man inte har råd/inte hinner med att sitta och meka med installationer flera timmar is sträck.
|
|
|
#6 | |
|
Medlem
Registrerad: 2009-12-10
Lösningar: 11 |
Citat:
Behovet av snabb processor och gigantisk hårddisk har ju i princip helt upphört. Strömmande video och ljud gör ju varken anspråk på processorcykler eller HD prestanda... surfa på webben, skriva texter i word, rotera bilder i nåt bildprogram... Inget är särskilt processorkrävande. Inte med dagens mått!! Primärt är det Microsoft som anser att "nästa version av Windows är ljusår bättre än den tidigare" och Microsoft har ju ett ekonomiskt incitament att framhålla dessa fakta...
|
|
|
|
#7 | |
|
Medlem
Citat:
Men bolagen vet ju också att bra program går det att tjäna pengar på - något som Vista kan vittna för om man jämför med 7. Och visst håller du med om att 7 är så mycket bättre än Vista o XP? Med denna utvecklingstakt kan jag inte låta bli att hoppas att Microsoft än en gång lyckas imponera på mig som jag blev imponerad av XP när den kom o 7 när den kom. Och utöver det så undrade jag ju även om 8 lämpar sig för desktopanvändare överhuvudtaget, eller om det är ett renodlat tablet-operativ. Det tror jag egentligen inte, för då hade de inte gjort Pro och Ent versioner av den. Jag får mer och mer känslan av att 8 är tänkt att vara en ersättare för 7 _plus_ att den nu ska binda samman plattor och mobiler till samma familj. Har för mig att Steve Balmer vid något tillfälle försvarade MS' position när han menar att allting är en persondator, vare sig den är stationär eller portabel. Med Win8 känsn det som att de nu verkligen förverkligar och standardiserar tanken. .. och allt detta säger jag utan att veta ett dugg om Win 8. Hoppas jag kan prova på den snart
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Registrerad: 2009-12-10
Lösningar: 11 |
Jag är rätt säker på att du kommer tycka jag är en dryg jävel nu... Du är ju "early adoptor" jag är mera en sån snubbe som använder grejerna och gillar när det fungerar.
Men jag tänker ofta att datorn kändes skapligt komplett med Windows 2000. Sen kunde dom visst finjustera lite saker, men NTFS är ju guld jämfört med FAT!! Det som var sjukt jobbigt med W2000 är ju fortfarande sjukt jobbigt i sjuan, dvs detta med nätverkshantering, inställningar, IP-nummer och inte att glömma, alla dessa jävla wizards som ska hålla på och visa vägen till helvetet... Jag är egentligen en Applesnubbe och med OS 7 i åtanke har Windows fortfarande en hel del att göra i form av användarvänlighet och att man ska förstå hur skiten funkar. (OS 7 fasades ut iom införandet av Linux i OS 10... ööhh, nej, det var OS 9!! OS 7 fasades ut iom införandet av PowerPC processorn, runt 1995, tror jag...) Hur som helst, i det 20 år gamla MAC OS 7 var det BETYDLIGT enklare att hantera IP nummer med mera än i dagens Windows 7. Tyck att jag är en dryg snubbe, visst, men Windows har en lååååååååååååååååååååååång väg att vandra. Så är det.
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Nejdå, tycker inte alls du är dryg
Kan heller inte riktigt säga att jag är en early adopter, men försöker så gott det går uppdatera till det bättre när det är möjligt. Det är snarare att jag är mer försiktig nu än förr när jag inte var beroende av att saker o ting funkade felfritt. Tvärtom så var det en utmaning att det inte funkade så man kunde sitta o pula med det vecka in o vecka ut. Idag är man inte ens riktigt beredd o återinstallera Win7 bara för att man inte har tid eller är rädd att förlora arbetstimmar framför datorn. Alltså arbetstimmar på en fungerande dator, inte timmar på att få datorn o fungera. I övrigt håller jag med om det sista - men vill poängtera att det gäller alla program. Windows, OSX eller Android. Samtliga lider av diverse problem och detta är på sätt och vis en bra sak, vilket förklarar att vi som användare ständigt ställer högre krav. Fast om programtillverkarna tar sönder något som tidigare fungerade så blir man klart irriterad. Något sådant har jag inte stött på i Windowssammanhang. Har heller ingen erfarenhet i vare sig Linux eller OSX. Inom grafikvärlden råkar jag ständigt ut för att äldre program funkar bättre (i vissa sammanhang). Bättre stabilitet i all ära, men funktioner som slutar fungera är inget kul. Så här mer än någonsin kan jag sitta med ett relativt föråldrat program just för att de nya, trots alla sina fördelar, inte skapar en jämn övergång för mig i mitt arbetsflöde. Men med windows tror jag det är annolunda.
|
|
|
#10 | |
|
Forumvärd
Registrerad: 2003-08-26
Lösningar: 645 |
Citat:
Jag upplever dock att man måste gå genom flera steg för att komma till IP-inställningarna, men vet man väl hur man hittar dit bör det inte vara några problem. Jag minns inte exakt hur MacOS 7 funkade, men det finns en klar risk att OS 7 inte hade stöd för DHCP och att du alltid var tvungen att mata in IP-adressen första gången du anslöt till nätverket.
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem
Vid det här laget borde saker verkligen fungera out of the box. Gäller oavsett OS eller pryl
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|