Okej för århundradets bästa trådtitel, men det här är faktiskt en seriös, om än lite konstig fråga.
Jag har börjat träna riktigt hårt på sistone, med mellan 4-5 pass i veckan; 3 pass karate och 2-3 rejäla pass löpträning. Nu är det så att när jag tränar så svettas jag ymnigt, alltså mycket, och råkade nyligen ut för en ganska skum grej som har med detta att göra.
Jag hade sprungit några kilometer på löpband i högt tempo och stannade av för att ta en paus, och torkade av svett från ansiktet på mag-delen av mitt blåa linne (100% bomull). Blött blev det och när jag kom hem hängde jag upp det på tork. När jag tog ner linnet igen, upptäckte jag att där jag torkad av mitt svett hade linnets färg försvunnit och blivit, liksom gul, eller ljusgul.
Jag har läst på något ställe att om man t.ex. tränar för hårt eller tränar hårt och inte äter ordentligt, så kan detta innebära att det blir förhöjda ammoniakvärden i svetten, som kan orsaka dålig doft (mitt svett luktar dock inte illa, såvida det inte sitter i länge givetvis).
Nu undrar jag, kan det vara en anledning till att mitt linne blir missfärgat där mitt svett hamnar? Och varför blir inte hela ryggen eller halspartiet (som är fullständigt dyngsurt av svett) påverkat av samma missfärgning?
Konstig fråga, jag vet, men jag är mest nyfiken. :)
Det kan det mycket väl vara, svett är känt för att missfärga ljusa tyger bla.
Där för är att rekommendera svarta träningskläder! :e Kanske lite svårt om man använder en Gi .. *s* .. Hursom helst, lite ättika på den missfärgade delen kan fixa bort det.
En vit Gi funkar ju bra med klorin i alla fall.. :)
Det kan det mycket väl vara, svett är känt för att missfärga ljusa tyger bla.
Där för är att rekommendera svarta träningskläder! :e Kanske lite svårt om man använder en Gi .. *s* .. Hursom helst, lite ättika på den missfärgade delen kan fixa bort det.
En vit Gi funkar ju bra med klorin i alla fall.. :)
Ja, min vita Gi får jag tvätta åtminstone mellan varannan träning, då jag torkar av mig svett på ärmarna, som då blir aningen smutsgula eller missfärgade också. Jag trodde bara det var vanligt.. hudfett, eller liknande.. Men vad är det egentligen?
Jag började nyss fundera på en annan teori; jag använder regelbundet ett receptfritt mirakelmedel mot (vuxen)acne som heter Basiron (5%) som är starkt uttorkande och innehåller ämnet "Benzoyl peroxid". Kan detta ha med saken att göra?
/red. För er som inte vet vad en "Gi" är, så är det det traditionella namnet på en hel dräkt för budo-utövande, alltså Kimono / byxor / bälte i bomull.
OMG, ser ut som du har råkats få lite hårfärgningsmedel på tröjan.
Men hårfärg innehåller ammoniak, och det gör sådana dära mysiga saker med kläder.. :)
Så 100% garanterat att du har förhöjda ammoniakvärden i svetten.. drick ofantliga mängder med vatten (4-5 liter / de dagar du har tränat hårt) och ät nyttigt och ordentligt!
Ja, min vita Gi får jag tvätta åtminstone mellan varannan träning, då jag torkar av mig svett på ärmarna, som då blir aningen smutsgula eller missfärgade också. Jag trodde bara det var vanligt.. hudfett, eller liknande.. Men vad är det egentligen?
Jag började nyss fundera på en annan teori; jag använder regelbundet ett receptfritt mirakelmedel mot (vuxen)acne som heter Basiron (5%) som är starkt uttorkande och innehåller ämnet "Benzoyl peroxid". Kan detta ha med saken att göra?
/red. För er som inte vet vad en "Gi" är, så är det det traditionella namnet på en hel dräkt för budo-utövande, alltså Kimono / byxor / bälte i bomull.
Du använder inte någon parfym eller liknande på bröstet som skulle kunna orsaka missfärgningen?
Jag använder deodorant varje dag, men på de ställen jag gör det blir det inga missfärgningar. Jag använder stick, av olika märken som Hugo eller Lacoste.
Jag använder deodorant varje dag, men på de ställen jag gör det blir det inga missfärgningar. Jag använder stick, av olika märken som Hugo eller Lacoste.
Det är väl bara att testa, prova utan Basiron och sedan med Basiron.. :)
Tror mer på basiron än amoniakgrejen i alla fall..
Så 100% garanterat att du har förhöjda ammoniakvärden i svetten.. drick ofantliga mängder med vatten (4-5 liter / de dagar du har tränat hårt) och ät nyttigt och ordentligt!
Besök en sportaffär och leta efter funktionströjor så kan du känna lite på materialet. Jag tränar själv till 99,78% i funktionströjor av olika slag och undviker vanliga t-shirts så långt det bara går. De är riktigt jäkla bra, men kostar en extra slant jämfört med en vanlig t-shirt.
(Nu var ju länken ovan en mer stilanpassad guide, vilket kanske inte var syftet)
Usch, jag klarar inte spänniströjor. Det går väl att få tag i linnen som inte sitter som en kroppsmålning?
Hehe, men är inte linnen en form av spännisplagg också? Jag tränar i funktionströjor som ser ut och sitter ungefär som en normal T-shirt, alltså inte spännistajt. Jag förstår inte vitsen med linnen, antingen så har man väl sådana för att man vill visa sina stora muskelarmar (spännigt) eller, om man har smala pinnarmar, för att man trivs med att visa upp sina håriga och svettiga armhålor (perverst).
Oavsett passform så är funktionsmaterial mycket bättre än bomull om man svettas mycket (vilket jag också gör).
Angående fläcken så tror jag till 100% på Basiron, när jag var tonåring och hade acne så kunde jag få exakt samma typ av färgblekningsfläckar på t.ex örngott när jag mojsat in hela fejset i Basiron. Nuförtiden är jag dock lyckligtvis befriad från acne.
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9