Morsan handlade lite mat åt mig i går, tack och lov. Var nära döden här ett tag. :h Fick ett packe nötfärs, 400 g. Nu vill jag inte bara göra köttfärssås på det här, som jag brukar göra.
Har ni några goda recept med nötkött? Gärna nåt som blir flera måltider. :)
Chili con carne? 400 g nötfärs borde bli nästan 4 portioner om inte mer.
Själv ska jag fylla paprikor med färs till middagen idag, 400 g blir fyra paprikor - minst. Man kan ju fylla ut med bönor, ost, couscous, m.m. m.m. Bara fantasin sätter gränsen. ;)
Färsbiffar med mycket vitlök och chili serverat med aioli eller tzatziki och ugnsbakad morot, klyftpotatis och scharlottenlök. Det är inte så äckligt. :)
Färsbiffar med mycket vitlök och chili serverat med aioli eller tzatziki och ugnsbakad morot, klyftpotatis och scharlottenlök. Det är inte så äckligt. :)
Gah, nu vattnas det ju i munnen. :) Kanske får bli ett projekt i helgen att göra nåt sånt där.
Jag hade gjort hamburgare och bjudit hem bästa polaren. Till två burgare:
ca:
400g nötfärs
60g smörstekt lök
2 ägg
1 msk Worcestersås
1 msk fransk senap
1 msk Cognac
Grädde efter behag och konsistens
Ströbröd efter konsistens
Smaka av med salt & peppar
Mal gärna köttfärsen en gång till om du har möjlighet till det, blir bättre konsistens då. Om du gillar rökig smak så kan du hälla i lite liquid smoke. Men var försiktig, ganska kraftig smak.
Vad du sen har på burgaren är upp till dig.
Ett par kalla öl till burgaren är aldrig fel. :bire
Gör en het köttfärssoppa om du vill få ut maximalt antal portioner, på 400 gram får man säkert 6-8 portitioner beroende på storlek. Nyttigt, billigt, snabblagat och gott! (y)
Här är ett ungefärligt recept som jag brukar göra, älskar den:
Gul lök
Tärnad potatis
Tärnade morötter
Strimlad röd paprika
Nötfärs
Krossade tomater
Vatten
Sambal Oelek
Spiskummin
Paprikapulver
Salt och peppar
Buljongtärning
Fräs lök och köttfärs, släng sen i potatis, paprika och morötter och låt det fräsa med en stund. Häll på krossade tomater, sambal oelek, vatten och buljongtärning. Krydda med spiskummin, paprikapulver och salt/peppar. Småkoka tills potatisen är mjuk, smaka av med mer sambal och kryddor.
Servera med en klick creme fraiche och lämpligt bröd.
sgtpepper, eget recept? Har ett ungefär precis likadant, det är ljuvligt!! (y)
Nja, har väl kikat lite på olika recept, men det är inte så svårt direkt, så jag brukar friköra lite på känn när jag slänger ihop en sån soppa. Så länge köttfärs, potatis, tomat, sambal och spiskummin ingår så blir det gott, sen kan man ju experimentera med andra ingredienser :).
Instämmer med sgtpepper. Utav ovan nämnda alternativ är det helt klart det du får ut flest portioner av. Har du inte gjort den tidigare kommer du bli glatt överraskad. Även om receptet inte skvallrar om det så smakar det oerhört mycket och är dessutom en rolig rätt att tillaga. Jag brukar dock strimla både röd, gul och grön paprika i mitt recept samt slänga i några grovt hackade schalottenlökar. Mer smak, mer färg. Övrigt enligt sgtpepper's recept. Köp gärna hela tomater i gröntdisken och krossa/tärna dem själv.
Ni gör det svårt för mig. :bire Farsan brukade göra nån liknande soppa som sgtpepper skrev om, den är riktigt fin. Gött att ha nu när det börjar bli kallt ute också. Kanske blir en sån. Hm. :)
Chili con carne är det vanligaste resultatet av ett halvkilo köttfärs i mitt kök, enkelt att svänga ihop, kanongott och lätt att göra matlådor av.
Sätter man sen i sig så att det bara blir tre portioner av det till sist blir man jävligt mätt. :e
Chili con carne är det vanligaste resultatet av ett halvkilo köttfärs i mitt kök, enkelt att svänga ihop, kanongott och lätt att göra matlådor av.
Sätter man sen i sig så att det bara blir tre portioner av det till sist blir man jävligt mätt. :e
Ja, chili con carne är smaskens! Jag brukar ha i lite kryddstark korv som får fräsa tillsammans med lök och köttfärsen också, innan bönor och sånt läggs i, det spetsar till det hela på ett trevligt sätt.
Sambal Oelek och spiskummin (för tillfället mina favoritkryddor) funkar mycket bra även i chili con carne!
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2