webForumDet fria alternativet

Avlyssningslagen!?

Politik & samhälleur Politik

585 svar · 41 546 visningar · startad av Hamatzu · sida 8 av 30

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Web-Tor skrev:

Nu ska jag dra till fjällen en vecka...

Hare gott och undvik branta backar, afterskiin är lugnare :e

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

PeW skrev:

Hare gott och undvik branta backar, afterskiin är lugnare :e

Nu är jag tillbaka efter många branta backar. ;)

Blixtsystems skrev:

Att man sätter upp en avlyssningsapparat ger självfallet en risk att myndigheter missbrukar informationen

Men informationen avlyssnas ju redan idag. Den "inhemska" trafiken som passerar Sveriges gränser avlyssnas ju dessutom av andra länder.

Jag förstår inte på vilket sätt en lag som innehåller en massa begränsningar av avlyssningen, och stärkt integritetsskydd för de som avlyssnas, kan uppfattas som något negativt.

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005704 inlägg

Om det är fallet att FRA tidigare avlyssnat annat än radiotrafik och t.ex. avlyssnat telefoner i hemlighet så har det varit orelglerat för att det har varit olagligt för dem att göra det och ett brott mot grundlagen såväl som Europakonventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna.

Att man nu ger dem befogenheter att lagligt avlyssna utan misstanke om brott kan knappast kallas en begränsning eller ett stärkt integritetsskydd...att påstå något sådan är verkligen helt befängt.

Argumentet som t.ex. Oldsberg framför är att vi har ju sedan länge bedrivit olaglig avlyssning, så enda skillnaden är nu att vi gör den laglig och man vänder ett blint öga till de brott som tidigare begåtts.
Och samtidigt vill man få folk at tro att man inte kommer missbruka de befogenheter man nu får.
Det mest skrämmande av allt är att vissa är så blåögda att de tror på vad han säger....jösses.

Då det kommer fram att man inte följt det riktlinjer som lades fram så kan man ju bara säga att "vi har ju struntat i lagarna i många år redan...så det är bra att lagen anpassqas till verkligheten nu"...och de kommer få med sig några fårskallar återigen.

Blixtsystems skrev:

Om det är fallet att FRA tidigare avlyssnat annat än radiotrafik och t.ex. avlyssnat telefoner i hemlighet så har det varit orelglerat för att det har varit olagligt för dem att göra det och ett brott mot grundlagen såväl som Europakonventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna.

Det är möjligt att du har rätt. Är det då inte bra att vi slipper detta och istället stärker individens skydd genom att t.ex. inrätta ett integritetsskyddsråd som kontrollerar att avlyssningen går rätt till? Amnesty är ju faktiskt en organisation som ställt sig bakom det nya lagförslaget och det tror jag inte de gjort om de tyckt att det vore ett brott mot grundlagen eller Europakonventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna.

Blixtsystems skrev:

Argumentet som t.ex. Oldsberg framför är att vi har ju sedan länge bedrivit olaglig avlyssning, så enda skillnaden är nu att vi gör den laglig och man vänder ett blint öga till de brott som tidigare begåtts.

Här har du helt fel. Lagförslaget går inte bara ut på att göra olaglig avlyssning till laglig avlyssning.

Blixtsystems skrev:

Det mest skrämmande av allt är att vissa är så blåögda att de tror på vad han säger....jösses

Om du inte tror på vad han säger finns det ju ingen anledning att diskutera lagförslaget överhuvudtaget.

HiDensityMedlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Web-Tor skrev:

Amnesty är ju faktiskt en organisation som ställt sig bakom det nya lagförslaget..

det har jag missat helt, har du källa?

HiDensity skrev:

det har jag missat helt, har du källa?

Det var i något program på P1 som dom diskuterade detta.

Men jag ska nog förtydliga mig lite: Amnesty har troligtvis lämnat ett långt remissvar och allt var säkert inte positivt. Däremot ställde man sig bakom de förbättringar som lagförslaget innebar.

HiDensityMedlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Någon som såg sidan 3 i dagens DN?

Oj! Dom måste verkligen ha ändrat i det här förslaget under året som gått. Det måste gå åt enorma resurser för att övervaka all nättrafik och avlyssna alla telefonsamtal! Det kommer krävas en heltidtjänst bara för att övervaka mig. :q

MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg

HiDensity skrev:

Jupp. Kolla också in Piratebay och Flashback. Blogges illustration av bloggbävningen är fantastisk.

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Stoppa FRA lagen.nu. Tror jag ska skriva ut några flygblad och dela ut lite här och var. Den här lagen ger ju rysningar och onda aningar, vad händer sen liksom? :l

Tack för bra länkar Matti.

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Från att i princip ovetandes och godtyckligt accepterat lagen (se första sidan i denna tråd) så är jag nu agitator för att stoppa den.

Mina strå till stacken:

HiDensity skrev:

Vem står egentligen bakom stoppafralagen.nu? Pirate Bay? Webbplatsen är ju registrerad på en teknisk kontakt hemmahörande i Danmark.

r) Så går det när man bara letar efter "Om oss"-länkar. Så här står det längst ned på förstasidan: "Nätverket Stoppa FRA-lagen är en partipolitiskt obunden, löst sammanknuten samling av organisationer och privatpersoner med gemensamt mål att stoppa införandet av allmän avlyssning av svenska folket. Stoppa FRA-lagen saknar central organisation."

Vem som finansierar reklamen är hemligt, men Mikael Nilsson, som sköter kontakterna med DN, berättar att pengarna kommer från en privatperson som helt enkelt brinner för att stoppa FRA-lagen.

http://www.idg.se/2.1085/1.167497

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Jag vet inte, men personligen bryr jag mig inte speciellt mycket om FRA-lagen går igenom, skulle i stort tom kunna ha en webcam hemma så de kan filma varje steg jag tar.. :p

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Fredde Mannen skrev:

Jag vet inte, men personligen bryr jag mig inte speciellt mycket om FRA-lagen går igenom, skulle i stort tom kunna ha en webcam hemma så de kan filma varje steg jag tar.. :p

Grejen är att man ibland måste tänka lite längre än till sin egen, personliga sfär precis som många andra gjort tidigare (dom som varit med och ordnat en massa bra grejer som du och jag utnyttjar).

T.ex. kanske du skulle vara intresserad av att försöka lämna över ett så bra samhälle som möjligt till dina eventuella barn? ;)

Pace skrev:

Från att i princip ovetandes och godtyckligt accepterat lagen (se första sidan i denna tråd) så är jag nu agitator för att stoppa den.

Respekt! (y)

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Danne V skrev:

Grejen är att man ibland måste tänka lite längre än till sin egen, personliga sfär precis som många andra gjort tidigare (dom som varit med och ordnat en massa bra grejer som du och jag utnyttjar).

T.ex. kanske du skulle vara intresserad av att försöka lämna över ett så bra samhälle som möjligt till dina eventuella barn? ;)

Men givetvis, men då är frågan, vad är ett bra samhälle för en?
- Ett samhälle där avlyssning ej kan ske m.m.?

Allt kommer med för- och nackdelar. Personligen skulle jag vilja se 10 för- och nackdelar med att införa resp. ej införa lagen.

Bara lite filosofiska tankar. :)

The Local (nyheter om Sverige på engelska - faktiskt riktigt bra) har en del nyanserade artiklar om FRA:

When planning the 9/11 attacks, the twenty al-Qaeda members involved referred to the plot as “The Big Wedding” and to the hijackers as the “brothers” attending the wedding.

(...)

Why do bin Laden and [his accomplice] al-Zawahiri take the trouble to send tapes to the media rather then call them? They know there are technologies that can trace people’s location and therefore they avoid it,” he explains.

Sweden sets sights on new snoop law

Fredde Mannen skrev:

Allt kommer med för- och nackdelar. Personligen skulle jag vilja se 10 för- och nackdelar med att införa resp. ej införa lagen.

Varför tycker du det är rätt av staten att lyssna på vad du säger i telefonen?

Fredde Mannen skrev:

Det är bara att läsa vad folk skrivit, både för och emot. Eller vill du bli serverad en tio-i-topp-lista á la Aftonbladet? En slags Åsiktsväljaren Light? ;) Bara den här tråden innehåller ju en del att läsa.

Eftersom du anknyter till "tankar" så kan du ju också fundera en liten stund alldeles själv på vad lagen kan innebära - både för dig personligen inom den närmaste framtiden och för dina eventuella ättelägg när dom vuxit upp...

Inget illa menat, men jag blir ibland lite trött på folk som inte verkar orka tänka utanför den egna personen. Allt handlar om "jag". Det var det jag reagerade på. ;)

yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg

Använder inte terrorister(dem flesta i alla fall) kryptering som tar flera veckor/år att knäcka även med superdatorer?

144 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
139 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)