Ska köpa mig en kompakt kamera som jag ska ha och fotografera med när jag åker utomlands i december.
Jag har funderat på att köpa en systemkamera igen men dom är ju lite otympliga till skillnad ifrån kompaktkameror.
Jag vill ha en kompakt kamera som är så lik en systemkamera som möjligt när det gäller funktioner. Den ska helst va så liten och smidig som möjligt. Finns det undervattenhus till den som klarar 40M så är det ett plus.
Vad finns det för alternativ i prisklassen 2000 - 3000 Kr?
Nu har jag fått min kamera. Första intrycket var att den var tyngre än väntat, väldigt snygg och kändes välbyggd. Ska bli intressant att fota lite med den nu i helgen. Kan inte säga så mycket mer just nu.
Fotade lite här och där. Det var lite lurigt att få välexponerade bilder i början, men efter jag hade pillat lite så blev det riktigt bra. Testade makrofinessen också, man kan i princip lägga kameran mot motivet. Bildkvaliteten är bra i bra ljus, som det brukar vara med kompaktkameror då alltså. Vet inte hur det kommer bli med den exponeringsosäkerheten, men jag har läst om fler som tyckt det, men att det gick att justera så blev det bra. Och det går smidigt att justera via en 4-vägs joystick. Kanske inte är någon kamera för den kompletta amatören, verkar som det behövs lite kärlek för att få riktigt bra bilder. Men blir det det, då är det trevligt. 7,1 x optisk zoom i en kamera knappt större än ett visakort är riktigt trevligt. Och ja, den finns i andra färger, silver, svart och röd har jag för mig.
aha, du har haft systemkamera innan :) ja om man vill fota på riktigt är systemkamera det enda rätta. Just D80 tycker jag var riktigt nice, kul kul, happy foting!
aha, du har haft systemkamera innan :) ja om man vill fota på riktigt är systemkamera det enda rätta. Just D80 tycker jag var riktigt nice, kul kul, happy foting!
Ja jag gillar den skarpt, har bara haft en Canon innan och aldrig gillat Nikon riktigt, men nu har jag blivit förälskad ;)
281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.868a69e5