webForumDet fria alternativet

XP Home recovery men skivan är borta...

Windows

25 svar · 3 067 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

Låter som en newbiefråga, men va fan...

Min mammas dator behöver verkligen (!) installeras om efter 4 år med Home Edition, men nu när jag tänkte göra det så saknas alla recoveryskivor & att hålla på med crackat skit på hennes maskin är inte en option så nu undrar jag följande:

1: Det finns ju serienummer på själva datorburken, kan man dra hem nån version från nått ställe, installera & använda den licencen & få det att funka, legalt? Isf vilken version ska man leta efter?

2: Vad annars göra?

Jag har ju en XP Pro licens liggandes, men engelsk & det är absolut ingen option till henne så.. :/

Knivigt läge!

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Du måste veta vilken version som ligger installerad troligen en OEM efter som det är en klisterlapp på datorn.. ladda sen hem installations media och använd koden på burken. borde fungera.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

1. Kolla med leverantören av datorn för att se om de kan skicka nya skivor
2. Kolla med Microsoft om ovan inte kan hjälpa till. Så länge du har en giltig licens borde det inte vara något problem. Självkostnad för frakt tillkommer.
3. Låna en skiva av en kompis, eller bränn en kopia från en kompis. Det är licensen som som är skyddad, inte skivorna. (Samma XP-version krävs för att licensne ska fungera, dvs OEM från samma leverantör).

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Kontakta MS support och ge dem OEM-numret och fråga vad du skall göra. De ha f-n betalt för att guida dig i såna lägen. ;)

Thanks boys.. Laddar hem nått skräp nu som förmodligen inte kommer att lira.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Bire skrev:

Thanks boys.. Laddar hem nått skräp nu som förmodligen inte kommer att lira.

egentligen kvittar det vad du laddar ner. men kan ändra det i efterhand.. ;)

http://www.thetechguide.com/howto/setuppini.html

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

legis skrev:

3. Låna en skiva av en kompis, eller bränn en kopia från en kompis. Det är licensen som som är skyddad, inte skivorna. (Samma XP-version krävs för att licensne ska fungera, dvs OEM från samma leverantör).

Nej du får inte Kopiera skivorna då dom också är skyddade under copywright
Du får inte heller ladda hem en kopia från piratebay o bränna ner.
båda dom sätten bryter mot licensreglerna och sveriges lag

därimot kan du låna en kompis skiva o använda din licens.

Inte för ja tror pytemjuk bryr sig om du drar en kopia på en oem skiva men säg inte att de e lagligt o inte bryter mot licens reglerna

mayday skrev:

Nej du får inte Kopiera skivorna då dom också är skyddade under copywright
Du får inte heller ladda hem en kopia från piratebay o bränna ner.
båda dom sätten bryter mot licensreglerna och sveriges lag

Innehållet på skivan är skyddad, d.v.s. du får inte modifiera det utan tillstånd. Du får däremot ta kopior på originalskivor sålänge du inte vidaredistribuerar dem. Det är skillnad på mediet och innehållet, det är innehållet som är skyddat...

mayday skrev:

Inte för ja tror pytemjuk bryr sig om du drar en kopia på en oem skiva

Jag jobbar där och har gjort så i nio år. Jag håller med dig, så länge licensen är giltig bryr vi oss inte speciellt så länge kopieringen sker för eget bruk och inte bryter mot andra avtal (t.ex. om OEM-leverantören har eget avtal/licens) :)

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

legis skrev:

Innehållet på skivan är skyddad, d.v.s. du får inte modifiera det utan tillstånd. Du får däremot ta kopior på originalskivor sålänge du inte vidaredistribuerar dem. Det är skillnad på mediet och innehållet, det är innehållet som är skyddat...

Nja va väll en 3 år sen dom lagarna skrev om så du inte får köra kopior på medium inte ens åt digsjäv

mayday skrev:

Nja va väll en 3 år sen dom lagarna skrev om så du inte får köra kopior på medium inte ens åt digsjäv

Det skulle förvåna mig mycket eftersom jag för bara två veckor sen läste om vad man får och inte får göra. Enda skillnaden skulle vara enligt vad som skrivits ovan, eller att skivan är kopieringsskyddad (vilket du inte får kringgå). Det kanske är kopieringsskyddet du blandar ihop här?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

[OT]
Kommer ihåg en kompis som hade en Packard Bell laptop. Has recovery-skiva var förstörd och windows obrukbart. De ville ha närmare 700 spänn för en ny skiva - de svinen. Grabben gick och köpte en ny dator utan recovery-tjafs och förpassade PB lådan till soptippen.
[/OT]

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Hur löste du problemet Bire? Jag sitter i en snarlik sits just nu.

Det kan tilläggas att jag hade en annan OEM-skiva hemma och jag provade med den men då påstår installationen att min windows-nyckel (som jag plockar från etiketten på undersidan av datorn) är ogiltig.

Löste det med att installera XP PRO.

Anledningen till att min skiva gnällde var nog för att jag provade med en Pro-nyckel för en Home-skiva. Behöver således en Pro-skiva istället.

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

OT

[ot]
Härligt med resajkling :bire så saknas bara en bock att tråden är löst ;)
[/ot]

Jag provade med en piratkopierad version av XP Pro Swe men det hjälpte inte heller. Installationen anser att nyckeln är ogiltig trots att jag skriver av den äkta licensnyckeln.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Det är för att det finns olika typ av nycklar och media. OEM, VL och Retail, så du måste ha ett media som stämmer med din nyckel.

Har du köpt en "hemmabyggd" dator ifrån en liten firma så är det OEM.
Har du köpt en märkesdator ifrån ett större företag, t.ex. HP så är det VL.
Har du köpt licensen löst i kartong så är det Retail som gäller.

Medlem sedan jan. 2008280 inlägg

Quid skrev:

Det är för att det finns olika typ av nycklar och media. OEM, VL och Retail, så du måste ha ett media som stämmer med din nyckel.

Har du köpt en "hemmabyggd" dator ifrån en liten firma så är det OEM.
Har du köpt en märkesdator ifrån ett större företag, t.ex. HP så är det VL.
Har du köpt licensen löst i kartong så är det Retail som gäller.

Sedan finns det väl också ett antal olika nycklar inom t ex retail och OEM, så att det räcker sällan med att ha en retailskiva och testa med en retailnyckel, man måste ha den rätta kombinationen, tror jag.

Den är en Dell Latitude det rör sig om. Är det Dell eller Microsoft jag ska kontakta? Eller kan jag lösa det genom fulknep?

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
137 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)