FarbrorMedlem sedan dec. 200537 inlägg Jag har en hemsida vars vänstermeny inkluderas/visas på alla andra sidor via php-kommandot include. Somliga sidor ligger vid roten, andra en eller två katalognivåer längre ner på sajten. Problemet är således att länkarna (vanlig html-kod) i vänstermenyn ibland ska börja med t.ex. ../ och ibland ../../
För att lösa problemet börjar alla länkar i vänstermenyn nu med http://www.mindomän.com/fil o.s.v. Finns det inte något enkelt man kan skriva för att länkarna alltid ska börja vid roten, i home directory? Så att jag inte ska behöva ha hela domännamnet i varje länk? Nånstans har sett en sån länkning i stil med a href="home/public_html"
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Borde väl fungera att inleda sökvägen med /?
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Normalt börjar root med bara en backslah: /
Indexfilen blir alltså typ:
/index.php
Du kan ju kolla med hotellet var root är för ofta kan sajtens (ditt kontos) root ligge högre upp i serverns filhierarki än din html-mapp
Eller så kan du skriva om root i en php-header.
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg Om vi snackar HTML-länkar alltså, så är det som sagt ett backslash som utgår från rooten.
Rätta mig om jag har fel, men det är väl base-taggen som används om man behöver definiera en egen root för länkarna?
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Troxy skrev:
Om vi snackar HTML-länkar alltså, så är det som sagt ett backslash som utgår från rooten.
Rätta mig om jag har fel, men det är väl base-taggen som används om man behöver definiera en egen root för länkarna?
Njoaäääää.....man definerar ju inte om root. Det gör man ju i serverns inställningar. Man gör ju bara att man slipper ha exakt samma första led i samtliga sökvägar om dom är absoluta (dvs http://minsajt.com/) eller root-relativa.
Men man kan ju säga att effekten är densamma.
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg Danne V, jo jag menade ur html- och url-perspektiv :bire
FarbrorMedlem sedan dec. 200537 inlägg Att det var så enkelt som att ha ett / i början av varje länk. Tack för svaren!