Den där hp:n verkar vettig.. fast vad skiljer de ni tipsar om förutom 1500kr i pris?
Välja laptop är en djungel!
30 svar · 3 031 visningar · startad av :stefan: · sida 2 av 2
Frågan, av :stefan:
Min förra lön blev uppåt väggarna fel och nu har de rättat till det - alltså har jag alldeles för mycket pengar för mitt eget bästa just nu... :e Jag har ju bara köpt dator i delar tidigare, så jag är helt lost på laptopfronten. Vad ska man titta efter? Vad ska man undvika? Vilka processorer slukar ström? Vilken tillverkare kör med dumma specialgrejor som kostar skjortan när man exempelvis vill
Läs frågan i sin helhet →jofawe skrev:
Den där hp:n verkar vettig.. fast vad skiljer de ni tipsar om förutom 1500kr i pris?
klicka upp bägge länkarna idag ;) så är priset detsamma på bägge.
:stefan: skrev:
Var går gränsen för en vettig upplösning på 15 resp 17 tum för en bärbar nu för tiden?
Jag har 1366x768 på 11 tum och det tycker jag är lagom, så 15/17 tum borde ha minst 1920x1080, men det tror jag inte finns på några bärbara idag.
Förresten, är verkligen Apple så överlägsna på batterisidan? Min iBook rullar gladeligen över fyra timmar med konstant surfande, filmtittande osv, men på de jag såg när jag tittade runt i går (där det öht var specat) var ingen över två timmar..? :q
De med två timmar låter mer som en ersättare till stationär dator, dvs de har mer prestanda än en vanlig bärbar, mer i klass med en stationär. I allmänhet så drar ju mer prestanda mer ström. De flesta jag pratar med som köper en bärbar är inte ute efter en dator att ta med sig, utan en stationär dator som tar mindre plats.
Min bärbara, som jag haft i över två år och fortfarande är väldigt nöjd med, har en batteritid på 7 timmar. Den är också liten och smidig, väger lite drygt ett kilo och är verkligen praktisk att ha med sig på fältet. Enda nackdelen är väl att den kostar därefter:
Fråga kolon: när man skaffar ny burk med operativsystem, hur är det med att få Vista på skiva egentligen? Får man med skivan också eller är det bara info på nån sorts återställningspartition?
Jag gillar inte riktigt att inte ha en skiva, kan man få tag på en sån från Microsoft när man har licens och allt utan att det kostar skjortan?
Det hängde inte med nån installationsskiva vad jag vet utan jag fick bränna en recovery-partition på DVD. Kan man be att få en? Inte vet jag. I så fall är det stället man köpte burken från man ska kontakta eftersom det är en OEM-version av operativet. Tror jag.
Fråga kolon: när man skaffar ny burk med operativsystem, hur är det med att få Vista på skiva egentligen? Får man med skivan också eller är det bara info på nån sorts återställningspartition?
Jag gillar inte riktigt att inte ha en skiva, kan man få tag på en sån från Microsoft när man har licens och allt utan att det kostar skjortan?
Ja man bränner en DVD från återställningspartitionen på hårddisken.
Funkar ju lika bra som en originalskiva såvitt jag förstår.
Jag kör med 1440*900 px på min Hp dv9232 (17" wide).
Finns luckor på datorns undersida där man lätt stoppar i mer RAM och HDD.
tydal skrev:
Jag har 1366x768 på 11 tum och det tycker jag är lagom, så 15/17 tum borde ha minst 1920x1080, men det tror jag inte finns på några bärbara idag.
Jodå, jag har 1920X1200 på en av mina fast den är nog mer att betrakta som släpbar än bärbar.
Köpte till något CarePaq-avtal (för garantin)? Om inte, snälla gör det, du kommer INTE ångra dig. Förläng till tre år och garantera dig världens bästa hämtservice och garanti- och kundsupport.
OveRRidE skrev:
Köpte till något CarePaq-avtal (för garantin)? Om inte, snälla gör det, du kommer INTE ångra dig. Förläng till tre år och garantera dig världens bästa hämtservice och garanti- och kundsupport.
Han yrade nåt på ComputerCity om nån treårig förlängning för 2k, den du menar? Eller är det nåt av deras egna påhitt tro? Hur som helst så nobbade jag den till en början iaf. ;)
Han yrade nåt på ComputerCity om nån treårig förlängning för 2k, den du menar? Eller är det nåt av deras egna påhitt tro? Hur som helst så nobbade jag den till en början iaf. ;)
Det ska vara HP's egna CarePaq, inget annat.
Tro mig, du vill INTE ha enbart ett års garanti på en bärbar. Det är bara korkat.