webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Utveckling > Webbutveckling > HTML, XHTML & CSS

HTML, XHTML & CSS Forum för diskussioner/frågor kring XHTML, HTML och CSS.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2012-07-22, 14:30   #1
J07
Medlem

Registrerad: 2007-05-22
Lösningar: 0
Div layout med relative wrapper och absolute divs inuti

Om jag bygger en div layout som har en relative positionerad wrapper med divvar inuti som är satta till absolute och sätter body till "text-align: center;" så blir layouten centrerad i Firefox, IE, Safari för Win och Chrome och divvarna inuti ligger där de ska oavsett upplösning. Finns det något negativt med att använda detta sätt för layout?

Sätter dessa värden i wrappern:
margin-top: 0px;
margin-right: auto;
margin-bottom: 0px;
margin-left: auto;
position: relative;
left: 0px;
top: 0px;
width:950px;

Varför skulle det vara bättre att använda ett modernt grid framework?
J07 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2012-07-22, 15:21   #2
voigtann1
Forumvärd

voigtann1s avatar

Registrerad: 2001-06-14
Lösningar: 540
Förutom att du måste sätta varje nod som du inte vill ha en text-align centrerad så är det väl ingen jätte big deal, du har lite mycket css kod kan en annan tycka (top och left är inget du behöver, speciellt 0 på ett relativt positionernat element) och du kan korta ner margin delen till: margin: 0 auto så fyller du inte din CSS kod med överflödig text.

Men du behöver ju inte sätta något till position absolut heller och inte sätta tex-align om du nu inte skall stödja äldre webbläsare än IE6

Du berätta inte direkt hur din sida skall se ut, om din sida ha ett grid system som du kan använda dig av så kör på ett av många grid layout eller bygg ett eget. Ända tipset jag har är att använda dig av en reset css eller ännu bättre normalize css
Äldre 2012-07-22, 15:58   #3
J07
Medlem

Registrerad: 2007-05-22
Lösningar: 0
Ok, här kommer en liten ungefärlig bild + någon extra fråga kring mitt tänk. Storlek på allt är inte som de ska vara - bara en ungefärlig bild på layout och hur jag tänkte med absolute och relative samt innehållsrutan som ska ha scroll i sig fast gärna utan de traditionella fula scrollhandtagen. Rutan är alltså fast i höjd och bredd och innehållet rullas fram i den rutan.

Hittar inget bra sätt att göra det snyggare med scollhandtagen?! Borde finnas något sätt att göra det snyggt som passar alla browsers?

Behöver också veta bästa sättet för att hindra text från att flyta utanför boxarna. Har använt: word-wrap:break-word. Finns kanske effektivare sätt som verkligen boxar in innehållet utan att bryta bredd+höjd?

Funkar mitt sätt till detta eller borde jag köra på ett framework?
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:  layout.jpg
Visningar: 17
Storlek:  50.6 KB  
J07 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2012-07-22, 16:08   #4
voigtann1
Forumvärd

voigtann1s avatar

Registrerad: 2001-06-14
Lösningar: 540
Tycker du krånglar till det genom att absolut positionera element på det sättet du hade tänkt... känns helt onödigt.

Jag kanske bara talar för mig själv men om jag har mycket innehåll så förväntar jag mig att använda min scroll till höger sida, annars finns det ju som sagt rätt många javascript koder för att göra egna skrollbar.

Bästa sättet att hindra text är ju att sätta en bredd och om du nu skall ha en scroll så är ju overflow det du är ute efter.

Om du nu vill använda dig av ett ramverk så skall du ju själv se nyttan med det, om du nu inte vill/gillar den gör på det sätt du tycker det är logiskt och lätt att förstå sig på, men personligen hade jag bara kört float och på ett fåtal element kört position relative (om det krävs). Tycker position absolute skall användas försiktigt och på de ställen man inte kan lösa positioneringar på något annat sätt... vilket i mina ögon inte är i ditt fall.
webForum > Utveckling > Webbutveckling > HTML, XHTML & CSS

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 07:19.