webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Användning > Hårdvara > Hemelektronik, mobiltelefoner och prylar

Hemelektronik, mobiltelefoner och prylar Ett forum för övriga diskussioner om hårdvara, såsom mobiltelefoner, tv-apparater, htpc och annan hemelektronik.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2003-09-11, 12:56   #1
bassebhu
Moderator

bassebhus avatar

Registrerad: 2001-11-20
Lösningar: 36
arg Mobilreparation

Tja.

Jag köpte för ett tag sedan en SonyEricsson t68i från techshop.nu

Jag mejlade dem och berättade att displayen var "oljig". OK svarade de och skickade ett kuvert som jag skulle skicka iväg telefonen i, inget mer med det.
Ingenting om att det var ett fel som inte gick på garantin.

Nu får jag ett brev från anovo.se där jag har 4 (3?) alternativ.
1. Reparera den för 474kr exkl allt (blir väl runt 700kr inkl antar jag)
2. Få tillbaka den oreparerad för 200 exkl allt (blir väl runt 300-400kr antar jag, vad nu den kostnaden kan tänkas betala?)
3. De behåller min mobil utan att jag får ersättning (otroligt korkat alternativ)
4. (ett blankt alternativ?!)

Kunde jag inte redan från början fått veta att det kommer att kosta en ny mobil för att reparera en liten oljefläck på displayen?
Vidare att jag angav att den är allmänt seg i menyvalen verkar de inte ha uppmärksammat.

Är detta rimligt?

Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

Rapportera till bassebhu
bassebhu besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2003-09-11, 13:05   #2
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Registrerad: 2002-08-03
Lösningar: 150
Att den var oljig i displayen tyder på att den har fått sig en känga och nej, det går vanligtvis inte på garantin.
Äldre 2003-09-11, 13:07   #3
mrblonde
Medlem

Registrerad: 2001-08-14
Lösningar: 32
Garanti gäller i 6 månader från inköpstillfället. Du borde få den reparerad utan kostnad.

konsumentverkets text om fel på varor

"Få av oss kan med lätthet ge upp vår tro på att samhället på något sätt är förnuftigt inrättat. Tanken på att staten har blivit vansinnig och bestraffar så många oskyldiga människor är outhärdlig. Och därför måste bevisen förnekas."
Arthur Miller
mrblonde besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2003-09-11, 13:11   #4
Dryden
Medlem

Drydens avatar

mrblonde: felet som basse råkat ut för låter inte som att det vore ett fabriksfel, vilket är det som täcker garantin. Det står också i manualen hur telefonen ska hanteras och förmodligen har också inköpsstället skriftligen lämnat ut sitt ansvarsområde vad gäller garantiärenden.

Dessutom lämnar de allra flesta mobiltelefontillverkare 12 månaders garanti och det är också tillverkarna som bestämmer garantins längd, inte återförsäljaren. SonyEricsson har på sina mobiltelefoner, liksom de flesta andra, 12 månaders garanti och nej, det täcker inte den här typen av skador.
Äldre 2003-09-11, 13:14   #5
Josef
Medlem

Registrerad: 2002-03-16
Lösningar: 80
Men att han ska behöva betala ca 300 kr för att få tillbaka sin telefon tycker jag låter lite vrickat.
Josef besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2003-09-11, 13:20   #6
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Japp, återförsäljaren borde ha informerat basse om hur det ligger till med undersökningskostnader och eventuella utlägg för honom. Har de inte gjort det så tycker jag att basse ska konfrontera dem med den uppgiften.
Äldre 2003-09-11, 13:23   #7
bassebhu
Moderator

bassebhus avatar

Men saken är ju den att jag skrev till techshop.nu och berättade hur det var. Jag fick då ett vadderat kuvert på posten som jag skulle skicka iväg telefonen i (till ericsson). Man antar ju då att det går på garantin eller hur?

Sen kommer ett brev från ett annat företag (anovo.se tydligen) som jag inte har en susning om hur de kom in i bilden (närmast Väsby där jag bor nu kanske?) och ger mig tre(4 hehe?) alternativ där inget låter lockande.

Rapportera till bassebhu
Äldre 2003-09-11, 13:25   #8
Palle
Moderator

Palles avatar

Registrerad: 2000-04-06
Lösningar: 128
Du kanske får skriva det 4´e alternativet själv?
Citat:
4. Skicka mig en ny T610 istället, bums!

webb · jobb · twitter · google+ · favoriter
Palle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2003-09-11, 13:36   #9
mrblonde
Medlem

Registrerad: 2001-08-14
Lösningar: 32
Jag tolkade det som att det var en underlig fläck på telefonen när han packade upp den, har den uppkommit senare är det nog svårt att få en ny på garantin.

Hur som helst så är det dax att börja lusläsa villkoren på baksidan av webbsidan för att se vad som gäller och vad du gått med på.

Det låter dock lit märkligt att du skall behöva betla om de inte upplyste dig om kostnaden innan. Ring och prata med dem är väl enklast.

"Få av oss kan med lätthet ge upp vår tro på att samhället på något sätt är förnuftigt inrättat. Tanken på att staten har blivit vansinnig och bestraffar så många oskyldiga människor är outhärdlig. Och därför måste bevisen förnekas."
Arthur Miller
mrblonde besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2003-09-11, 13:39   #10
Dryden
Medlem

Drydens avatar

mrblonde: exakt, exakt och exakt.
Äldre 2003-09-11, 13:47   #11
bassebhu
Moderator

bassebhus avatar

Ja, den har uppkommit senare. Men jag tycker ändå inte att det ska gå att få en sådan fläck, eller döda pixlar eller vad man ska kalla det.

Jag tycker att jag borde ha fått information om att det inte går på garantin när jag berättade för dem precis vad som var fel. Jag tycker också att det borde ha stått i "reparationskuvertet" jag fick. Jag borde även ha fått information om att telefonen skulle skickas till ett annat bolag. Jag tog för givet att det var ericsson som skulle fixa det, när det stod "Teli Service AB Ericsson" och en fet ericssonlogga på "inskickningskortet". Slutligen så vill jag veta vad som kostar 200 exkl moms och frakt för att jag ska få tillbaka telefonen. Ligger anovo.se som det verkar (i väsby), så borde jag kunna traska ned dit och hämta min telefon. Möjligen betala några kronor för kuvertet och kostnadsförslaget, för det var inget stort fel, den gick utmärkt att ringa med.

Rapportera till bassebhu
Äldre 2003-09-11, 13:56   #12
Dryden
Medlem

Drydens avatar

Det är inga döda pixlar, det är displayen som mest troligt har spruckit och det som kostar är undersökningskostnaden.
Jag skulle vidare tippa på att telefonen är skickad till Anovo Nordic i Kristinehamn, som verkar vara de som för Anovo sköter mobilreparationer.
Äldre 2003-09-11, 14:02   #13
bassebhu
Moderator

bassebhus avatar

ok, så de vill ha 200kr exkl moms för undersökningen?
varför vill de inte ha betalt för undersökningen om man väljer att reparera mobilen? Då vill de i stället ha 274kr exkl moms för en ny display, sedan 200kr för arbetet att sätta dit ny display. Inget för undersökningen. Shyssta kebaber!

Rapportera till bassebhu
Äldre 2003-09-11, 16:05   #14
Batboy
Medlem

Registrerad: 2000-01-16
Lösningar: 97
Grattis, jag hör till de stackars personer som får sitta och laga dessa mobiltelefoner (och höra allt snack från personer som dig).

Med all säkerhet är displayen i din telefon trasig pga yttre åverkan (tappat den, satt dig på den, whatever), vilket naturligtvis garantin inte täcker.
Citat:
bassebhu skrev:
ok, så de vill ha 200kr exkl moms för undersökningen? /../ Ligger anovo.se som det verkar (i väsby), så borde jag kunna traska ned dit och hämta min telefon. Möjligen betala några kronor för kuvertet och kostnadsförslaget
Lämnar du in bilen för undersökning (något som glappar i framvagnen), tror du då att det är gratis??
Att ta 200 spänn i undersökningskostnad är inget konstigt, någon måste trots allt hantera din telefon. En tekniker spenderar allt från 5 - 25 minuter med din telefon (skruvar isär, undersöker, testar, kommer fram till vad som behöver bytas, skriver ett KF).
Ska han göra detta gratis?
Om du tycker det så får du nog nytt jobb vart som helst, då du uppenbarligen inte har något emot att jobba gratis.
Att sedan stället du lämnade in telefonen på inte informerade dig om ev. undersökningsavgift är knappast reparatörens fel.
Citat:
bassebhu skrev:
varför vill de inte ha betalt för undersökningen om man väljer att reparera mobilen? Då vill de i stället ha 274kr exkl moms för en ny display, sedan 200kr för arbetet att sätta dit ny display.
Huh?
Igen, varför skulle arbetet/undersökningen vara gratis?
Om du väljer att få den reparerad får du naturligtvis betalat en arbetskostnad istället för undersökningskostnad (eller vill du betala båda två?).
Om du skulle köpa en lös display till t68 från någon tillbehörsaffär, får du betala runt 500:-.
LCD-displayer är inte gratis vill jag lova..

/j
Batboy besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2003-09-11, 22:49   #15
bassebhu
Moderator

bassebhus avatar

Hej Batboy!

Tack för ditt svar. Många bra saker du hade att komma med och jag tar åt mig.

Visst borde jag ha förstått att det inte går på garantin, men jag tycker fortfarande att jag fått dålig information. Varför sa de inte att det inte skulle gå på garantin när de skickade ut en "servicepåse"? Hade jag vetat det hade jag väl gått till närmsta nisse i centrum i stället för att skicka iväg den. Jag är också fundersam över varför jag inte fick information om att ett tredje bolag skulle komma in i bilden.

Jag får betala och se glad ut, men jag tycker jag gjort lika mycket fel som företagen.

Vad jag menade med undersökningskostnaden var att, om jag vill ha tillbaka mobilen oreparerad så får jag betala 200kr (antagligen undersökningen som redan måste ha varit gjord eftersom de konstaterat att det inte går på garantin). Om jag väljer att få den reparerad så behöver jag inte betala 200kr för undersökningen. Jag får givetvis betala för reparationen, men det borde bli 200kr för undersökningen som redan gjorts också.

Du måste ha missförstått. Undersökningen måste redan ha gjorts! Varav konstigheten i ditt resonemang om att man betalar arbetskostnad i stället för undersökning.

"Vill du ha mobilen oreparerad, betala 200kr för undersökningen"
"Vill du ha mobilen reparerad, betala 200kr i arbetskostnad och glöm att vi undersökte den"

Mvh,

Rapportera till bassebhu
Äldre 2003-09-13, 21:48   #16
Silon
Medlem

Registrerad: 2001-06-11
Lösningar: 1
Jag hör också till dom stackarna som reparerar lurarna, precis som batboy.

Citat:
bassebhu skrev:

Visst borde jag ha förstått att det inte går på garantin, men jag tycker fortfarande att jag fått dålig information. Varför sa de inte att det inte skulle gå på garantin när de skickade ut en "servicepåse"? Hade jag vetat det hade jag väl gått till närmsta nisse i centrum i stället för att skicka iväg den.
Återförsäljaren kan inte avgöra om det är ett garantiärende eller ej. Speciellt inte när dom inte sett telefonen med egna ögen. Enligt konsumentköplagen så ska man däremot inte behöva betala någon undersökningsavgift om man lämnar in den i tron att det är garanti. Där jag jobbar har den lagen aldrig tagit kraft när skadan är självförvållad i samband med ytter åverkan eftersom det är så synligt. Därmed kan det även ifrågasättas i ditt ärende eftersom du själv säger att du borde förtått att det inte går på garantin.

Citat:
Jag är också fundersam över varför jag inte fick information om att ett tredje bolag skulle komma in i bilden.
Om du skickade kuvertet till Anovo Nordic istället för din återförsäljare så stod det ju klart och tydligt på kuvertet. Sedan förstår man även själv att återförsäljaren inte sitter och lagar alla produkter dom säljer själva utan en 3:e part måste kopplas in.

Citat:

Jag får betala och se glad ut, men jag tycker jag gjort lika mycket fel som företagen.

Vad jag menade med undersökningskostnaden var att, om jag vill ha tillbaka mobilen oreparerad så får jag betala 200kr (antagligen undersökningen som redan måste ha varit gjord eftersom de konstaterat att det inte går på garantin). Om jag väljer att få den reparerad så behöver jag inte betala 200kr för undersökningen. Jag får givetvis betala för reparationen, men det borde bli 200kr för undersökningen som redan gjorts också.
Du måste ha missförstått. Undersökningen måste redan ha gjorts! Varav konstigheten i ditt resonemang om att man betalar arbetskostnad i stället för undersökning.

"Vill du ha mobilen oreparerad, betala 200kr för undersökningen"
"Vill du ha mobilen reparerad, betala 200kr i arbetskostnad och glöm att vi undersökte den"
Undersökningen är en del av arbetetet och därför ingår undersökningsavgiften i arbetskostnaden men jag förstår vad du menar, I detta fall la dom inte på något utöver kostnaden för undersökning av någon anledning, möjligtvis för att byta LCD inte är speciellt avancerat.

Senast redigerad av Silon, 2003-09-13 klockan 22:06
Silon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2003-09-14, 13:50   #17
bassebhu
Moderator

bassebhus avatar

Citat:
Silon skrev:
Om du skickade kuvertet till Anovo Nordic istället för din återförsäljare så stod det ju klart och tydligt på kuvertet. Sedan förstår man även själv att återförsäljaren inte sitter och lagar alla produkter dom säljer själva utan en 3:e part måste kopplas in.
Jag skickade inte till min återförsäljare utan till, vad jag trodde, var Ericssons servicecenter där alla reparationer gjordes. I stället får jag ett kostnadsförslag från ett bolag som jag inte valt.

Jag ursäktar min okunnighet och börjar förstå hur det fungerar nu. Jag ska givetvis betala reparationen. Det är inte ATT det kostar jag bryr mig om, utan VARFÖR det kostar jag ville ha reda på. Nu vet jag vad det är jag betalar och fortfarande så är jag fundersam hur man kan ta 200kr i undersökningskostnad när folk här slänger fram ett avgörande på 1 minut.

Mvh,

Rapportera till bassebhu
Äldre 2003-09-15, 11:49   #18
Silon
Medlem

Registrerad: 2001-06-11
Lösningar: 1
Citat:
bassebhu skrev:
Jag skickade inte till min återförsäljare utan till, vad jag trodde, var Ericssons servicecenter där alla reparationer gjordes. I stället får jag ett kostnadsförslag från ett bolag som jag inte valt.
Anovo är ett servicecenter för Ericsson, Nokia m.fl och ja, dom utför garantireperationer och är dessutom störst på det i Sverige. Det är alltså inte Ericsson som äger dessa servicecenter. Det har absolut ingen betydelse att det är ett annat företag eftersom dom är i avtal med Ericsson och gör deras service. Det är så det fungerar.

Citat:
bassebhu skrev:
Jag ursäktar min okunnighet och börjar förstå hur det fungerar nu. Jag ska givetvis betala reparationen. Det är inte ATT det kostar jag bryr mig om, utan VARFÖR det kostar jag ville ha reda på. Nu vet jag vad det är jag betalar och fortfarande så är jag fundersam hur man kan ta 200kr i undersökningskostnad när folk här slänger fram ett avgörande på 1 minut.
Mvh,
Undersökrningen innebär att skruva upp telefonen, se att allt är ok, servicetesta och speciellt om den utsatts för yttre åverkan, köra den mot ett GSM testinstrument. Bara för att teknikern ska försäkra sig om att det inte har uppkommit några fler fel. Så 200 kronor är inte mycket pengar för det.
Silon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2009-07-23, 12:35   #19
Drutt80
Medlem

Registrerad: 2009-07-23
Lösningar: 0
tummen upp Reparerade själv men iphone med Gizmostruction.

Jag lagade min telefon själv med hjälp av instruktionsfilm som jag hittade på http://www.gizmostruction.se. Sen köpte jag sjävla LCD-diplayen till min iPhone hos mrgizmo.se de hade även mobilverktyg billigt.
Hoppas det löser sig. Hos telia skulle det kosta 2300:- att byta lcd för mig gick det på 635.
Drutt80 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2009-07-23, 12:50   #20
Mr. N.
Moderator

Mr. N.s avatar

Registrerad: 2002-09-23
Lösningar: 116
Jag hoppas att det har löst sig på de sex år bassebhu haft på sig att lösa problemet... Det är väl inte så att herr nyregistrerad bara vill göra reklam för sina sidor?
Äldre 2009-07-23, 12:57   #21
Danne V
Medlem

Danne Vs avatar

Registrerad: 2006-08-02
Lösningar: 289
Citat:
Batboy skrev: Visa inlägg
Grattis, jag hör till de stackars personer som får sitta och laga dessa mobiltelefoner (och höra allt snack från personer som dig).
...osv med med okunnigt, insinuant och arrogant dravel som jag klippt bort.

Du har uppenbarligen inte en susning om vilka regler som gäller för en näringsidkare. Hört talas om t.ex. Konsumentköplagen och Produktansvarslagen? Har du läst KKL och försökt fatta vad det står i den? Vet du vad som gäller de första sex månaderna under ett konumentköp? Hur länge näringsidkaren har ansvar för produkten totalt och vad detta ansvar går ut på?

Med andra ord: Vad du skriver kan gälla i somliga fall, men långt ifrån i alla. Näringsidkaren är ofta skyldig att hålla konsumenten helt skadeslös, dvs konsumenten ska inte betala en enda spänn för att få sin produkt lagad eller ersatt.

Du är säkert en jäkel på att laga telefoner. Men koll på regelverket har du definitivt inte.
Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
Våga Vägra
FaceBook
Danne V besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2009-07-23, 13:20   #22
Dryden
Medlem

Drydens avatar

...men det kan också vara värt att notera att "yttre åverkan" inte faller under ramen för garantiåtgärd. Det var väl där själva grundproblemet låt, eller har jag missat något?
Äldre 2009-07-23, 13:44   #23
Danne V
Medlem

Danne Vs avatar

Registrerad: 2006-08-02
Lösningar: 289
Citat:
Dryden skrev: Visa inlägg
...men det kan också vara värt att notera att "yttre åverkan" inte faller under ramen för garantiåtgärd. Det var väl där själva grundproblemet låt, eller har jag missat något?
Näringsidkarens "garanti" har egentligen inte med saken att göra om skadan uppkommit inom 6 månader efter köp - såvida den inte är bättre än den lagstadgade rätten konsumenten har förstås, vilket den inte ofta är.

Lagen säger att det är näringsidkaren som ska kunna bevisa att skadan uppkommit genom köparens försummelse, etc, om den uppträder inom 6 månader. Säljaren har alltså en bevisbörda som han inte alltid kan svara upp till även om det "är uppenbart" att konsumenten själv skadat prylen..

I ljuset av det (och OM nu den aktuella skadan uppkommit inom 6-månadersgränsen), så är det ju ytterst märkligt att debitera en undersökningsavgift innan man ens kunnat bevisa att köparen orsakat skadan själv.

Alltså: Det är absolut INTE självklart att debitera undersökningsvgift. Om säljaren gör som lagstiftaren avser, så ska han FÖRST ta in telefonen på koll. OM han kan bevisa att skadan uppkommit genom köparens slarv/försummelse, så kan han ta ut avgiften. Kan han INTE bevisa det, så ska ha laga eller ersätta telefonen utan att det ska kosta konsumenten ett rävöre.

Förutsatt att skadan alltså uppkommit inom 6 månader.
Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
Våga Vägra
FaceBook
Danne V besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svar
webForum > Användning > Hårdvara > Hemelektronik, mobiltelefoner och prylar

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 10:31.