webForumDet fria alternativet

NAS & router - tips inför köp

Nätverk

29 svar · 4 115 visningar · startad av Dryden · sida 2 av 2

Frågan, av Dryden

Jag går i inköpstankar. Det ska bli en NAS (för två diskar, spegling för backup och så vidare) och där till även en ny router (med WLAN) till hemmanätverket. Idag har jag en Zyxel P-320W och den gör sitt jobb bra så länge man kör enklare surfning över WLAN:et men så fort det börjar bli lite tyngre filer så dyker den nästan per omgående. NAS:en då? Primärt filserver och backup, sekundärt ska den h

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Ni ska inte titta er blinda på hastigheten på interfacen i NASarna ni tittat på ingen av dom klarar va de lovar.

tips...
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/85/93/
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=151750

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Dryden skrev:

Ja, nästa utmaning blir ju att placera ut dem i lägenheten. Inte helt lätt då jag vill ha bort massa prylar från vardagsrummet där jag tittar på film. Jag har funderingar på garderober men då måste det dras extra kablar, och jag tycker det är brutalt tråkigt att mecka om med strömförsörjning och annat bök. ;)

Ja, verkligen. Jag väntar bara på att de "digitala hemmen" åtminstone ska ha några fiber- och vägguttag i garderoben så att man kan slänga in allt skräp man behöver använda, men inte behöver lyssna på 200 dB fläktspinn.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Webhallen var inte blixtens barn direkt. De verkar inte ha rört min order, som jag la i fredags morse.

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Jag bodde i en lägenhet förut där det fanns två jordade uttag i garderoben. Fråga inte varför... Jag har ingen aning.

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Det ser vettigt ut, Dryden. Ska hålla ett öga på detta för kag är på jakt efter samma själv. ÄR dock lite sugen på ASUS WL-500W som router. Får se vad det blir, släng gärna upp en lite bedömning när du har fått grejorna!

StefanBergfeldt skrev:

Jag bodde i en lägenhet förut där det fanns två jordade uttag i garderoben. Fråga inte varför... Jag har ingen aning.

Tänkt för frysbox kanske?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Dryden skrev:

Webhallen var inte blixtens barn direkt. De verkar inte ha rört min order, som jag la i fredags morse.

Ska jag svänga förbi Sumpan i morron och hämta grejorna? Det är ju bara en kilometer från jobbet, så den omvägen kan jag ta... ;)

Jaså, kolon. Du andas igen efter vändningen i lördags kväll? :moose

Nu har de äntligen pallrat iväg paketet. Det borde väl kunna gå att hämtas i morgon eftersom det är lite mer speed på företagspaket. :)

Återkommer med en kort recension när jag har riggat den och lekt lite.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Dryden skrev:

Återkommer med en kort recension när jag har riggat den och lekt lite.

Hur går det :p

Låt mig leka klart. ;)

Nejdå, den gör inget väsen av sig och det är i mina ögon ett bra betyg. Jag har dessutom skuffat undan den i ett skåp i hallen där den står och håller värmen. I min iMacs begynnelse körde jag den trådlöst mot routern och kom utan problem upp i hastigheter på 50Mbit mot WAN. Nu kör jag den trådlöst och då har jag kommit upp i över 100Mbit nedströms mot WAN. LAN har jag dock inga mätvärden på men nu när du säger det ska jag nog ta och se om jag hittar någon applikation som kan hålla lite koll åt mig. Om det nu inte finns något inbyggt i OS X som jag totalt missat vill säga. ;)

PS3:an går än så länge över trådlöst och det fungerar också kalasbra men den kommer att bli trådbunden på sikt. En laptop får också plats i lägenheten och där märker jag också stor skillnad. Där min gamla Zyxel P-320W kopplade ner om man skyfflade för mycket filer (flytta några hundra meg bilder trådlöst var ingen hit) rullar nu 460N utan problem vidare. Ofta tuggar man ju hem 1Gb-filer till PS3:an. Inga problem.

Nöjd som sagt, även om jag inte har några LAN-värden att presentera. Än.

Jag testade just NetMonitor och det var väl faktiskt inga jättelysande värden jag fick över LAN:et. Det pendlade mellan 70-120Mbit/s när jag flyttade en ISO-fil och även en .avi-film från min nätverksdisk till iMacen, över kabel. Tämligen långt ifrån de gigabithastigheter (med en nypa salt såklart) som utlovats.

Frågan är ju bara om 1) det är routern som är flaskhalsen eller om det är något annat 2) siffrorna är tillförlitliga. Jag tycker nämligen att det går toksmidigt att browsa bildarkiv över nätverket exempelvis, och då är det högupplösta RAW-bilder bland annat.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)