webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Utveckling > Webbutveckling > Webbutveckling - Övrigt

Webbutveckling - Övrigt För webbutvecklingsfrågor som inte passar någon annanstans.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2012-06-02, 12:33   #1
bedui
Medlem

Registrerad: 2012-06-02
Lösningar: 0
fråga Hur gör jag detta lättast?

Hej!

Jag har en webbidé som jag vill utveckla, eventuellt m.h.a. någon intresserad andra part. I princip ser idén ut som följer:

Hemsida som består av en enda stor canvas, där olika element är kopplade till varandra, lite som ett släktträd. Mellan varje element finns dessutom information, för exemplet släktträd skulle det kunna vara "Gift 1948". Jag vill kunna föra in denna typ av information i ett grafiskt (dvs. intuitivt) admininterface (dvs. kopplat till någon typ av databas), som sedan ritar upp själva canvas på den publika hemsidan.

Till detta vill jag ha en quizfunktion där besökare som loggar in kan välja ut en viss del av nämnd canvas (t.ex. "Familjen Andersson"), varpå hemsida slumpvis tar bort namn (t.ex. Anders Andersson) eller element mellan namn (t.ex. 1948) varpå användare får fylla i korrekt information. Detta ska alltså fungera som ett sätt att lära sig den information som canvas uppvisar. Quizfunktionen ska kunna komma ihåg vilka svar som användare ger korrekt och vidare fortsätta, slumpvis fråga efter de som användare ännu ej lärt sig.

Det hela bör såklart vara grafiskt tilltalande etc., och funktionellt är ovan en beskrivning av den enklaste grunden. Dock tror jag en lösning som fungerar för ovan exempel också fungerar för den idé jag har som helhet.

Min idé efter viss efterforskning är att en kombination av PHP, MySQL och HTML5 vore det bästa valet för utveckling av detta. Har någon ytterligare rekommendationer eller idéer?

Tacksam för respons!
bedui besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2012-06-02, 16:48   #2
berken
Medlem

Registrerad: 2011-10-04
Lösningar: 2
Kul idé...börja med att ska en uttömmande spec om hur du vill att det ska fungera.
Får du inte ihop den så får du aldrig ihop resten. PHP och mysql är väl inga dåliga val och det dig möjligheten att smyga upp sidan på vilken server som helst. HTML5 kanske hinner bli HTML6 innan du är i mål men det är underordnat.
Men återigen, kan du inte nagla fast systemet i en spec kan du aldrig på hjälp med utvecklingen och då kan det bli lite ensamt.
/Hasse
berken besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svar
webForum > Utveckling > Webbutveckling > Webbutveckling - Övrigt

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 03:53.