![]() |
|
|
|||||||
| Övriga frågor För seriösa diskussioner som inte passar i något annat forum. Exempelvis musik, tv, film, mat & dryck. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2010-05-31
Lösningar: 0 |
Hejsan!
Idag upptäckte jag att min dators tid går lite fel (klockan i datorn) 14:23 nu (enligt min dator) 14:26 (enligt Internet) www.rl.se/ratt-tid-i-datorn Vet ni någon tids server man kan använda som ligger i Sverige och visar exakt rätt svensk tid? Ett atomur? Det blir ju lite jobbigt att ställa in klockan manuellt på sekunden. Just nu använder jag denna tidserver: time.windows.com Den verkar ju inte fungera som den ska. Vill ni hjälpa mig? Tack på förhand /Mullmannen
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2005-09-18
Lösningar: 4 |
Om du drar ner rullningslisten i länken ser du att det i sista stycket Hur mycket är klockan i din dator ? står "Det finns också en flik som heter Internet-tid där du kan ställa in automatisk synkronisering av din PC."
Kanske att du först måste ställa klockan 3 minuter framåt. Att själva klockan i aktivitetsfältet var en länk har jag aldrig tänkt på. Jag har vid de få tillfällen jag har behövt ändra klockan gått omvägen över kontrollpanelen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Tack! Men time.windows.com ställer om datorn till kl. 08:09 eller nåt sånt. Finns det ingen svensk Windows tids server?
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Testa någon av de andra. Det ser väl ut som i den bifogade filen för dig också när du klickat på klockan, Ändra inställningar, fliken Internettid och sist Ändra inställningar?
En tråd om Windows bör väl inte vara i Övriga frågor
Senast redigerad av b242569, 2012-06-09 klockan 14:18 |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Hittade på http://www.active.se/active/kunskaper/infra/timeserver (använde google) att ntp.kth.se och ntp.lth.se finns. Skriv något av det i rutan som kommer upp enligt bilden ovan.
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Medlem
Citat:
Tack för hjälpen ändå. Någon som vet nån mer server?
|
|
|
|
#7 |
|
Forumvärd
Registrerad: 2003-08-26
Lösningar: 645 |
Mullmannen, du har ställt in fel tidszon. Kolla första fliken i tidsinställningarna. Sverige ligger i UTC+1. Med fel tidszon kommer tiden alltid bli fel (timdelen åtminstone, inte minutedelen) när du synkar.
|
|
|
#8 |
|
Medlem
nitro2k01, Min dators klocka är inställd på UTC+01:00 Berlin, Bern, Rom, Stockholm, Wien. Lite fel kanske? Hur fixar jag detta?
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Din klocka verkar gå fel på precis 6 timmar. Om du ändrar tidszonen efter att klickat på klocklänken till något på UTC+07:00 så borde det bli rätt i ditt fall, men det verkar vara en konstig inställning i din dator.
|
|
|
|
|
|
Markerad som löst av Mullmannen #10 |
|
Medlem
b242569, och alla andra: Jag ställde om min dators klocka till UTC+ 07:00 sedan ställde jag tillbaka klockan till UTC+01:00 Berlin, Bern, Rom, Stockholm, Wien. Sedan ställde jag tillbaka klockan till Time server time.windows.com igen. Jag tittar nu på min klocka i
mobilen. Den är 16:26. Jag tror problemet är löst. Tack för hjälpen.
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|