webForumDet fria alternativet

Avlyssningslagen!?

Politik & samhälle

585 svar · 41 558 visningar · startad av Hamatzu · sida 10 av 30

Frågan, av Hamatzu

Jag såg på nyheterna igår och jag blev riktigt upprörd alltså, om den nya avlyssningslagen! Det är ju givetvis forfarande bara ett förslag och jag hoppas verkligen inte att den går igenom. Hur är det tänkt att man ska kunna ha ett privatliv om staten ska få genomsöka alla mail, telefonsamtal och liknande. Hoppas de flesta håller med mig om detta! Skriv vad du tycker och skriv gärna under en namns

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Pace skrev:

http://www.metro.se/se/article/2007/03/15/22/4027-45/index.xml

En riktigt skrämmande artikel, tack för länkningen!
Måste klistra in en bit..

De moderater som är kritiska till försvarsminister Mikael Odenbergs omstridda förslag om signalspaning mot dator- och teletrafik hotas av statsminister Fredrik Reinfeldt.

Det innebär att statsministern hotat sina egna partikamrater med att avgå – om de inte röstar i enlighet med förslaget.

Efter mötet i tisdags är irritationen stor bland de riksdagsledamöter som är mest kritiska.
Partipiskan viner. Nu ska alla kritiker hotas in i rätt fålla. Givetvis blir det irriterad stämning då, säger en uppgiftslämnare i partiet.

HELT GALET!! x( Är det ett svenskt demokratiskt parti eller det auktoritära styret i Kina? Detta är inte värdigt Sverige!

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Danne V skrev:

Suck...

Att du inte riktade till mig är ju självklart eftersom jag inte har påstått att det skulle handla om ett helt nytt förslag. Jag har faktiskt inte ens hört talas om någon som påstår detta. Har du?
Det var just därför jag tyckte det var onödigt att beskriva dessa människor (som inte existerar?) som ohederlig och obegåvad". Thats all.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Fredde Mannen skrev:

För mig spelar det ingen roll, om de nu vill sitta lyssna på mina astråkiga samtal om väder och vind, eller när jag snuskar mig med kvinnan min när man är borta och reser, så varsego! :f

Då borde du väl inte ha några problem med att jag får ta del av dem? Spela in dem samt bifoga en kopia av dina in- och utgående e-brev till mig. Jag lovar, jag ska inte läsa dem. Det har du mitt ord på.

Tycker du det vore okej med en övervakningskamera i ditt sovrum? (Det kommer bara att spelas in och lagras på Rosenbad, ingen får titta godtyckligt.)

Om ditt svar är nej, varför tycker du det är statens rättighet att lyssna på vad du säger, men inte min? Om ja, så ska du få en av mina e-postadresser via PM.

Fredde Mannen skrev:

Det enda som jag upplevt blivit sämre iom lagstiftningar är höjningen av TV-licens och omskrivningen av a-kasse lagarna. En direkt påverkan, har svårt att yttra mig om saker som inte direkt påverkar mig eller som jag inte märker av. Men visst inte är denna lag den bästa.

Två bilder:

http://stoppa-storebror.se/dn 21 maj 06.JPG

Läs mer: http://stoppa-storebror.se/risker.htm (Som HiDensity länkade till tidigare)

Vet du vad en demokrati är? Vet du hur den är uppbyggd och fungerar - och varför? (Jag är inte ironisk utan högst allvarlig med tanke på ditt inlägg ovan.)

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Matti skrev:

Döda politiska karriärers sällskap

Annie Johansson är ju bara för snygg. :e

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Web-Tor skrev:

Annie Johansson är ju bara för snygg. :e

Kan inte annat än instämma!

Expressen: Debatt: Grundkurs i demokrati och avlyssning

Det handlar inte bara om mejl. Det handlar om allt vi gör på nätet:
Sökningar, sexchattande, läsande av tidningar, bankaffärer, fildelande, radiolyssnande, deltagande i diskussionsforum för anonyma alkoholister, ifyllande av webbformulär när vi anmäler oss som medlem i någon förening, bokning av resor. Allt.

Alla politiska ungdomsförbund har krävt ett NEJ till lagen. Tidningsutgivarna och Journalistförbundet har äntligen insett faran och vädjar nu om ett resolut NEJ från de folkvalda.

nåt för dig web-tor?

HiDensity skrev:

nåt för dig web-tor?

Nej tack. Jag är svensk och sitter inom Sveriges gränser så mig får dom inte avlyssna. ;)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Pace skrev:

Då borde du väl inte ha några problem med att jag får ta del av dem? Spela in dem samt bifoga en kopia av dina in- och utgående e-brev till mig. Jag lovar, jag ska inte läsa dem. Det har du mitt ord på.

Jag vill också ha tillgång till dom, plus alla andra meddelanden och en lista på alla sajter han besökt osv. Men vi måste ju faktiskt läsa igenom allt för att se om det finns skäl att lagra datan för framtiden.

Eftersom det inte går att säga om en del av trafiken INTE passerat (eller ska passera) svensk gräns, så "tvingas" vi ju kolla allt. Och hinner vi inte på tre dagar (för hur fan ska vi alltid hinna det?), så klassar vi allt som "intressant" och lagrar hur länge vi vill. Eftersom ingen ska få insyn i vad vi egentligen sparat, så kan ju ingen heller kolla oss, hehehehe...

Sen säljer vi licenser för konceptet till Kim Jong-il i Nordkorea, Robert Mugabe i Zimbabwe, Kung Abdullah i Saudi-Arabien, Seyed Ali Khamane’i i Iran och andra diktatorer och lever loppan resten av livet....

Web-Tor skrev:

Nej tack. Jag är svensk och sitter inom Sveriges gränser så mig får dom inte avlyssna. ;)

Trots att det upprepats tusentals gånger att detta är fullständigt och totalt irrelevant har du ännu inte begripit det alltså? :OO

Web-Tor skrev:

Din totala ignorans av fakta och brist på förståelse för de verkliga effekterna av den här lagen får mig att tappa tron på mänskligheten. Hoppas du lever gott i din lilla bubbla.

--

Färsk artikel i DN: FRA anklagat för olaglig datalagring

Datainspektionen har fått in en anmälan om misstänkt olaglig lagring av data om över 100 svenskar som haft kontakt med Ryssland.

Försvarets radioanstalt (FRA) ska ha spanat på personerna trots att uppgifterna inte har gällt terror, eller liknande, vilket krävs för att de ska få lagras.

Jo visst, FRA kan vi lita på.. dom följer lagen serru! x(

--

En till artikel i DN: Hård centerkritik mot Maud Olofsson

Centerledaren Maud Olofsson har sålt ut partiets profil som en värnare av personlig integritet och svingar nu partipiskan över riksdagsledamöter med avvikande åsikter. Den kritiken kommer inte från hennes politiska motståndare utan från en partikamrat.

Gött, nu börjar det röra på sig! :birp

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Så mycket tankar rör sig i huvudet angående detta lagförslag. Man vågar ju knappt yttra sig i frågan, för då lär man ha ju ha span på sig tisdag natt mot onsdagen den 18'e Juni, för att man har avikande åsikter i frågan. =/

Vänsterblocket förespråkar ju en liknande lagstiftning så även om förslaget inte går igenom nu, så är det bara en tidsfråga innan det går igenom.

Ett hot mot den personliga integriteten - indeed!

HiDensity skrev:

Jo visst, FRA kan vi lita på.. dom följer lagen serru!

En anmälan bevisar ju knappast att något brott ägt rum, eller hur?
Dessutom, om man utgår ifrån att FRA inte kommer följa den här nya lagen spelar det ju inte någon roll om den går igenom eller inte.

M.Cheraghi skrev:

Så mycket tankar rör sig i huvudet angående detta lagförslag.

Det stora och helt avgörande problemet med hela den här debatten är att vi som debatterar inte har en aning om lagen behövs eller inte. Vi har ingen aning om hur den yttre hotbilden mot Sverige ser ut och om lagändringen därmed är nödvändig. Det är därför lika svårt att argumentera för som emot den nya lagen. :l

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Web-Tor skrev:

Det stora och helt avgörande problemet med hela den här debatten är att vi som debatterar inte har en aning om lagen behövs eller inte. Vi har ingen aning om hur den yttre hotbilden mot Sverige ser ut och om lagändringen därmed är nödvändig. Det är därför lika svårt att argumentera för som emot den nya lagen. :l

Jag håller helt och hållet med dig i det du skriver. Men det är väldigt svårt att undgå att tänka tanken att terrorism är inte det enda dom kommer avlyssna. Känns bara som att makthavarna använder sig utav ordet terrorism som ett PR-trick för att få igenom förslaget. Som i sin tur betyder att FRA har helt fria händer vad gäller avlyssning av all elektronisk kommunikation utan någon som helst anledning eller misstanke om brott.

Detta i kombination att den explosionsartade expanderingen av CCTV leder fortskridande till ett Babylon! Utrycket "född fri bla bla" kommer snart vara historia, ingen kommer att kunna förbli en fri människa.

Oj, detta visste jag inte...

Regeringen försökte tydligen kuppa igenom förslaget hos remissinstanserna förra omgången genom att skicka ut förslaget till dom precis före jul 2006 och kräva in svar direkt efter nyåret - väl medvetna om att folk inte skulle ha en chans att läsa och sätta sig in i förslaget på allvar, eller helt enkelt missa deadline och diskvalificera sig själva från att kunna kritisera.

http://www.expressen.se/nyheter/1.1198593/spelet-bakom-lagen

Stämmer detta är det ju - om möjligt - ännu mer obehagligt än tidigare. :( x(

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Web-Tor skrev:

Dessutom, om man utgår ifrån att FRA inte kommer följa den här nya lagen spelar det ju inte någon roll om den går igenom eller inte.

Vad är det för argument?
Om de följer lagen har att göra med om de skall bli åtalade och straffade.
Om FRA inte följer lagen hur i hela friden kan man påstå att det skulle vara ett skäl att man lika gärna kan ge dem ökade befogenheter?

Skall detsamma gälla för medborgare som t.ex. begår misshandel.
"Eftersom det visat sig att du inte följer lagen så kan vi väl lika gärna ge dig licens för mord".

Jag måste säga att jag är verkligen nyfiken på vilken form av logik som kan leda till ett sådant uttalande.

Web-Tor skrev:

Det faktum att man redan hemligstämplat en stor del av anmälan torde betyda att anmälaren är någon med god insyn och gott om uppgifter. Men visst, inget är klubbat än.

Web-Tor skrev:

Vi har ingen aning om hur den yttre hotbilden mot Sverige ser ut och om lagändringen därmed är nödvändig. Det är därför lika svårt att argumentera för som emot den nya lagen. :l

Jaså?

DN skrev:

Som tidigare Säpochef anser Eriksson att Sverige inte har några större problem med att hantera terrorismen. Terrorhotet mot Sverige är väldigt lågt, påpekade han vid ett seminarium om övervakningssamhället på torsdagen.

Dessutom är det verkligen inte svårt att argumentera mot det livsfarliga i att lägga så mycket makt i händerna på någon överhuvudtaget. Det spelar ingen roll hur mycket säkerhetsgarantier och lagar som skapas. Ingen myndighet, organisation eller person skall ha så här mycket makt. INGEN!

Web-Tor skrev:

Jo, det spelar jävligt stor roll. Eftersom lagen ger FRA något fundamentalt dom inte har idag. Direkt tillgång till internetleverantörernas kablar.

Web-Tor skrev:

Vi har ingen aning om hur den yttre hotbilden mot Sverige ser ut och om lagändringen därmed är nödvändig. Det är därför lika svårt att argumentera för som emot den nya lagen. :l

Varför monterar man ned försvaret tror du? För att hotbilden ökar?

Om det nu är så jävla svårt att argumentera för lagen som du påstår måste man ifrågasätta dess existensberättigande från första början. Man kan inte stifta lagar utifrån mottot att "vi vet inte om den behövs, så därför instiftar vi den snarast möjligast".

HiDensity skrev:

Web-Tor skrev:

Jo, det spelar jävligt stor roll. Eftersom lagen ger FRA något fundamentalt dom inte har idag. Direkt tillgång till internetleverantörernas kablar.

Enligt en utredningen som gjordes tidigare (minns inte vilken, men den återges i lagrådets remiss om FRA-lagen) så går 98 % av vår kommunikation via kabel. FRA har alltså möjlighet att lyssna av 2 % i nuläget. Så det är helt åt helvete fel att säga att det inte har någon betydelse.

Lägg sedan till att FRA utformar sin egen verksamhet, bland annat vad gäller sökord. Som jag skrev tidigare så användes kodordet "stora bröllopet" för 11-septemberattackerna. Det vore naivt att tro att FRA bara kommer att söka efter kommunikation som innehåller ordet "al-Qaeda".

Det är anmärkningsvärt att människor vill ha en stat, valda av folket för att tjäna deras intressen, för att avlyssna folket. Människor tar alldeles för lättvindigt på förslaget och vägrar uppenbarligen se de långtgående konsekvenserna. Det skulle vara roligt om Sverigedemokraterna kom till makten och började använda FRA för sina egna partipolitiska ändamål. Jättekul.

Om jag förstod Säpo rätt i Rapport i går kväll så har de lyckats spåra upp två terrorister sedan antiterroristlagarna infördes. Två!

Att övervaka alla människors e-brev, bankärenden, sökningar, historik för webbsidor, telefonsamtal, tidningsprenumerationer, vilka de har kontakter med för att vi är under belägring av två terrorister står inte i proportion med varandra.

Carl Bilds förslag om misstanke om terrorism = fryst bankkonto får ju enorma konsekvenser om FRA kommer in i bilden och får peka ut eventuella terrorister på måfå. Det är fullkomligt självklart att människor ska få en domstolsprövning först. Annars kan vi likaväl deportera hela Sverige till Guantanamo på en gång. Bara utifall att.

Pace skrev:

Det skulle vara roligt om Sverigedemokraterna kom till makten och började använda FRA för sina egna partipolitiska ändamål. Jättekul.

Tja... eller om nån som har tillgång till uppgifterna behagar sälja dom (under hot eller frivilligt mot pengar) till högstbjudande, antingen det är någon annan stat, ett företag eller kriminella organisationer.

Med lite tur och tålamod kommer man ganska säkert att kunna få fram detaljer om lite allt möjligt som kan använda för t.ex. industrispionage.

Ganska självklart kommer man att förse USA med varjehanda information också, som man gör redan nu...

Intressant vinkel:
Enligt Försvarsberedningen borde SMHI spana mer, inte FRA

Om det stängda kommunikationssystemet RAKEL samtidigt som svenskarna ska avlyssnas:
Polisradion ersätts med ambulansfax

Kalla Fakta år 2003 om FRA (plus rapport om FRA:s verksamhet)

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)