Hej,
Jag läste den tidigare tråden om CMS:er men hittade inte informationen jag undrar över. Jag vill bygga hemsidor för kunder så att jag senare kan redigera hemsidorna, samt att kunderna kan få ett enkelt gränsnitt för att redigera texter och bilder på hemsidan (med inloggning, olika för mig och kunden).
Kan man implementera en egen tidigare gjord site till CMS för att sedan vidareutveckla den i CMS:et? ...eller måste man bygga upp hela siten direkt i CMS:et?
Använder man sig "bara" av färdiga moduler och/eller mallar i ett CMS eller kan man helt styra designen själv om man vill?
Har man egen koll på HTML, Javascript och PHP-koden och kan redigera den?
Jag vill ha textmassorna mm på websidorna i en MySQL db och genom inloggning (av mig eller kund) kunna redigera innehållet.
Vilket CMS kan vara bäst för mitt ändamål? Det tar säkert ett tag att testa dem så jag är mycket tacksam för hjälp att välja. :)
Kan man implementera en egen tidigare gjord site till CMS för att sedan vidareutveckla den i CMS:et? ...eller måste man bygga upp hela siten direkt i CMS:et?
Det beror lite på...
Kan du t.ex. exportera en komplett site i t.ex. RSS eller Atom kan du oftast importera det materialet in i ett CMS.
Det är enklare i en del CMS än i andra.
Schmoo2 skrev:
Använder man sig "bara" av färdiga moduler och/eller mallar i ett CMS eller kan man helt styra designen själv om man vill?
Du kan alltid styra själv om du väljer ett CMS där du har tillgång till källkoden.
Det kan vara mer eller mindre jobb dock (främst kanske beroende på hur många olika mallfiler/HTMLkodgenererande moduler CMS:et du väljer använder som du vill/behöver ändra på.)
Schmoo2 skrev:
Har man egen koll på HTML, Javascript och PHP-koden och kan redigera den?
Beror på systemet det. OpenSource-licensiering och tillgång till källkod är liksom nära relaterat så att säga ;)
Finns undantag med andra licensmodeller dock...
Schmoo2 skrev:
Jag vill ha textmassorna mm på websidorna i en MySQL db och genom inloggning (av mig eller kund) kunna redigera innehållet.
Inga problem.
Schmoo2 skrev:
Vilket CMS kan vara bäst för mitt ändamål? Det tar säkert ett tag att testa dem så jag är mycket tacksam för hjälp att välja.
Instämmer med tidigare tipsare, men vill också nämna att man kan komma långt med hjälp av Wordpress om det gäller små till medelstora webbplatser också (Drupal och Jomla är lite större som alternativ betraktat och kan vara komplexa att sätta sig in i om det gäller t.ex. en förening eller ett mindre företag )
Etomite är också ett system som är hyfsat enkelt att använda och bygga siter på om man siktar på den "lättviktigare" klassen av CMS-system.