webForumDet fria alternativet

Vilket CMS ska jag välja?

Webbutveckling

15 svar · 2 186 visningar · startad av ngised

Medlem sedan juni 200813 inlägg
Frågan#1

Ska göra en ganska omfattande webbsajt åt en kund, och är just nu nu i valet och kvalet angående vilket slags CMS som lämpar sig bäst. Sidan ska i princip presentera företaget och sedan ca 5 produkter företaget säljer. Skulle behöva två separata menyer (en för företaget och en för produkterna) där produkterna har en identisk undermeny med ca 6 val.

Informationen för de olika produkterna kommer ständigt ändras med nya artiklar varje vecka ("blogg-style") och man ska även kunna lägga in video och bilder.

Har alltid byggt egna cms-lösningar i php när det gäller enklare sajter, men tror att det kanske skulle underlätta att använda ett befintligt opensource-cms som t.ex. Wordpress. Verkar ju finnas en hel uppsjö av plugins vad gäller bilder och video etc. Har aldrig använt mig av wp, men någon gång borde man kanske lära sig. Drupal har jag nosat på men det är tog väldigt mycket tid och var sjukt svårt att lära sig så det blir inget.

Kommer behöva göra lite olika speciallösningar för diverse undersidor.. t.ex. en sida visar produktens betyg i olika kategorier och då vill jag kunna göra en snygg grafisk lösning men ändå dynamisk. Om vi tar t.ex wordpress hur enkelt är det att integrera sina egna lösningar i systemet?

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

Jag skulle säga Wordpress för ren blogg och Joomla för övrigt. Finns många plug-ins till Joomla också samt är rätt lätt att komma in i.

Kolla: http://www.opensourcecms.com/

ok

så jag tolkar det som du rekommenderar joomla, eftersom det inte kommer vara en blogg rakt igenom?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Expression Engine eller ModxCMS.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Umbracco tycker jag om, ett open source CMS i .NET

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

ngised skrev:

så jag tolkar det som du rekommenderar joomla, eftersom det inte kommer vara en blogg rakt igenom?

Japp och vill du ha en blogg på din sida med joomla är det bara att installera någon av följande: http://extensions.joomla.org/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=1759&Itemid=35

Har försökt göra lite research... hittade bl.a den här artikeln hos 456 bereastreet. Många som hyllade MODx i kommentarerna, kollade in det och det verkar helt ok, fast tycker backenden var väldigt rörig.

Hittade ett annat cms som också verkade lovande, Symphony, som hade ett väldigt stilrent admingränssnitt. Dock så använder det sig av XSLT vilket jag aldrig använt förut.

Hittade även den hittills bästa WYSIWYG-editor jag stött på i farten - wym-editor.org. Mkt trevlig. Symphony använder den tror jag, finns möjlighet att ExpressionEngine gör det också. EE verkade inte så dumt för övrigt, kollade lite videos och det verkar rätt smidigt. Någon som vill dela med sig av lite erfarenheter?

Det jag i princip vill ha är ett cms med snygg/simpel backend, denna wym-editor, lite rss-egenskaper, newsletter, och stöd för video och bilder, samt lite specialmoduler. Kanske är bäst ändå att knacka ihop ett eget, så får man det precis som man vill ha det. Eller tar man sig vatten över huvudet?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Vi använder eZPublish. Vet inte om det är bra eller dåligt, men borde vara bra eftersom vi valde det :)
http://ez.no/ezpublish

Medlem sedan juli 200822 inlägg

Jag håller inte alls med om att WordPress begränsar sig till bloggar. Tvärtom, det är det ultimata systemet, i varje fall för många ändamål, mycket bättre än t.ex. Joomla. WP har ett enkelt gränssnitt och går att bygga ut i all oändlighet. Problemet är bara att det har klibbat fast i bloggvärlden, 99 procent av alla templates har ju t.ex. den vämjeliga och smaklösa blogglooken, men faktum är att man kan bygga en WP-sida precis lika snygg och bra som en vanlig hemsida. Och ja, det finns massvis med WP-plugins för bilder och video. Skall du bygga en hemsida? Bygg den i WP, det är mitt råd. Jag förstod inte riktigt om du behövde en e-butik till sidan, men det finns till och med sådana plugins till WordPress.

http://wordpress.org/extend/plugins/search.php?q=web+shop

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Hur är det med svenska betalsätt i Joomla och Wordpress?

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Det beror lite på vad du är ute efter. Ska du ha en fullskalig butik så har du http://virtuemart.net/ till joomla som funkar ganska bra, har stöd för många betalsystem, de som inte finns är hyffsat lätta att skapa. Det finns en hel del svenska virtuemart-butiker så det finns lösningar för svenska betalsätt. WP vet jag ej. Men jag skulle välja en annan bloggplattform i 11 fall av 8. Maken till fulkodning får man leta efter...allt som oftast anropas funktioner i en fil som ligger i en annan som anropar en annan funktion i en tredje fil som anropar ytterligare en funktion i första filen. Sen skalar det sjukt dåligt också.

Medlem sedan mars 20021 239 inlägg

colione skrev:

Det beror lite på vad du är ute efter. Ska du ha en fullskalig butik så har du http://virtuemart.net/ till joomla som funkar ganska bra, har stöd för många betalsystem, de som inte finns är hyffsat lätta att skapa. Det finns en hel del svenska virtuemart-butiker så det finns lösningar för svenska betalsätt. WP vet jag ej. Men jag skulle välja en annan bloggplattform i 11 fall av 8. Maken till fulkodning får man leta efter...allt som oftast anropas funktioner i en fil som ligger i en annan som anropar en annan funktion i en tredje fil som anropar ytterligare en funktion i första filen. Sen skalar det sjukt dåligt också.

Skulle du välja Joomla istället?
Jag har bara tittat på wordpress och tycker det är otroligt smidigt. Men jag tyckte eZPublish verkade smidigt då det aldrig går ifrån själva siten. Du ser hela tiden den också. går till rätt ställe där du ska editera osv... Finns det någon e-shop till eZPublish? Joomla har jag arbetat med i skolan och det tycker jag har ett urkrångligt admin-system (dessutom fult). Iof har jag kanske inte suttit tillräckligt länge....

Medlem sedan juli 200822 inlägg

Joomla = spagettikodning. Det blir liksom inte värre än så. :bire Joomla är inte bara krångligt, det är fult och stelt, det är jobbigt att lägga till ny kod, dokumentationen är undermålig, kategorisystemet suger, det saknar basala funktioner, det drar massa CPU, det har fula och långa URL:s osv. :OO

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Swebhost skrev:

Joomla = spagettikodning. Det blir liksom inte värre än så. :bire Joomla är inte bara krångligt, det är fult och stelt, det är jobbigt att lägga till ny kod, dokumentationen är undermålig, kategorisystemet suger, det saknar basala funktioner, det drar massa CPU, det har fula och långa URL:s osv. :OO

Ehhm, har du öht kollat på koden i Joomla! 1.5? Det är ett riktigt kompetent framework och erbjuder extremt många möjligheter att påverka outputen i flera steg. Om man har kunskap att följa den dokumentationen som faktiskt finns så är det inga problem att lägga till kod, jag har skrivit ett flertal "moduler". Joomla! erbjuder mer i grundutförandet jämfört med wordpress, även vad gäller basala funktioner och det som saknas finns bra plugins/moduler till.

Sist jag kollade visste inte ens worpressarna vad OOP innebar. Funktionsnamn som:

wp_kses_bad_protocol_once
wp_kses_bad_protocol_once2
wp_kses_normalize_entities
wp_kses_normalize_entities2

Slipper jag gärna. Joomla! 1.5 är skrivet med OOP i tanke och har lyckats ganska bra med det (för den som förstår OOP), med tanke på att de har behållt kompabilitet med äldre moduler också.

Att sedan basera sin xml/rss-parser på egenskriva regexpar istället för det som finns inbyggd i php säger en hel del. En hårt belastad wordpressinstallation drar i regel mer än en hårt belastad Joomla!installation.

Du får gärna presentera spagettikoden du talar om från J! > 1.5.

Sen så är väl kke varken WP eller J! den ultimata lösningen på allt, det beror mycket på vad slutprodukten ska vara. Jag har även kikat på ModX som Okkido rekomenderar, det är också en mycket kompetent produkt som erbjuder en hel del flexibilitet.
Joomla! Saknar tyvärr mycket av vad man skulle kunna önska i användarvänlighet. Min rekomendation är väl att hoppa in på opnesourcecms och hitta ett som du tycker passar samt är användarvänligt. :)

Att ha i åtanke är att det inte är så extremt svårt att skriva egna lösningar med de PHP-frameworks om finns idag. Vill du få mycket automation "gratis" så väljer du typ CakePHP, om du inte vill automatisera skapandet av formulär o. dyl så kan du välja t.ex. Zend Framework. Vill du befinna dig nånstans mitt emellan så är Code Igniter eller dess lite striktare PHP5-motsvarighet kohana trevliga.

Medlem sedan aug. 20081 inlägg

Joomla och ebutik

Någon som har erfarenhet av joomla och t.ex virtuemart? joomla och ebutik.se? hur fungerar det om man vill hantera kreditkort på virtuemart?

Medlem sedan juni 2004128 inlägg

Hur funkar det här med färdiga CMS egentligen? Är det lätt att implementera i en egengjord färdig design så att en användare sedan kan redigera innehållet på den? Eller måste man bygga upp hela webbplatsen med CMS-programmet? Jag har aldrig blivit riktigt klok på det.

Om jag vill ha full kontroll över hur designen ska se ut och vill göra den helt själv, är det då bättre att försöka sig på att knåpa ihop någon CMS-funktion själv eller kan jag utan problem använda mig utav något av dom färdiga alternativen?

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)