webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Utveckling > Programmering & Utveckling > Databashanterare & SQL

Databashanterare & SQL Diskussioner om databashanterare och SQL. Exempelvis DML, DDL, MySQL, MS SQL Server samt datamodellering.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2012-05-30, 21:03   #1
Gimbo
Medlem

Registrerad: 2000-12-16
Lösningar: 0
NoSQL frågor?

Hej,

Har utvecklat en iphone app där vi ställer frågor till databasen varje sekund för att få spelet att kännas i realtid, just nu använder jag mig utav en mySQL databas och php som kod, hör är det väldigt enklet att komma åt och skriva till databasen via vanliga sql querys, select, update, insert etc.

Men efter lite forskning så verkar det som att det är NoSQL man bör köra med för att klara volymer av skrivningar vi snackar om ca 100k request till DBn per sekund, och mina frågor är:

1. NoSQL är det en databas motor som man skall installera på servern eller kör man med mySQL?

2. Hur ser det ut med querys till NoSQL? Kan jag bara ändra mina befintliga querys till NoSQL querys om så hur ser koden då ut i php?

Är det en lång upplärningstid att lära sig NoSQL? Eller är det bara att konvertera de befintliga querysarna till NoSQL eller måste man även göra andra kodändringar?

Skulle vara otroligt tacksam för svar gällande ovan.
Äldre 2012-06-01, 12:25   #2
civilpolisen
Medlem

civilpolisens avatar

Registrerad: 2009-12-10
Lösningar: 11
1. Du kan ju garanterat inte köra med mySQL!
2. Probably not...
3. Förmodligen inte, med de rätta förkunskaperna...

Jag är novis på området, men man har ju läst en del om NoSQL i till exempel Computer Sweden.

Jag gjorde tre sökningar, "nosql, manual", "nosql, forum" samt "nosql, code example".
Där finns massor, särskilt den sista sökningen. Kolla dessa, var lite kreativ, kolla andra sökningar.
civilpolisen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2012-06-01, 16:10   #3
onkelborg
Medlem

Registrerad: 2003-07-31
Lösningar: 16
NoSQL är ett begrepp, det är ingen programvara. Det är ett sätt att bygga databaser på, kan man säga.
onkelborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2012-06-02, 23:53   #4
Nickemannen
Moderator

Registrerad: 2000-08-20
Lösningar: 45
En viktig fråga du behöver ställa dig är måste databasen anropas hela tiden?
Du kanske kan bygga en applikationsserver som har det mesta cachat och som inte behöver hämta från databasen hela tiden utan har det mesta i minnet.
Den kanske bara ska spara ner lite då och då för att inget skall försvinna om applikationsservern dör.

Exempel på en NoSql databas är RavenDb, MongoDb

NoSql betyder att man inte använder sig av T-Sql språket samt att datan inte lagras relationsrelaterat.
Oftast är NoSql databaserna dokumentbaserade. Dvs du sparar allt som tillhör ett objekt på samma ställe.
Ta t.ex. en faktura i en relationsdatabas hade man lagrat fakturainformationen i en tabell och raderna i en annan.
I dessa fallen lagras all data som tillhör fakturan på ett och samma ställe.
Nickemannen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2012-06-05, 15:55   #5
aasah
Medlem

Registrerad: 2003-03-16
Lösningar: 64
På ren slump ramlade jag över denna artikel om MongoDB idag, vilken länkar vidare till en del olika projekt. Se om du har någon glädje av den: http://www.simple-talk.com/dotnet/.n..._campaign=.NET
aasah besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svar
webForum > Utveckling > Programmering & Utveckling > Databashanterare & SQL

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 22:38.