Ibland framträder det saker medans man äter :e
Ny månad, ny tråd och jag börjar med en liten svanbild:
109 svar · 6 355 visningar · startad av Vide
Ny månad, ny tråd och jag börjar med en liten svanbild:
Ibland framträder det saker medans man äter :e
Ehrm ..
Zaiman skrev:
Jo det kan behövas en del fantasi för att se vad det föreställer :e
no kiiid.. kan du ge mig en knuff i rätt riktning?
Jag ser bara en tomte som pissar .. erhm..
jofawe skrev:
no kiiid.. kan du ge mig en knuff i rätt riktning?
Jag ser bara en tomte som pissar .. erhm..
Precis en kissande tomte :e
Innan vi fick fatt på kameran framträdde det ett träd som han kissade på. Vi skrattade friskt vid bordet.
Hygget
Var ute på julskyltningen idag .. jättemycket julkänsla fick man .. NOT!
Regn och trumpetspelandes tomtar gör det inte riktigt för mig.
Sen då .. glögg som är värmd 40 sek i en micro .. då ser det ut såhär!
Nu börjar det falla på plats vad gäller blixtar, bakgrunder & diverse kamerainställningar tycker jag.
Att man dessutom har en sån underbar modell som Anna att prova saker med gör ju inte saken direkt tråkig...
Mörkt, blåsigt och besvärligt med skärpan. Men för min del vinterns första julrosor och kanske årets sista blommor i trädgården. Kanske hinner några fler titta upp innan det blir jul.
Det stora blå
Hit the brakes, hit the glass,
Time to shake the hands of fate
The mistakes of the past,
Flashed before his face.
Bild 1. Macro från bild på bildskärm.
Bild 2. Utsnitt från samma bild i 100% crop
Gammal god eldig whiskey någon?
Vide skrev:
Gammal god eldig whiskey någon?
det där får en mer att tänka på Lapin Kulta. Samma färger :)
...okej, jag har gjort världens grymmaste experiment, och det bästa var att det funkade över förväntan!
Har ju köpt en bra kikare, så då provade jag att fota genom den. Åtta gånger fast zoom på mobiltelefonen. Det är inte dumt. Hur bra som helst när man är ute i skogen och bara har kikare men ingen riktig kamera, fast mobilen är ju alltid med.
Jag fotade inomhus för bekvämlighetens skull. Den vänstra bilden är utan kikare och den högra med kikare. Det enda jag gjort är att jag förminskat till 50% och kört noise ninja. Inget mer.
Det fungerade alltså aldeles utmärkt. Mobilen fattar inte att det är en kikare framför och den fokuserar bra ändå.
För den nyfikne kan jag avslöja att man gör såhär: Kamera med litet objektiv (så det inte blir större än okularet på kikaren, därför tog jag mobilen). Sedan måste man ju fokusera i kikaren, på min mobil (K800) ser man tydligt på skärmen, så det är lätt att få rätt fokus. Inget makroläge på kameran, den ska ju inte fokusera på okularet utan där man tittar, precis som om man hade zoomobjektiv på riktigt. En bra kikare är ett krav om man vill ha skarpa bilder och ska kunna fokusera ordentligt.