webForumDet fria alternativet

Avlyssningslagen!?

Politik & samhälle

585 svar · 41 558 visningar · startad av Hamatzu · sida 24 av 30

Frågan, av Hamatzu

Jag såg på nyheterna igår och jag blev riktigt upprörd alltså, om den nya avlyssningslagen! Det är ju givetvis forfarande bara ett förslag och jag hoppas verkligen inte att den går igenom. Hur är det tänkt att man ska kunna ha ett privatliv om staten ska få genomsöka alla mail, telefonsamtal och liknande. Hoppas de flesta håller med mig om detta! Skriv vad du tycker och skriv gärna under en namns

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

OveRRidE skrev:

Tanken är givetvis att lagen skall rivas upp. Bara för att något är klubbat så behöver det inte betyda att man bara ska acceptera.

Precis.

Historiskt sett, hur ofta händer sånt här? Att förslag röstas igenom för att sedan tas bort igen? :)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

silfver skrev:

Precis.

Historiskt sett, hur ofta händer sånt här? Att förslag röstas igenom för att sedan tas bort igen? :)

Hela tiden - konstant och utan avbrott. Ibland är det hundra år gamla etablerade lagar. Ibland innan dom ens kommit längre än till formella beslut i riksdagen. De flesta hör vi vanligt folk inte ens talas om.

Fotnot: "Lagar" är ju inte bara dom som ryms i den där blåa lagboken. Det är bara en liten, liten del av de mest använda lagtexterna. Lagarnas "Greatest Hits" alltså. "Lagar" är ju egentligen allt som ingår i Svensk Författningssamling - SFS. Jag vet inte, men jag har hört att samlingen omfattar nånstans 50-100 hyllmeter. Det är alltså i den samlingen man hela tiden förändrar, tar bort och lägger till texter.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Det är också värt att notera att "lagboken" ges ut av Norstedts Juridik som är ett privat bolag. Det finns alltså ingen bok med alla lagar. Man får leta i Rixlex och enskilda propositioner helt enkelt.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Nu jäklar händer det grejor.

Först en idiotmanöver från Tolgfors..

Flera borgerliga politiker har visat intresse för att söka en överenskommelse över blockgränsen.
Och intresset har besvarats av Håkan Juholt, socialdemokraternas ledamot i försvarsberedningen.
- Vi är beredda att arbeta under sommaren för att få en lösning, sa Juholt i går till TT.

Låter ju bra? Men icke..

Försvarsminister Sten Tolgfors avvisar nu tanken på att söka en bredare politisk majoritet för FRA-lagstiftningen, genom en uppgörelse med socialdemokraterna.
Utsträckta händer från det hållet har ett annat syfte enligt Tolgfors. - Det är bara ett spel för gallerierna, för att förlänga debatten i Almedalen.

Lite insikt verkar han dock ha:

..han talar om ett "digitalt genombrott" i debatten, som regeringen inte har kunnat möta.
Unga människor är i högre grad motståndare till FRA-lagen än äldre, och enligt försvarsministern är ett skäl att ungdomar följer och deltar i politiska debatter på ett ett nytt sätt.
- Jag tror att diskussionen med yngre människor på nätet är viktig för framtiden, säger Sten Tolgfors.

Sen fäller han ett konstigt uttalande i Aftonbladet som han lär få äta upp..
Tolgfors: ”Det här är en höger-vänsterfråga”

- Motståndet finns främst i vänstern och miljöpartiet men också inom socialdemokratin.

MUF:s ordförande Niklas Wykman håller inte alls med:

– Det här är en fråga som skär rakt in i borgerlighetens kärna. Det är människor som är frihetliga och liberala som är allra mest emot FRA-lagen. Jag har inte träffat en enda moderat utanför riksdag och regering som tycker att lagen är bra.

God nyhet 1:
S och mp ense: FRA- lagen ska rivas upp

FRA-lagen ska rivas upp och allt ska göras om från början.
Det har socialdemokraterna och miljöpartiet kommit fram till i en gemensam uppgörelse inför en eventuell valseger 2010.

God nyhet 2:
C-krav på ny FRA-granskning

Centerns ungdomsförbund kräver nu att en medlemskommission granskar hur partiets hanterade beslutet om signalspaningslagen.

Han [Magnus Andersson] hänvisar, precis som flera av partiets FRA-kritiker, till det "öppenhetsmanifest" som centerpartiets förtroenderåd ställde sig bakom före valet 2006. Där nämns FRA:s rätt att signalspana på trädbunden kommunikation under rubriken "Hoten mot öppenheten".

God nyhet 3:
Här kräver han krismöte om FRA

Enligt vad Expressen erfar har en rad mycket känsliga möten och samtal ägt rum i Visby de senaste dagarna.
– Det är flera riksdagsledamöter som säger att de har ångrat sig, säger en källa till Expressen.

Rolig nyhet:

Folkpartiets ungdomsförbund LUF hånade i går sin egen regering genom en gatuteater mitt i centrala Visby – där en ungliberal i Sten Tolgfors-mask spionerade på telefoner och datorer.

:birp

Här är Tomhylsans riktiga svar, som jag exklusivt kan delge webForum:

Tomhylsan skrev:

- Jag tror att diskussionen med yngre människor på nätet är viktig för framtiden, säger Sten Tolgfors. Därför kommer vi be FRA att utvidga sina sökbegrepp för att hitta kritiker och opponenter. På så vis kan vi lättare hitta konstruktiva debatter att "ingripa" i, säger Tolgfors samtidigt som han gestikulerar med en hårt knuten näve och en distinkt ton.

r) Notera: Ett skämt.

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

vad fan säger karln!? :q
Ska dom använda signalspanings utrustningen för att leta efter menings motståndare i Sverige?
Eller är det bara jag som fel triggar här?

Mysko skrev:

vad fan säger karln!? :q
Ska dom använda signalspanings utrustningen för att leta efter menings motståndare i Sverige? Eller är det bara jag som fel triggar här?

Pace har hittat på quoten, Tolgfors har inte sagt sådär.

Pace:
Kan väl inte påstå att FRA-motståndet tjänar på överdrifter och länkar till hitler. Sanningen är fullt tillräcklig.
Om ditt mål var att dra uppmärksamhet ifrån verkliga händelser och uttalanden till påhittade överdrifter så har du lyckats.

Naturligtvis var det ett skämt. Att förlöjliga Tomhylsan är heller inte att ge legitimitet åt FRA-lagen. Argument måste stå på sina egna ben och inte på andras meriter. Hitler var för övrigt en stor retoriker och visste hur man vände på orden för att lyckas uppvigla folket att ge stöd åt Der Totaler Krieg. Ungefär som att man tar ifrån fundamentala rättigheter från folket för att "skydda" dem.

(Jag är insnöad på Hitlers retorik och Viljans triumf för tillfället.)

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

puh .... det är bara jag som inte hänger med i svängarna.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

http://sydsvenskan.se/sverige/article344795.ece skrev:

STOCKHOM. FRA-lagen gör det möjligt att söka igenom den stora ryska data- och teletrafik som går via Sverige. Uppgifter därifrån ingår sedan i den svenska byteshandeln med andra västländer.

Skrämmande i dagens samhälle! (men vi har ju gjort det förr mot. harkel&host, nazister och Ryssar, så... egentligen inget nytt under solen)

Debattartiklarna formligen väller in på SvD. Alla har hittills varit emot FRA-lagen utom en - generaldirektören för FRA själv. :D

Stor spaning på nätet om FRA med 13 st debattartiklar under "Läs mer".

SvD lägger upp många fina debattartiklar, en av dem står ut ur mängden..
Investerare flyr FRA-Sverige

Statsminister Fredrik Reinfeldt talar om att kyla ner – och ser ingen anledning till oro. Men tyvärr finns det goda skäl att vara orolig för vad FRA-lagen medför. Inte enbart för svenska medborgares personliga integritet utan lika mycket för de affärsmässiga konsekvenser som drabbar en hel bransch och allvarligt riskerar Sveriges goda rykte som en framstående kunskaps- och IT-nation.

Artikelförfattarna:

ANDERS BRUSE
vd TeliaSonera Sverige

ANNE-MARIE FRANSSON
förbundsdirektör IT&Telekomföretagen

TOMAS FRANZÉN
vd Com Hem

LARS GLARBORG
vice vd TDC Sverige

JOHAN LINDGREN
vd Telenor Sverige

NICLAS PALMSTIERNA
vd Tele2 Sverige

PEDER RAMEL
vd Hi3G (3)

ROGER SÖDERBERG
vd BT Nordics

Tunga namn! :)

HiDensity skrev:

Investerare flyr FRA-Sverige

Tomhylsan svarar:

"Men alla andra har ju signalspaning!" (Observera att det är min tolkning.)

Även FRA:s generaldiktator, förlåt generaldirektör, uttalar sig:

FRA-chefen bekräftar hemligt utbyte av uppgifter

DN skrev:

FRA byter information med andra länder, medger FRA:s generaldirektör Ingvar Åkesson. Men vilken sorts information, och vilka länder det rör sig om, är hemligt.

Hittade en gammal artikel:

Säpo varnar för nytt IB

Fokus skrev:

Mikael Odenberg menar att Säpo sprider desinformation och han är framför allt kritisk till deras synpunkter på regeringens beredningsprocess.

Det är precis samma retorik som förs av Tolgfors och Reinfeldt. Alla har missförstått utom dem. IB-affären har aldrig hänt. Nordkorea är folkets demokratiska republik etc.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Lustigt, jag som laddat ner och lyssnat på P3:s dokumentär om IB-affären idag.

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Nån som behöver nytt jobb?

;)

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Phorpher skrev:

Nån som behöver nytt jobb?

;)

Haha! Mig får dom INTE! :e Men alltså vilken idiotiskt dum annons.

Det är även meriterande med goda kunskaper i språk, främst de som talas i regioner som bedöms som krisområden eller områden där svensk personal arbetar. Utöver det har du även goda kunskaper i det svenska och engelska språket med god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Du känner dig mycket bekväm att arbeta med datorer i dagens Windowsmiljö, vilket är en förutsättning för att du skall kunna verka på bästa möjliga sätt.

"I dagens Windowsmiljö" då kan man ju sen fråga sig hur mycket dom lär kunna dekryptera med den där jätteberäkningsmaskinen, om dom nu ska använda Windows! HAhahaha! :L
Eller? LOL!

Nu verkar det även framgå att både Säpo och rikskrim är några av uppdragsgivarna hos FRA - för att hitta kriminella.

De röstade ja - men vet inte vad FRA gör

Expressen skrev:

Flera politiker som står bakom den nya avlyssningslagen tror också att FRA inte lämnar vidare det som man får fram.
- Inga uppgifter ska lämnas till Säpo vad jag vet, säger riksdagsledamoten Ulf Nilsson (fp).
Men i själva verket har FRA och exempelvis Säpo mycket nära förbindelser.

Polisen bekräftar: Vi har viss samverkan

Expressen skrev:

Försvarsministern hävdar att "brott i allmänhet" inte omfattas av FRA:s verksamhet och att FRA inte får lämna uppgifter om sådant till polisen.
Men rikskriminalpolisen bekräftar för Expressen.se att FRA utför avlyssningar mot "den grova organiserade brottsligheten".
- Vi har en viss samverkan, säger Arne Andersson på rikskriminalen till Expressen.se om FRA.

Generalpuckot svarar: Tolgfors vill inte kommentera

Expressen skrev:

Men han vill inte kommentera att flera som röstade ja inte har en aning om att till exempel Säpo är en av uppdragsgivarna.
- Jag kan inte kommentera vad andra vet, säger han till Expressen.se.

Ryska planer på att kringgå FRA-spaning

SvD skrev:

Ryska teleoperatörer har redan planer på att kringgå den svenska avlyssningen. Om så sker skulle ett av de huvudsakliga motiven bakom att driva igenom den kontroversiella FRA-lagen falla bort. –Vi kan när som helst ändra trafikvägen, säger Ivan Kim på ryska telebolaget Rostelekom till tidningen RBK.

Pace skrev:

Nu verkar det även framgå att både Säpo och rikskrim är några av uppdragsgivarna hos FRA - för att hitta kriminella.

De röstade ja - men vet inte vad FRA gör

Expressen skrev:

Flera politiker som står bakom den nya avlyssningslagen tror också att FRA inte lämnar vidare det som man får fram.
- Inga uppgifter ska lämnas till Säpo vad jag vet, säger riksdagsledamoten Ulf Nilsson (fp).
Men i själva verket har FRA och exempelvis Säpo mycket nära förbindelser.

Polisen bekräftar: Vi har viss samverkan

Expressen skrev:

Försvarsministern hävdar att "brott i allmänhet" inte omfattas av FRA:s verksamhet och att FRA inte får lämna uppgifter om sådant till polisen.
Men rikskriminalpolisen bekräftar för Expressen.se att FRA utför avlyssningar mot "den grova organiserade brottsligheten".
- Vi har en viss samverkan, säger Arne Andersson på rikskriminalen till Expressen.se om FRA.

Generalpuckot svarar: Tolgfors vill inte kommentera

Expressen skrev:

Men han vill inte kommentera att flera som röstade ja inte har en aning om att till exempel Säpo är en av uppdragsgivarna.
- Jag kan inte kommentera vad andra vet, säger han till Expressen.se.

Expressens vinkel är imo lite konstig. Istället för "de vet inte vad FRA gör" borde rubriken vara "Försvarsministern ljuger - FRA används visst mot vanlig brottslighet."

Detta är ju en helt ENORM skandal. Rakt emot vad FRA-förespråkarna hela tiden har hävdat så används FRA till att jaga vanliga brottslingar. Inte bara avlyssnar FRA inhemsk trafik, dom gör det dessutom på direkt uppdrag av rättskipande organ som säpo och rikspolisen. PRECIS den sammanblandning av rättskipande och försvarsunderättelse som alliansregeringen hela tiden bedyrat inte skulle ske. FY FAN! (n)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)