webForumDet fria alternativet

The Dark Knight DVD-screener ute nu

Film & TV

29 svar · 1 521 visningar · startad av JollyTime · sida 2 av 2

Frågan, av JollyTime

Redigerat med anledning av webForums regler §3. Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med :stefan: alternativt <forumledare@webforum.nu>. :stefan: Moderator, webForum

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 2006608 inlägg

OveRRidE skrev:

Nej, det tycker jag inte heller, trots att jag laddar ner musik själv.

Hur menar du då? Är det en rättighet för dig att ladda ner piratkopierat material, men inte andra?

För att inte dra ut på det här alltför långt...
Jag tyckte bara att det var konstigt att du kastade dig in i denna diskussionen med vad jag uppfattade som ett motstånd mot tankande av piratkopierat material, när jag för mindre än ett dygn sen läst att du själv tankade just piratkopierat material... Men du är du, jag är jag, och det blir nog bäst om det fortsätter att vara så. :)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Man kan väl ladda ner saker men ändå veta att det inte är lagligt? Frågan här var ju om någon skulle stå över lagen pga. vissa orsaker.

Jag kör ofta för fort trots att jag vet att man inte får. Skulle någon fråga mig om man får lov att köra för fort är ju det naturliga svaret att det får man inte.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

andyoumaydie skrev:

Hur menar du då? Är det en rättighet för dig att ladda ner piratkopierat material, men inte andra?

Nej, men jag försöker inte berättiga mitt leachande med att jag råkar ha ett speciellt mentalt tillstånd.

andyoumaydie skrev:

För att inte dra ut på det här alltför långt...
Jag tyckte bara att det var konstigt att du kastade dig in i denna diskussionen med vad jag uppfattade som ett motstånd mot tankande av piratkopierat material, när jag för mindre än ett dygn sen läst att du själv tankade just piratkopierat material... Men du är du, jag är jag, och det blir nog bäst om det fortsätter att vara så. :)

Jag laddar själv ner en del musik, men väldigt väldigt sällan film, den hyr jag istället och får direkt hem i brevlådan. Jag skulle inte underkasta mig att titta på en av mig efterlängtad film som screener eller i dålig kvalitet, just bara för att den går att få tag i. Så viktigt är det inte för mig. Musik brukar jag försöka köpa om jag verkligen tycker om; inget går upp mot en rykande fräsch platta i stereon.

Jag brukar irritera mig på alla snorungars konstlade inställning till att piratkopierat material bör vara en rättighet och som sen börjar blanda in "information skall vara fri" i själva resonemanget - det är ju så korkat att det inte ens går att diskutera, men det är ett annat ämne.

Dock, precis som många andra laddar jag ner för att jag tycker att musik och film i tryckt eller pressat medieformat är för dyrt idag, men jag tar det inte till extrema nivåer, som folk som sitter och sliter ner hela säsonger av tvserier innan ens de svenska tvkanalerna har fått tillstånd att köpa in dem, eller folk som fullkomligt dammsuger piratnätverk i jakt på alla nyaste filmer och produktioner och sen distar ut gratis till resten av världen. Det är många fel i branschen, men någon måtta får det vara på det.

Medlem sedan dec. 2006608 inlägg

Nicrosoft skrev:

Jag kör ofta för fort trots att jag vet att man inte får. Skulle någon fråga mig om man får lov att köra för fort är ju det naturliga svaret att det får man inte.

Givetvis har du rätt, men om du i en diskussion om hastighetsbegränsningar hade sagt att det inte är en mänsklig rättighet att köra för fort, och jag sett dig på väg till diskussionen i en uppenbart allt för hög hastighet, så hade jag nog använt det mot dig i diskussionen, speciellt om du var mot höjda hastighetsbegränsningar. :)

OveRRidE skrev:

Nej, men jag försöker inte berättiga mitt leachande med att jag råkar ha ett speciellt mentalt tillstånd.

Nej, tack o lov.
Men det hoppas jag att du inte trodde att jag ville ha det till.

Jag är för övrigt själv ganska enig med dig vad gäller tankande.
Film ser jag väldigt sällan, och de ggr jag gör det är det oftast nån som går på tv. Däremot lyssnar jag väldigt mycket på musik.
Och där har jag ändrat mitt beteende en del i o m att mycket musik blev tillgänligt på nätet. Istället för att att stå i skivbutiken och provlyssna kan jag nu göra det hemma i lugn och ro, i tillägg till att jag har ett fasansfullt mycket större utbud. Gillar jag något, köper jag det, helst på vinyl, oftast.
Jag ska väl ärligt erkänna att jag faktiskt har ett par album på datorn som inte står i hyllan, 8 st för att vara exakt. :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Ja, det är ju så synd om filmindustrin. The Dark Knight har redan spelat in över 3 miljarder kronor. Och det är bara på biointäkter. Jag tycker att nu är det dags att vi börjar bekämpa piratindustrin på allvar!!

silfver skrev:

Ja, det är ju så synd om filmindustrin. The Dark Knight har redan spelat in över 3 miljarder kronor. Och det är bara på biointäkter. Jag tycker att nu är det dags att vi börjar bekämpa piratindustrin på allvar!!

Nej, det är det verkligen inte. Priserna på bio har ju gått upp också, inte sant?

Det är ett gammalt och nött uttryck, men det är verkligen dags för skiv- och filmindustrin att inse att det finns fördelar med att dista över nätverk, snarare än på plastmedia. Satsningarna på film och musik över nätet är inte tillräckliga än, men jag är övertygad om att det kommer i framtiden.

Jag är själv lite av en nostalgiker som gärna vill ha plattan i handen, men det kan väl idag jämföras ungefär med de ljudhippies som vägrade ta till sig CD-skivan för att stenkakorna hade "så skönt skrap i ljudet, liksom". Användaren står alltid i vägen för tekniken, i slutändan.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Jag tror han var ironisk :)

Quid skrev:

Jag tror han var ironisk :)

Det misstänker jag också, men ändå. :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Ja, jag var ironisk. :) Men givetvis menar jag lite allvar också. Jag tycker det är alldeles för mycket gnäll från filmindustrin, de klagar på att de inte får in några pengar. Men så drar de in såna här fantasisummor som man knappt kan relatera till. :l

Ifall de höjt priserna på biobiljetter över hela världen har jag ingen aning om, men i Sverige tycker i alla fall jag det är för dyrt. Jag kan komma på bättre saker att göra för 110 spänn på två timmar.

OveRRidE: SF och Telia kämpar väl rätt hårt med att lansera film på nätet? iTunes Store gör likadant - men det är väl inte globalt än. Kan bli spännande när man kan köpa film därigenom i Sverige. Jag lägger gärna några slantar på att få en film streamad till mig i bra kvalité om det är ett system som funkar och som man kan lita på.

silfver skrev:

Ja, jag var ironisk. :) Men givetvis menar jag lite allvar också. Jag tycker det är alldeles för mycket gnäll från filmindustrin, de klagar på att de inte får in några pengar. Men så drar de in såna här fantasisummor som man knappt kan relatera till. :l

Jo, så är det ju. De gnäller nog inte över hur lite de tjänar, utan snarare över vad de hade vunnit om alla köpt istället för att laddat ner, vilket i sig ju är ganska snedvridet om man tänker efter - det blir en prisspiral.

silfver skrev:

Ifall de höjt priserna på biobiljetter över hela världen har jag ingen aning om, men i Sverige tycker i alla fall jag det är för dyrt. Jag kan komma på bättre saker att göra för 110 spänn på två timmar.

Nu är ju saker rent generellt dyrare beroende på global ekonomi och sånt annat tjafs, men jag vill ju minnas att det inte kostade 100 pengar att gå på bio förr - i relation till inflation osv då.

silfver skrev:

OveRRidE: SF och Telia kämpar väl rätt hårt med att lansera film på nätet? iTunes Store gör likadant - men det är väl inte globalt än. Kan bli spännande när man kan köpa film därigenom i Sverige. Jag lägger gärna några slantar på att få en film streamad till mig i bra kvalité om det är ett system som funkar och som man kan lita på.

Ja, det gör de ju - men med varierande framgång och framförallt inte tillräcklig kvalitet på tjänsten eller för litet utbud. Som vi såg innan så stödjer ju t.ex. inte varken sf eller film2home någon annan webbläsare än IE, vilket ju är helt sinnessjukt - 50% av publiken? Det är ju som att ha förbud för folk som är svarthåriga på en bio.

Tyvärr är det ju så att det blir mycket enklare att ladda ner själv, men då brukar det liksom.. gå överstyr. Folk blir ju nästan som besatta och skaffar ju fem gånger så mycket film som de egentligen gjort, trots att det nästan kostat gratis med vilken tjänst som helst om man jämför.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)