Avlyssningslagen!?
585 svar · 41 554 visningar · startad av Hamatzu · sida 15 av 30
Frågan, av Hamatzu
Jag såg på nyheterna igår och jag blev riktigt upprörd alltså, om den nya avlyssningslagen! Det är ju givetvis forfarande bara ett förslag och jag hoppas verkligen inte att den går igenom. Hur är det tänkt att man ska kunna ha ett privatliv om staten ska få genomsöka alla mail, telefonsamtal och liknande. Hoppas de flesta håller med mig om detta! Skriv vad du tycker och skriv gärna under en namns
Läs frågan i sin helhet →Falkvinges kommentar om Else-Marie Lindgren (kd)
Föreställ er en människa som läser sovjetisk propaganda innantill med en röst som är militärt designad för att inducera oåterkallelig sömnsjuka. Då har ni den här människan.
Extra roligt var att hon stakade sig på ordet “integritet” efter att ha läst innantill som en sömnig Fröken Ur i en kvart. (Ja, hon läser innantill.)
Är det sådana här plattnackar som stiftar våra lagar!?
Jag tycker debatten i riksdagen är på samma nivå som i det här forumet, ständiga repetitioner av samma mantra och argument som sågats om och om igen.
Sten Tolgfors började med att prata om hur den allmänna avlyssningen i Sverige behövs för att svenska trupper i Afghanistan ska kunna skyddas. Är karln rubbad? Står han inför våra lagstiftare och hävdar att en paramilitär motståndare på andra sidan planeten sitter och planerar angrepp genom telefon och mail till Sverige? Hade jag gjort det inför mina trupper hade jag blivit utskrattad. Varför gör inte lagstiftarna det?
Tippar på att både Federley och Annie bryter mot partilinjen. Jag vill se det irl. Hej hopp. (jag skriker PERKELE! om de sviker oss?)
obelix skrev:
så Aftonbladet duger trots allt?
I allt som hotar vår demokrati är alla medel nödvändiga, även skittidningar som Aftonbladet som också omfattas av meddelarskydd. Så kryp du tillbaka till den sten du skulle stannat under.
Pace skrev:
I allt som hotar vår demokrati är alla medel nödvändiga, även skittidningar som Aftonbladet som också omfattas av meddelarskydd. Så kryp du tillbaka från den sten du skulle stannat under.
:L sicket pucko du är...
Det duger när du vill...
obelix skrev:
:L sicket pucko du är...
Det duger när du vill...
Bara för att 95% av vad aftonblaskan skriver är skit behöver inte allt vara det. Man skulle säkert kunna jämföra mina åsikter med en nynazist och komma fram till att vi tycker 5% likadant, men det betyder inte att jag är en nynazist. (Exempelvis)
nitro2k01 skrev:
Bara för att 95% av vad aftonblaskan skriver är skit behöver inte allt vara det. Man skulle säkert kunna jämföra mina åsikter med en nynazist och komma fram till att vi tycker 5% likadant, men det betyder inte att jag är en nynazist. (Exempelvis)
frågan är vem som har rätten att bestämma när dessa 5 % dyker upp
IDG har snappat upp ny intressant info om FRA-lagen.
Stora delar av den ryska internettrafiken går via Sverige och blir tillgänglig för FRA om den omstridda signalspaningslagen går igenom. Enligt väl underrättade källor har det varit en drivande orsak bakom lagförslaget.
Ett nätverk av massiva internetförbindelser omger Östersjön och förbinder västra Ryssland, inklusive Moskva, med västra Europa och vidare över Atlanten. Teliasonera International Carrier står för några av de största förbindelserna vilket enligt uppgift bidragit till att omkring 80 procent av trafiken från Ryssland går via Sverige.
HiDensity skrev:
IDG har snappat upp ny intressant info om FRA-lagen.
http://www.idg.se/2.1085/1.168493
Om de tänker använda lagen för att på något sätt sätta dit spammare så kan jag kan tänka mig att stödja den. ;)
Jag tycker att vi utnämner Reinfeldt till rikskansler och upphäver hela vår författning så fort som möjligt. Vem vet vilka hot som gömmer sig bakom nästa buske? Det kan vara utomjordingar, ryssar eller en annan osynlig fiende. Vi vet faktiskt inte om de grävt sig under Norden och dyker upp mitt på Stureplan. Låt oss avskaffa demokratin och låt oss göra det tillsammans!
nitro2k01 skrev:
Om de tänker använda lagen för att på något sätt sätta dit spammare så kan jag kan tänka mig att stödja den. ;)
....kanske är Moderaterna som ligger bakom all spam bara för att få dig att tänka så.......
Man har haft ett år på sig att arbeta och förankra lagförslaget. Nu är mindre än 12 timmar kvar och det är fortfarande oklart hur det skall gå! Det är inget bra betyg för varken regeringen eller oppositionen.
Att återremittera förslaget kan inte skada men det borde inte behövas när man haft ett år på sig. :l
Fredrick och Annie såg betydligt mer avslappnade ut efter avbrottet. Annie log brett några gånger. Nån minut före sitt tal gick Fredrick och ställde sig bredvid tomhylsan som verkade köra igång med något slags peptalk. Fredrick log och gick sedan till talarstolen där han levererade ett väldigt känslosamt tal. Förbannat snyggt skådespel. Jag är lätt desillusionerad nu, men fan vad snyggt.
Det blir "Nej" jag är nästan helt säker på detta.
Hotet mot Sverige
Risken för att nya typer av aktörer angriper samhället med t ex IT-vapen bör tas på allvar, men hotet bör främst kunna hanteras av civila funktioner. Även om invasionsförsvarets tid är förbi behövs fortfarande en militär förmåga. Den ska bidra till att säkerhet och stabilitet i vår del av det nya Europa består.
Attentat från politiska påtryckningsgrupper, angrepp med IT-vapen, sabotage mot el- och teleförsörjning…Är detta det hot mot samhället som har ersatt den gamla säkerhetspolitiska hotbilden, med sin tonvikt på behovet av militära styrkor?
Dvs, dom hot som verkar befaras mest är IT -attacker, kanske genom en DDOS attack, men man kan ju faktiskt skydda teletrafik, sjukhus, vattenförsörjning samt kärnkraftverk mot DDOS - attacker, eller?? Måste väl ändå finnas kunniga personer som kan sådant?
DDOS http://sv.wikipedia.org/wiki/DDoS
R/ om någon kunnig inom detta kan svara?
mvh
LoLo skrev:
R/ om någon kunnig inom detta kan svara?
Uh.. we're fucked.
http://tvivlar.wordpress.com/2008/06/17/fra-att-forsta-politisk-kohandel/
http://christianengstrom.wordpress.com/2008/06/17/fra-centern-sviker-fler-rosetter-pa-bajskorven/
http://tianmi.info/blogge/posts/08/06/17/Att-bade-ha-och-ata-kakan/
Det är två centerpartister som jag vill ha ut ur riksdagen. Säljer ut nio miljoner svenskars integritet för priset av 52 900 kronor i månaden och lite snuttifierande med allianspartierna. Varför har vi riksdagsledamöter? Det hade räckt med sju platser för respektive parti om de ändå ska frångå de meriter de valdes in på. Att hörsamma folket, för att inte säga alla organisationer och experter, som sågar lagen är tydligen inte lika viktigt som att följa herr rikskansler.
Fy fan. Jag blir äcklad. Jag skäms över att vara liberal.
Lägga datumet på minnet: Onsdag 18 juni 2008. Dagen när demokratin i Sverige dog.
Har skummat några tidningar nu på morgonen. Federley och Johansson blev "vinnare" trots att dom till slut vek ner sig för partitrycket och tog Judas-pengarna istället för att stå upp som dom annonserat tidigare. I mina ögon är dom ryggradslösa kräk, värda all förakt.
Likadant tycker jag om hela den borgerliga koalitionen. Människoföraktande avskum. På blott ett par år har dom vänt landet åt helvete. Är du inte medlem av samhällets "inre krets" så är du i princip rökt, pantad och såld.
Det smärtsammaste är nog att sossarna knappast kommer att riva upp det här om dom får regeringsmakten nästa val. Thomas "Mussolini" Bodströms med sin fascistiska samhällsåskådning drev ju igenom fler integritetskränkande åtgärder och lagar än någon annan justitieminister tidigare.
Så kom ihåg dagens datum. Nåt att berätta för barnbarnen en gång i famtiden när dom t.ex. av nån konstig anledning dom inte får det där jobbet dom sökt eller inte beviljas lånet dom behöver eller inte får nödvändiga visum för semesterresan.
Det bittraste är dock: Vi får dom politiker vi själva väljer. Och dom agerar utifrån vår vilja. Ju starkare vi uttrycker vår vilja och ju oftare vi väljer bort de politiker vi ogillar, ju oftare kommer dom att lyssna på oss.
Men eftersom vi är passiva under 364 av årets 365 dagar, och bara skriker lite den 365:e, så har dom lärt sig att dom kan skita i vad vi tycker när dom väl hamnat i riksdagen.
Det har jag jävligt svårt att smälta....
En återremittering som innebär ett förstärkt integritetsskydd är ju positivt. Men det känns inte seriöst att man skall arbeta fram detta under några timmar!