![]() |
|
|
|||||||
| Mac OS, Unix, Linux & BSD Hjälp, tips och tricks för alla som använder Mac, Unix, Linux osv.. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-02-03
Lösningar: 73 |
Debian 6, simpel brandvägg för att blockera vissa portar?
Tja,
Har en server med Debian 6 och jag behöver en simpel brandvägg för att blockera vissa portar för inkommande trafik, för att undvika portscanners/överbelastningsattacker etc. Har iptables i grunden, men just nu är det konfigurerat enl. följande: Kod:
Chain INPUT (policy ACCEPT) target prot opt source destination Chain FORWARD (policy ACCEPT) target prot opt source destination Chain OUTPUT (policy ACCEPT) target prot opt source destination
Hur går jag vidare med iptables? Har läst lite dokumentation här och där men allt ser så sjukt avancerat ut. Tack, |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-03-12
Lösningar: 179 |
Om du vill fortsätta "rent" med iptables tycker jag att denna sida har vettig information.
Däremot har du flera s.k. iptables frontends att välja mellan, ett allt vanligare val verkar vara Firewall Builder (gratis för GNU/Linux) där man sköter själva uppsättningen på en klient och sedan laddar upp reglerna till servern. Jag har dock ingen egen erfarenhet av det, men har hört om det i positiva ordalag.
|
|
|
Markerad som löst av MickeA.com #3 |
|
Medlem
Registrerad: 1999-12-20
Lösningar: 3897 |
Jag installerade CSF på en Debian 6-server igår enligt de här instruktionerna. Efter installationen behöver du inte göra mycket mer än att specifiera vilka portar du vill ha öppna i /etc/csf/csf.conf. Starta csf, kolla så att ingenting har pajjat (läs: kan du fortfarande logga in på servern?). Om allt funkar går du in i csf.conf igen och sätter TESTING till "0". Klart, typ.* (Jag saknade ip6tables på maskinen så jag fick sätta IPV6 till 0.) Readme-filen.
* Förutsätter att du loggar in från en statisk ip-adress.
We are what we repeatedly do. Excellence, therefore, is not an act, but a habit. -- Aristotle Senast redigerad av Matti, 2012-03-03 klockan 03:18 |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Oj! Löjligt enkelt att få igång. Stort tack!
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Öppnar den här tråden igen, då jag har lite problem med loggar och rapportering som är relaterat till CSF.
Jag ordnade så att mail som skickas till "root" går till mig. Problemet är att CSF genererar mängder med varning etc. så nu får jag 30 mail per kvart med info, vilket är lite irriterande. Exempel: Kod:
Excessive resource usage: daemon (1396) Time: Wed May 23 05:54:27 2012 +0200 Account: daemon Resource: Process Time Exceeded: 3451728 > 1800 (seconds) Executable: /sbin/portmap Command Line: /sbin/portmap PID: 1396 Killed: No Excessive resource usage: www-data (18897) Time: Wed May 23 05:54:27 2012 +0200 Account: www-data Resource: Process Time Exceeded: 63843 > 1800 (seconds) Executable: /usr/lib/apache2/mpm-prefork/apache2 Command Line: /usr/sbin/apache2 -k start PID: 18897 Killed: No Suspicious process running under user www-data Time: Wed May 23 05:57:25 2012 +0200 PID: 4909 Account: www-data Uptime: 14501 seconds Executable: /usr/lib/apache2/mpm-prefork/apache2 Command Line (often faked in exploits): /usr/sbin/apache2 -k start Network connections by the process (if any): tcp6: 0.0.0.0:80 -> 0.0.0.0:0 Files open by the process (if any): /dev/null /dev/null /var/log/apache2/error.log ... (massor med sökvägar) ... Det har med Suspicious process running under user www-data känns lite oroväckande!? Vad är det? Visst är det bra om CSF håller reda på saker och ting, men hur stoppar jag att den skickar sådana mängder med mail? Tack! |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Medlem
Kolla readme-filen och csf.conf under "Process Tracking". Där kan du ändra inställningarna för hur ofta 'varningsmailen' skickas ut. (Eller avaktivera funktionaliteten helt om du vill.) Normala processer -- som exempelvis www-data + apache2 -- kan redigeras in i csf.pignore så att de ignoreras av CSF. Jag är osäker på vilket det bästa sättet att göra det på är i det här fallet, men något i stil med:
Kod:
exe:/sbin/portmap exe:/usr/lib/apache2/mpm-prefork/apache2 readme.txt Citat:
We are what we repeatedly do. Excellence, therefore, is not an act, but a habit. -- Aristotle Senast redigerad av Matti, 2012-05-23 klockan 08:48 |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Hmm, okej, tack!
Så t.ex. Suspicious process running under user www-data är inget märkvärdigt, utan så det "ska" vara? Jag lade till det här i csf.pignore: Kod:
user:www-data Tack! |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Medlem
Citat:
Kod:
May 21 13:07:40 kuhn lfd[1956]: *Suspicious Process* PID:21657 User:www-data Uptime:82972 secs EXE:/usr/lib/apache2/mpm-prefork/apache2 CMD:/usr/sbin/apache2
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Jag kompletterade pignore lite och lade till de saker som förekommer oftast. Jag har insett nu att det är inställt så att den rapporterar alla processer som körts längre än 1800 sekunder. Så rapporterar inget från t.ex. Apache längre, eller för NFS'en. En mycket bra sak som jag (självklart) tänker behålla är att varje gång någon loggar in via SSH får jag ett mail med vem det här, varifrån användaren ansluter och vilken typ av autentisering jag använt. På så sätt kommer man direkt se om någon obehörig lyckats ta sig in.
Rätt spännade att kolla csf.deny där alla som försöker logga in som root hamnar, efter 3 misslyckade inloggningar. Den listan växer nått otroligt för varje dag. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|