webForumDet fria alternativet

Fjärrskrivbord mot Mac?

Linux & BSD

51 svar · 4 305 visningar · startad av silfver · sida 3 av 3

Frågan, av silfver

Finns det program som tillåter mig att köra fjärrskrivbord från en Windowsmaskin till min Mac?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Vilket program ska man använda för att få rätt på tangentbordsproblemet? TightVNC verkar ju inte reda ut det...

i2n2: När jag använder Vine så fungerar det ju inte. Det är något som strular där ju. :l

Medlem sedan jan. 2007177 inlägg

silfver skrev:

i2n2: När jag använder Vine så fungerar det ju inte. Det är något som strular där ju. :l

Då kavlar vi upp ärmarna och försöker att ta reda på vad som var fel när det inte fungerade.

Första spåret. Eftersom Apple öppnar rätt port i operativets brandväg när man startar en service via Systeminställningarna (och stänger den igen när man stoppar tjänsten) så frågar man sig om du öppnat rätt port i brandväggen när du körde Vine servern?

i2n2 skrev:

Då kavlar vi upp ärmarna och försöker att ta reda på vad som var fel när det inte fungerade.

Första spåret. Eftersom Apple öppnar rätt port i operativets brandväg när man startar en service via Systeminställningarna (och stänger den igen när man stoppar tjänsten) så frågar man sig om du öppnat rätt port i brandväggen när du körde Vine servern?

Min brandvägg är inte ens på, enligt inställningarna under Fildelning > brandvägg. :o

silfver skrev:

Min brandvägg är inte ens på, enligt inställningarna under Fildelning > brandvägg. :o

Det borde den vara (min personliga åsikt).

Du kör 10.4.11?

Har du en annan dator som du kan testa med på ditt lokala nät?

i2n2 skrev:

Det borde den vara (min personliga åsikt).

Du kör 10.4.11?

Har du en annan dator som du kan testa med på ditt lokala nät?

Ja, jag kör senaste tiger-versionen. :) Har inga fler datorer jag kan pröva med hemma. :l Därför blir det lite bökigt att kolla någon annanstnans ifrån hela tiden.

Jag är lite osäker på var och hur keymappingen sker i VNS sammanhang så jag står över denna fråga tills vidare,inga positiva resultar vid mina egna tester och sökningar, men om någon kunnig fyller i med information om detta så lyssnar jag gärna.

> colione
Kör du med en Windowsklient och PC-tangentbord och får keymappingen att fungera mot en Mac OS X server?

Efter att ha läst tråden igen så ser jag nu att du trots allt har haft igång Vine servern, kanske en äldre version, och sedan strulat till det.

Metoden då är ju att stoppa programmet som strular och plocka bort alla inställningsfiler och börja om. Nu är ju Vine servern (ver. 3.0) lite svårare eftersom man kan köra den på både som "desktop server" och som "system server" och jag hittar ingen dokumentation om var dom sparar sina inställningar.

När man kör som desktop server så verkar inställningsfilerna ligga i ~/Library/Preferences/com.redstonesoftware.VineServer.plist och då borde det räcka med att slänga .plist filen.

En service som vill ha adminlösenord, som system servern vill ha, installerar jag inte om jag inte har full kontroll över hur man avinstallerar. Om Redstone Software skött sig så bör det väl finnas en .plist fil i /Library/Preferences/ för inställningar och en .plist fil i /System/Library/LaunchDaemons/ för att starta system servern när datorn startar (men detta är ju bara gissningar).

Det finns hack för att "gömma" program så dom inte syns i dockan men satsa först på funktionalitet och försök att få igång Vine servern igen så får vi se om man kan lösa keymappingen med denna.

På mitt LAN med Med VNC portar öppna i Mac OS X brandväggen så har jag inget problem att köra Mac OS X egna VNC server respektive Vine desktop serven på min Mac och att då koppla upp mig med TightVNC resp RealVNC klienter från Windows XP pro. Tangentbordsproblemet återstår att lösa.

Tack för alla tips, i2n2. Jag hittade den där filen och raderade den. När jag startade Vine igen så var allting nollställt. Jag har ändrat tangentbordslayouten nu och hoppas det fungerar när jag prövar i morgon. Jag kör fortfarande system server, men fungerar inte det så får jag väl på det andra sättet. Det är så lätt att glömma starta programmet bara.

Keymaping på icke-US tangentbord och VNC verkar riktigt rörig. Vine FAQ [1] ger en viktig ledtråd.

Q: I am using an International keyboard (or keyboard layout) and the characters don't come up appropriately.

A: Currently OSXvnc doesn't handle this as well as we would like. Part of the problem is that if both the remote and local users are using an international keyboard layout the keystrokes actually get double-corrected, thus producing the standard US keys. Try setting one of the keyboards back to US; this works a bit better.

Så följande har jag fått att fungera efter en del testande.

Server iMac Globe med OS X ver 1.4 , svenska som språkval, och standard svenskt Apple tangentbord

med Mac OS Xs egna VNC server, inga inställningar
eller
Vine serven ver 3.0, inställningen Keyboard layout U.S.

Klient Dell Dimention 8300 med Windows XP Pro Engelsk version och ett enkelt svenskt tangentbord från Dell.

Nyckeln till att få det att fungera var för mig att för VNC-klientfönsret välja EN (dvs US-tangentbord) med det som kallas Language bar i ett engelskt XP, dvs ändra tangentbordslayout på OS nivå. Jag har testat klienterna TightVNC och RealVNC och fått bäst resultat med RealVNC eftersom man då kan få Ctrl- Windows- Alt-tangenterna mappade till ctrl- alt- kommando-tangenterna som på ett standard Apple tangentbord.

Så som samanfattning : Mitt förslag för en "maximalt" fungerande VNC kommunikation i ditt fall (om vi inte har för avikande hård och mjukvara som skulle kunna orsaka problem) är att använda Vine VNC serven ver 3.0 på Mac sidan med Keyboard layout U.S. som inställning och RealVNC som klient med ändringen av tangentbordslayout Till US på Windows nivå för VNC-klientfönstret. Mycket skenbar o-logik i detta förslag men det fungera för mig.

[1] http://www.redstonesoftware.com/osxvnc/OSXvnc.html

Jag försökte komma åt min vine-server i dag, utan att lyckas. Det stog "establishing connection" och så fastnade den. Jag tror inte system server fungerar så bra. Fast nu när jag skriver det här så kom jag på att jag glömde stänga av osx-servern. Kanske är därför. Får pröva i morgon igen. :)

Synd att det ska vara så omständigt med svensk layout på tangentbordet. Kommer nog göra så som jag gjorde när jag fick det första gången.

Nu har jag fatt vineservern att fungera. Nastan. Men tangentbrdEt aR helt urflIppaT. jAg skjar inte. se bara pa bkstAerna. det Ar intE Jag Sm leker med cAps! haR stallt in "current keybarD" mEn Jag kan iNte sKRiva sPecialtEcken i aLla fAlL. det verkAr sm Att Jag FaTt Ett fjrtiztanGentbrd, haha. fuck tHis! (n)

silfver skrev:

Nu har jag fatt vineservern att fungera. Nastan. Men tangentbrdEt aR helt urflIppaT.....

Du har testat vad jag skriver ovan?

Så som samanfattning : Mitt förslag för en "maximalt" fungerande VNC kommunikation i ditt fall (om vi inte har för avikande hård och mjukvara som skulle kunna orsaka problem) är att använda Vine VNC serven ver 3.0 på Mac sidan med Keyboard layout U.S. som inställning och RealVNC som klient med ändringen av tangentbordslayout Till US på Windows nivå för VNC-klientfönstret. Mycket skenbar o-logik i detta förslag men det fungera för mig.

Förlåt, jag hade glömt bort ditt lilla knep - som faktiskt fungerar! :) Tämligen lustigt, som du skriver. Tack igen för att du tar dig tid! :bire

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)