webForumDet fria alternativet

Små, klena grabbar. Vad finns att göra åt det?

Träning & hälsa

105 svar · 4 884 visningar · startad av Danne V · sida 2 av 6

Frågan, av Danne V

Två polare har var för sig två grabbar som är 10 respektive 11 år. Båda sönerna är lite drygt 130 cm (om jag inte minns fel), men väger så lite som 26-27 kilo (det minns jag däremot exakt), är väldigt smala över axlarna och riktigt ordentligt taniga. Egentligen bryr sig mina bekanta (alltså killarnas farsor) inte så mycket om detta. Lite bekymrade är dom förstås, men räknar med och hoppas att gra

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

colione skrev:

Det är väl inget skäl att komma med felaktig information om tillväxthormon? Sen finns det faktiskt möjlighet att ungarna är sjukligt smala/taniga detta avgörs bl.a via föräldrarnas längd. Jag tror att en doktor gör den bedömningen bättre än både Web-Tor och mayday i 10 fall av 10.

Att webForum inte är det rätta stället för att få en korrekt medicinsk bedömning är jag övertygad om att Danne vet. Eftersom Danne skriver "Ingen av dom är sjuk på något sätt" utgick jag också ifrån att det inte var någon medicinsk bedömning som han var ute efter utan tips och råd kring hur killarna skulle må bättre.

Jag skrev därför vad jag tycker, utifrån mina egna erfarenheter, men det är tydligt att Danne inte är intresserad utan enbart vill att killarna skall lägga på sig kilon i tron att detta skall göra dom lyckliga.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Förlåt, jag skulle kke ha inkluderat Danne V i den kommentaren också. ;)

Sen finns det faktiskt möjlighet att ungarna är sjukligt smala/taniga detta avgörs bl.a via föräldrarnas längd. Jag tror att en doktor gör den bedömningen bättre än både Web-Tor, mayday och Danne V i 10 fall av 10.

Det kan mycket väl vara så att barnen är sjukligt smala (utan att ha någon uttalad sjukdom) även om Danne V inte tror det.

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Ge dem nåt år så är dom inne i puberteten och då kommer de växa sig till ett par präktiga köttbullar...

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Ibland kan jag inte hålla käft...
Jag håller med Web-Tor till hundra procent. Har det konstaterats att det inte är någon sjukdom som ligger bakom deras tanighet så är det så de ska se ut. Det kommer kanske ändra sig efter puberteten, kanske inte. Före puberteten skulle jag aldrig i livet stoppa i ungarna piller eller liknande.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

det kommer att bli lite galet om man ska pilla på deras utseende för att de ska börja må bra.

och vilka mår sämst, farsorna eller sönerna? (vet ett par olika farsor som har projicerat sina egna känslor på barnen)

Det bästa vore nog att få killarna att ändra synen på sig sig själva, att boosta dras självbild.

Ett sätt är att börja med någon sport, typ kampsport av nåt slag eller liknande.

Medlem sedan mars 200793 inlägg

En polare till mig som var riktigt liten och spenslig som 10-12 åring fick någon substans av läkare, han sköt i höjden direkt.

Så mitt råd är att förlädrarna tar grabbarna till en läkare och låter han/hon bedömma. Det jag vet är att denna "kur" endast kan tas vid låg ålder.

Jag förstår verkligen din irritation Danny V. Ställer en fråga och får mest åsikter som svar.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Jag frågar uttryckligen om en sak - men får svar på något helt annat. Jag upprepar frågan för att undvika missförstånd, men får fortfarande svar på något annat.

Tvärtom: en bunt besserwissers med Web-Tor i spetsen som trots att dom inte har den blekaste aning om vad föräldrarna till grabbarna har gått igenom, eller vad grabbarna själva utsatts för och hur dom mår, har mage att sitta på sina höga hästar, spy ur sig sina moralkakor och förutsätta att föräldrarna till killarna är idioter som inte reflekterat över ALLA aspekter av problemet. Goddag - yxskaft i kubik. :bla

En av föräldrarna pratade under eftermiddagen med en skolsköterska som hade en av killarnas "tillväxtkurva" tillgänglig. Hon bokade direkt en tid med skolläkaren eftersom hon uppenbarligen ansåg att killens värden inte var bra.

Om någon fortfarande vill diskutera huruvida ungar generellt sett ska få hjälp med tandställning eller hålfotsinlägg eller annat som förändrar "naturens gång" så gör gärna det - men i en annan tråd.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

är det fel att komma med alternativa förslag än läkarvård, som dessutom inte behver vara aktuellt.

samot79 skrev:

En polare till mig som var riktigt liten och spenslig som 10-12 åring fick någon substans av läkare, han sköt i höjden direkt.

Så mitt råd är att förlädrarna tar grabbarna till en läkare och låter han/hon bedömma. Det jag vet är att denna "kur" endast kan tas vid låg ålder.

Jag förstår verkligen din irritation Danny V. Ställer en fråga och får mest åsikter som svar.

Jo, en har fått läkartid (se mitt förra inlägg). Håller tummarna för honom.

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Kanske är dags att påminna om wF reglerna för allas trevnad.

§4
Svordomar och grovt språk undanbedes. Likaså inlägg som medvetet stör seriösa diskussioner och/eller inlägg som avsiktligen inte besvarar frågan (Café webForum undantaget). Dina inlägg ska hålla en kamratlig ton och hålla ett vårdat språk för allas trevnad.
Åtgärd: Ovan nämnda resulterar troligen i ett påpekande från Moderator/Forumledare. Vissa fall kommer att redigeras helt eller delvis.

Ingen nämnd ingen glömd.

Eller som jag läst i något annat forum

Har du inget att säga, säg det då inte. Har du saker att säga som inte tillhör topic, starta en egen tråd.

Zaiman skrev:

Kanske är dags att påminna om wF reglerna för allas trevnad.

§4
Svordomar och grovt språk undanbedes. Likaså inlägg som medvetet stör seriösa diskussioner och/eller inlägg som avsiktligen inte besvarar frågan (Café webForum undantaget). Dina inlägg ska hålla en kamratlig ton och hålla ett vårdat språk för allas trevnad.
Åtgärd: Ovan nämnda resulterar troligen i ett påpekande från Moderator/Forumledare. Vissa fall kommer att redigeras helt eller delvis.

Ingen nämnd ingen glömd.

Eller som jag läst i något annat forum

Har du inget att säga, säg det då inte. Har du saker att säga som inte tillhör topic, starta en egen tråd.

Du har rätt. Jag ska redigera mitt inlägg.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Ett sätt är att börja med någon sport, typ kampsport av nåt slag eller liknande.

Jag tänkte precis föreslå samma sak. Det spelar egentligen inte så stor roll vilken idrott de börjar med, men någon kamsport låter som ett bra val. Den idrottsspecifika träningen brukar i regel alltid kompletteras med någon form av enklare fysträning (situps, armhävningar/armböj och dylikt) och när det handlar om barn, lekar som killer ball/spökboll och diverse former av stafetter. Fördelen med en kampsport är att ens prestation bedöms individuellt - det vill säga, det finns inga lagmedlemmar som kan bli sura på en om man råkar klanta till sig. Dessutom skulle jag vilja påstå att toleransen för nybörjare är lite högre inom kampsporter än inom andra idrotter - det dyker upp nybörjare till träningarna i en regelbunden takt. Om killarna hinner träna ett tag kommer de säkert att få uppleva hur det kommer in nybörjare som är både större, starkare och äldre än dem men som trots det inte ännu kan utföra det killarna har lärt sig.

Matti skrev:

Jag tänkte precis föreslå samma sak. Det spelar egentligen inte så stor roll vilken idrott de börjar med, men någon kamsport låter som bra val.

Båda idrottar en hel del. En av dom har faktiskt tränat jiu-jitsu (stavning?) ett par år om jag inte minns fel, plus fotboll. Den andre tror jag kör både fotboll och hockey.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

OK. Isåfall verkar det vara vettigast att vänta på läkarens utlåtande.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Danne V skrev:

Nån form av steroid, det där va?
Det ges ju tydligen till barn i alla fall.
Tack!

Som colione skriver så är det inte en steroid. Jag tror att Genotropin och liknande tillväxthormoner faktiskt främst ges till barn och oftast är det väl när det är något fel på hypofysen som gör att kroppen inte producerar naturligt tillväxthormon, man tillför alltså det som borde finnas där redan från början.

Jag jobbade på fabriken som tillverkade Genotropin förut, så därför kom jag att tänka på det :). Dyrt som satan är det, den största dosen i en liten ampull minns jag kostade nästan 4000 kr, det funkar ju i Sverige med vårt högskostnadsskydd, men jag brukade fundera på hur kortvuxna barn i andra länder utan sociala skyddsnät gjorde, dom fick väl helt enkelt fortsätta att vara korta, tyvärr.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Ja jösses inte konstigt att man har så grymt snedvridna ideal i världen. Håller med Web-Tor jag också!

Tengblad skrev:

Ja jösses inte konstigt att man har så grymt snedvridna ideal i världen. Håller med Web-Tor jag också!

Ännu en besserwisser som har tvärsäkra synpunkter på något han inte vet ett skit om. (n) Kan ingen moderator rensa tråden från alla idi-OT-inlägg snart?

Danne V skrev:

Ännu en besserwisser som har tvärsäkra synpunkter på något han inte vet ett skit om. (n) Kan ingen moderator rensa tråden från alla idi-OT-inlägg snart?

Du kanske skulle ta och inse att folk kanske har andra åsikter än dig :OO Är det någon som beter sig som en besserwisser eller är allmänt otrevligt i denna tråd så är det ju du.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Tengblad skrev:

Du kanske skulle ta och inse att folk kanske har andra åsikter än dig :OO Är det någon som beter sig som en besserwisser eller är allmänt otrevligt i denna tråd så är det ju du.

Ehh, om man ligger 10 cm under meddellängden och väger bara 60% av medelvärdet så kanske det är en fysiologisk defekt som är orsaken och det ska man alltså inte åtgärda genom t.ex tillväxthormon tycker du, då det enbart är tecken på "snedvridna ideal".

Tycker du även att närsynta inte bör korrigera synen och att barn som föds harmynta inte ska få läppen ihopsydd etc?

sgtpepper skrev:

Ehh, om man ligger 10 cm under meddellängden och väger bara 60% av medelvärdet så kanske det är en fysiologisk defekt som är orsaken och det ska man alltså inte åtgärda genom t.ex tillväxthormon tycker du, då det enbart är tecken på "snedvridna ideal".

Tycker du även att närsynta inte bör korrigera synen och att barn som föds harmynta inte ska få läppen ihopsydd etc?

Ja det är det ju någon som sagt något om?

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)