webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Livet utanför > Hobby & Intressen > Sport, Idrott & Hälsa

Sport, Idrott & Hälsa Forumet för dig som är besatt (intresserad?) av sport.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2010-05-27, 10:42   #51
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Registrerad: 2002-08-03
Lösningar: 109
Den värsta trängseln som jag upplevt på Varvet var vid första vätskekontrollen, strax innan Älvsborgsbron ett år. Då hade de den alldeles innan påfarten om jag inte minns helt fel och där var det galet smalt. Då har fältet inte hunnit sprida ut sig än och det var i princip oframkomligt under säkert en halvminut. Nu har de väl, så vitt jag vet, flyttat den vätskekontrollen till en bredare gata i samma kvarter. I alla fall sist gång jag sprang, 2006.
Äldre 2012-05-14, 10:40   #52
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Ingen som sprang i år? Jag gjorde mitt första varv sedan 2006 och det var ju en hel del nyheter där för mig, inte bara att antalet löpare nästan fördubblats utan också en justerad bandragning (främst Hisingen) och andra småsaker. Plus att jag satte nytt pers igen och äntligen klämde till och kom under de där 1:45 som jag siktat på sedan mitt första varv 1999! 1:43:22 lyder nu min nya tid! Sjukt nöjd!

Lite reflektioner sedan jag sprang sist då.

+
  • Organisationen. Från start till mål. Från uppvärmning till medaljhämtning. Från funktionärer till musik och information. De kan sina saker!
  • Publiken! Längs med hela banan, verkligen hela banan, även på eftermiddagen när de sista startgrupperna släpade sig förbi. Då är det bara att bjuda tillbaka och applådera musikerna och ge kidsen high-five längs banan!
  • Vädret! Lagom till startgrupp 22 startade i alla fall, 16:01. Då sprack himlen upp och sen var det klarblå himmel resten av dagen!
  • Vätskekontrollerna på högersida, omkörning på vänster. Ibland vill man inte ta vätska och i år var det bara att susa förbi. Fungerade bra!
-
  • Vätsketemperaturen. Återigen alldeles för kallt vatten i stationerna, det var bara att hålla det i munnen en minut innan det fick åka ner. Magen klarade sig fint, men hellre fesljummet vatten än det här.
  • Att som publik korsa ett lämmeltåg av löpare när det är som tjockast är ingen dåig idé, det är en usel idé! Går väl dock göra väldigt lite åt just det. Idioter finns det gott om.
  • Flaskhalsarna. Vissa av dem är svåra att åtgärda. Gångvägarna upp på Älvsborgsbron, trånga passager på Hisingen och sista biten gångväg längs Dag Hammarsköld-leden (sista 2km) exempelvis. Men även Avenyn var väldigt trångsprungen och då blir det också svårt att "följa regeln" om att hålla sig till höger om man inte har för avsikt att springa om folk.
Värt att notera till nästa år:
  • < 1:44:59 - check! Under 100 minuter nästa år? Låter som ett rimligt mål.
  • Äh, jag håller nog jägarknepen för mig själv tror jag...
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:  154587_10150822433870735_551695734_9745081_643093664_n.jpg
Visningar: 23
Storlek:  181.8 KB  
Äldre 2012-05-14, 16:19   #53
Poteta
Medlem

Potetas avatar

Registrerad: 2005-05-13
Lösningar: 34
Kul! Å grattis förstås.
Nästa år SKA jag springa igen, detta året har jag slappat till mig alldeles för mycket... Utan något mål blir jag lätt lat hehe...
Äldre 2012-05-14, 16:55   #54
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Mål är grejen. Jag känner alldeles för många som bestämmer sig för att träna men de har ingen aning om varför. Behöver ju inte vara varvet eller dylikt, men bara ett mål. Som med allt annat i livet.
Äldre 2012-05-14, 19:37   #55
Esen
Medlem

Esens avatar

Registrerad: 2002-03-16
Lösningar: 35
Grattis till ditt nya BP...

Stod mellan att springa göteborgsvarvet eller en annat halvmara som gick helgen innan, Blev det sist nämnda då det låg lite längre från mitt huvudmål i år (Sthlm Marathon) och behövder den där veckan extra för återhämntning, Men nästa år e tanken att det blir Göteborgsvarvet, Verkar ju vara ett ganska trångtlopp, Så nu får du allt dela med dig av dina jägarknep så man slipper trängas, eller så får man seeda upp sig lite...Just nu ligger BP på 1.36.25 och efter DN halvmara hoppas jag komma ner till under 1.30...

------------------------------------------
Text Censurerad av wF: *** *** *** ** ***
SvFF - FOTBOLLSMÖRDARE
Djurgårdens IF - NY Yankees -Iloveny
Esen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2012-05-14, 22:24   #56
Dryden
Medlem

Drydens avatar

DN har jag funderat på men Tjurruset ligger där i krokarna och lockar också.

Jägarknepen har inget med loppet att göra, det är bara att kötta sig fram. Däremot fanns det ju sätt att slippa lååååånga köer till bajjamajorna innan loppet, bara man tog en rundvandring i Frölundaborg. Nu var jag som bekant bland de sista startgrupperna så fältet även på mässan och i kringliggande byggnader var nog glesare än tidigare på dagen men ja, det lönar sig att gå runt. Det var säkert 20 meter kö till varje skithus vid startgrupperna. Men det där slapp jag lyckligtvis.

Dessutom åkte jag bil hela vägen in till Frölundaborg då vägen var öppen hela vägen fram till rondellen. Där blev jag avsläppt av min kompis. Sparade nog en timme jämfört med att åka kollektivt.

För övrigt bra tider du siktar på!
Äldre 2012-05-15, 07:21   #57
Web-Tor
Medlem
Smurf

Web-Tors avatar

Registrerad: 2000-11-03
Lösningar: 255
Citat:
Dryden skrev: Visa inlägg
Ingen som sprang i år?
Jag sprang för fjärde året men för första gången var det inte årets stora mål. Jag körde Vasaloppet i år och har lagt om träningen helt det senaste året med 100 mil skidor/rullskidor istället för löpning. Avsaknaden av löpträning märktes när jag började springa igen i våras så därför bestämde jag mig för att göra en chansning på årets Göteborgsvarv. Jag öppnade i ett tempo som jag visste att jag inte skulle klara hela vägen men tänkte att jag skulle köra så länge det gick.

Jag sprang på 1:42:06 vilket är 1 sekund långsammare än förra året!
Äldre 2012-05-15, 07:36   #58
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Men sådärja! Grattis, trots att du bommade förra årets tid!

Det där med annan träning men ändå träning är ju spännande. Efter att ha cyklat hela förra sommaren skulle jag ut och kuta. Kändes förjävligt, ont i benen. Ändå drog jag milen på under 49 minuter. Vad tusan hände?
Äldre 2012-05-15, 07:45   #59
Web-Tor
Medlem
Smurf

Web-Tors avatar

Jag har sprungit ganska mycket dom senaste åren och egentligen inte tränat så mycket annat - stark i benen men överkropp som en lite flicka alltså. Så när jag drog i gång min Vasaloppssatsning började gå på gym och köra andra övningar vilket gjort att jag gått upp 4-5 kilo och det känns verkligen i löpningen.

Jag har märkt att skidåkning och löpning skiljer sig ganska mycket åt. Löpträningen är ofta korta pass med hög puls medan skidåkningen är långa pass med låg puls. Jag testade ett maraton i höstas och det gick bra (3:58) men där har man ju också ganska låg puls.
Äldre 2012-05-15, 08:01   #60
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Citat:
Web-Tor skrev: Visa inlägg
Jag har sprungit ganska mycket dom senaste åren och egentligen inte tränat så mycket annat - stark i benen men överkropp som en lite flicka alltså. Så när jag drog i gång min Vasaloppssatsning började gå på gym och köra andra övningar vilket gjort att jag gått upp 4-5 kilo och det känns verkligen i löpningen.
På vilket sätt märker du av det? Jag känner av vinterns försäsongsträning med mycket överkroppsfys på det sättet att jag kan springa med en betydligt skönare hållning rätt igenom, utan att säcka ihop när jag blir trött. Den biten glöms nog lätt bort när man löptränar och inget annat.
Äldre 2012-05-15, 09:27   #61
Web-Tor
Medlem
Smurf

Web-Tors avatar

Citat:
På vilket sätt märker du av det?
Det framgick kanske inte så tydligt men det känns inte bra. Jag känner mig tung helt enkelt. 4-5 kilo är en rätt stor del av min vikt.
Äldre 2012-05-15, 09:43   #62
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Citat:
Web-Tor skrev: Visa inlägg
Det framgick kanske inte så tydligt men det känns inte bra. Jag känner mig tung helt enkelt. 4-5 kilo är en rätt stor del av min vikt.
Aha, åt det hållet alltså. Det var ju logiskt och ologiskt på samma gång.
Äldre 2012-05-28, 20:33   #63
Poteta
Medlem

Potetas avatar

Sådärja. Nu har jag anmält mig till varvet 2013. Det går ju an att sitta här på datorstolen med en dajmglass i handen och boka upp sig ett år framåt i tiden...
Dock känner jag mig taggad att i lugn och ro bygga upp kondisen och framförallt kroppen utan stress. Sist jag tränade hyfsat regelbundet var inför varvet 2011 men då small vaden tre veckor innan start. "Gubbvad" kallade min unga oförstående läkare det.

I min ålder funkar det inte att öka träningsdosen i den farten som jag gjorde. Leder och muskler hänger inte med längre, sorgligt men sant.
Äldre 2012-05-29, 08:07   #64
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Gubbvad funderade även jag på om jag fått några veckor innan årets lopp men efter dels lite googling och sedan att det även gick över efter en vecka så kom jag fram till att så nog ej var problemet. Däremot borde jag göra en seriös koll på skorna jag springer i. Inte helt optimala.

Grattis till anmälan Poteta, det är inte fel att ha gott om tid. Lägg upp ett bra träningsschema nu då så du kommer igång innan hösten och känner att det fungerar.
Äldre 2012-05-29, 18:19   #65
Poteta
Medlem

Potetas avatar

Citat:
Lägg upp ett bra träningsschema nu då så du kommer igång innan hösten och känner att det fungerar.
Jodå, just nu är det flyttdax (flyttar in i ett hus för första gången i mitt liv på lördag) och det har varit väldigt mycket jobb i huset på kvällar och helger. I nästa vecka kommer jag dock att börja springa/gå och längtar faktiskt till att komma igång ordentligt igen.

/edit
Med gubbvad menar min läkare kraftig muskelbristning pga överbelastning. Det är alltså inte "lite" ont i vaden, man tror nästan att man ska avlida när det smäller till... Det brukar inträffa när folk i 40-årsåldern får för sig att börja träna och då kör igång som man gjorde när man var typ 20 år.

Vi kan träna precis lika hårt som en 20-åring men vi kan bara öka träningsdosen med max en tredjedel av vad en 20-åring klarar. Det blir alltså en extremt lång igångkörningsperiod för att hjärta, leder och muskler ska hinna bygga upp sig. Allt enligt min unga oförskämt pigga läkare.
Äldre 2012-05-30, 07:50   #66
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Haha, ja då var det verkligen inte gubbvad jag hade.
Svar
webForum > Livet utanför > Hobby & Intressen > Sport, Idrott & Hälsa

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 08:49.